فارس/ در حالي که قرار بود از صبح امروز پيشفروش عليالحساب 15 محصول ايرانخودرو انجام شود، تعدادي از خريداران خودرو در تماس با خبرگزاري فارس، ضمن انتقاد از عدم پاسخگويي ايرانخودرو، خواستار بيان مشکلاتشان در اينباره شدند.
روز گذشته شرکت ايران خودرو اعلام کرد که به مناسب اعياد قربان و غديرخم، فروش 15 محصول خود از جمله پژو 206، پژو 405، سمند، رانا، پژو پارس را از فردا دوشنبه مورخ 97.5.29 تا زمان تکميل ظرفيت آغاز ميکند.
همچنين طبق اعلام ايران خودرو قيمت نهايي خودرو در زمان ارسال دعوتنامه تعيين خواهد شد.
بنابراين گزارش طبق اعلام تعداد زيادي از کاربران و مشاهدات مستقيم خبرنگار فارس، از ساعات اوليه پيشفروش سايت ايرانخودرو باز نميشود و به هيچ عنوان امکان خريد وجود ندارد.
يکي از کاربران با انتقاد از باز نشدن سايت ايرانخودرو براي خريد، ميگويد: ما که امکان باز کردن سايت را نداريم اما طبق نرخهاي اعلامي پيشفروش، در واقع ايرانخودرو مصنوعات خود را امروز با نرخ قطعي چند ماه پيش، به پيشفروش گذاشته است. خريدار بايد به اندازه قيمت يک خودرو کامل، بابت پيشفروش پرداخت کند و چون فروش عليالحساب است، اصلا مشخص نيست در زمان تحويل يعني 6 ماه تا 1.5 سال آينده چه ميزان بابت وديعه دوم بايد پرداخت شود بنابراين قيمتها مبهم است.
يکي ديگر از کاربران فارس در اين باره ميگويد: نميدانم چرا هر بار خودروسازهاي ما ميخواهند فروش خودرو را انجام دهند، اعياد مذهبي را دليل اين فروش اعلام ميکنند؟ وقتي شرايط فروش خودرو تا اين حد ناعادلانه است اين اقدام باعث ايجاد ذهنيت منفي در مردم ميشود.
به گفته وي، نکته ديگر سود 12 درصدي پرداختهاي 6 ماهه هست که در اين نوسانات نرخ ريال، در واقع نوعي سودجويي محسوب ميشود چراکه پيش از اين نرخ سود پيشپرداختها بيش از ۱۷ درصد بود.
يکي ديگر از اين کاربران که متقاضي خريد خودرو از ايرانخودرو است اما موفق به خريد از سايت نشده است، ميگويد: در اين بازار انحصاري، خودروسازان تلاش کردهاند بابت همه انتقادهايي که از آنها درمورد احتکار مطرح شده است، فشارها را بر خود کمکرده و تحت اسم «پيشفروش»، فروش خودرو انجام دهند اين در حالي است که اولين موعد تحويل دي 97 و علي الحساب است يعني با اين حساب، تا دي 97 خبري از تزريق اين مصنوعات خودروسازان در بازار نيست. اين نوع فروش خودرو به بازار سوداگري سيگنال ميدهد تا در کاهش عرضه و افزايش تقاضا، تا 5 ماه آينده بتازند و نرخها را در اين مدت افزايش دهند.
بنابراين گزارش متأسفانه دو خودروساز اصلي کشور در بازار انحصاري، هميشه به دنبال کسب سود بيشتر از جيب مردم بودهاند و در نبود رقيب، شرايطي براي فروش خودرو به مردم تحميل ميکنند که در هيچ کمپاني خودروساز دنيا، مصداق بيروني ندارد و تنها دليل اين نوع برخورد با خريدار، حمايتهاي بياندازه دولتها و مسئولان، از آنها است.
بازار