برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
خودرو

رکود وارداتی‌ها، تداوم نوسان داخلی‌ها

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
رکود وارداتی‌ها، تداوم نوسان داخلی‌ها
دنياي اقتصاد/ روند افزايشي قيمت‌ها در بازار داخلي در حالي ادامه‌دار است که بازار خودروهاي وارداتي در رکودي سنگين به سر مي‌برد.بعد از اعلام بسته جديد ارزي در نيمه مرداد ماه جاري، دست‌اندرکاران صنعت خودرو تلاش‌هايي را براي آزادسازي قيمت خودرو در دستور کار قرار داده‌اند. با اين حال تابلوي اعلام قيمت خودروسازان، قيمت‌هايي را نشان مي‌دهد که در خرداد ماه گذشته ازسوي شوراي رقابت تعيين شده است. البته فعالان بازار نسبت به بحث آزادسازي قيمت‌ها چندان روي خوش نشان نمي‌دهند و تحقق اين مساله را سبب افزايش قيمت خودرو در بازار مي‌دانند. فعالان بازار، يکي از دلايلي را که براي بدبيني به آزادسازي قيمت‌ها عنوان مي‌کنند، شرايط فعلي و نوسانات بازار است. آنها معتقدند آزادسازي قيمت‌ها در شرايط فعلي نه‌تنها کمکي به کنترل نوسانات بازار نمي‌کند، بلکه سبب دامن زدن به اين نوسانات نيزمي‌شود. دست‌اندرکاران بازار در شرايط فعلي بر نقش نظارت تاکيد مي‌کنند و معتقد هستند که آزادسازي بدون نظارت کافي، بحران بيشتري ايجاد مي‌کند و در اين ميان بيشترين ضرر متوجه مصرف‌کنندگان واقعي خواهد بود. افزايش قيمت خودروهاي ارزان بعد از آغاز نوسانات قيمتي در بازار خودرو، به‌تدريج شاهد خروج تقاضاي مصرفي از بازار بوديم. در شرايط فعلي مي‌توان به جرات گفت که بخش عمده‌اي از تقاضاي موجود در بازار را تقاضاي سرمايه‌گذاري تشکيل مي‌دهد. در واقع مشتريان امروز بازار خودرو به دنبال تبديل ريال خود به خودرو هستند تا با اين کار، ارزش دارايي خود را حفظ کنند. در واقع تقاضاي مصرفي جاي خود را به تقاضاي سرمايه‌گذاري داده است. از همين رو شاهد افزايش قيمت خودروهاي ارزان قيمت بازار طي هفته جاري بوده‌ايم. عبور پرايد 111 از رقم 30 ميليون تومان و عرضه آن از سوي فروشندگان تا قيمت 31 ميليون تومان را مي‌توان در راستاي تلاش سرمايه‌گذاران خرد براي تبديل ريال خود به کالاي با دوام از يک طرف و کاهش توان خريد اندک مصرف‌کنندگان واقعي تحليل کرد. اقبال به خودروهاي ارزان قيمت سبب افزايش قيمت آنها شده است. همچنين قيمت پرايد 131 هم با رشد همراه بود و اين خودرو در نزديکي ۳۰ ميليون تومان قيمت خورد. اين خودرو با قيمت ۲۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان نيز عرضه مي‌شود.طي هفته جاري در خانواده پژو، قيمت ۲۰۷ اتومات که در هفته گذشته تا ۹۲ ميليون تومان بالا رفته بود اين هفته در بازار ۹۰ ميليون تومان معامله شد. پژو ۲۰۶ تيپ۵ هم افزايش قيمت را تجربه کرد و در بازار ۶۰ ميليون تومان قيمت خورد.سمند EF۷ هم در هفته جاري با قيمت ۴۷ ميليون از سوي فروشندگان به بازار عرضه شد. همچنين ديگر محصول شرکت ايران خودرو يعني دناپلاس که قيمتش روند صعودي را تجربه کرده بود، ظاهرا به ثبات رسيده و قيمتش از هفته گذشته تاکنون افزايشي را تجربه نکرده و با همان قيمت ۸۵ ميليون تومان در بازار معامله مي‌شود. دنا معمولي هم با فاصله قيمتي ۱۰ ميليوني با دنا‌پلاس، در بازار ۷۵ ميليون تومان قيمت خورد. رانا هم مانند دنا‌پلاس از يک ثبات نسبي قيمتي برخوردار شده است و طي اين هفته بدون نوسان بوده و با همان قيمت ۴۳ ميليون تومان به متقاضيان عرضه شده است.قيمت محصولات داخلي برند رنو در بازار همچنان بر مدار افزايشي قرار دارد. سر ليست قيمت در ميان محصولات داخلي رنو به ساندرو استپ وي اتومات اختصاص دارد.اين خودرو طي چند هفته اخير تلاش کرده بود تا از بازه ۹۰ ميليوني گذر کند و ميان ۹۹ ميليون تا ۱۰۲ ميليون تومان نوسان داشت. با ثبت قيمت ۱۰۵ ميليون تومان نشان داد که ديگر قصد بازگشت به زير ۱۰۰ ميليون تومان را در شرايط فعلي بازار ندارد.همين اتفاق براي ساندرو اتومات افتاد و اين خودرو که بين ۸۷ تا ۹۱ ميليون تومان نوسان داشت، طي هفته جاري ۹۳ ميليون تومان در بازار معامله شد. در اين مدت تندر پلاس اتومات ۲ ميليون تومان بيشتر از ساندرو قيمت خورد و با قيمت ۹۵ ميليون تومان به متقاضيان عرضه شد. تندر اتومات هم با افزايش يک ميليوني طي هفته جاري به قيمت ۹۱ ميليون تومان در بازار رسيد. تندر E۲ و پارس تندر در بازار به ترتيب ۷۲ و ۷۵ ميليون تومان قيمت داشتند. تيبا۲ و ساينا هم از نوسان قيمت بي‌نصيب نبودند. اين هفته تيبا ۲، از سوي فروشندگان با قيمت ۳۶ ميليون تومان عرضه شد و ساينا هم ۳۷ ميليون تومان قيمت خورد. سراتو آپشنال مونتاژ شده در خطوط توليد سايپا هم اين هفته ۱۷۳ ميليون تومان قيمت داشت. بلاتکليفي خودروهاي ثبت سفارش شده بازار خودروهاي وارداتي برخلاف داخلي‌ها، در هفته جاري بدون نوسان بود. بازار خودروهاي وارداتي در شرايط فعلي در رکود سنگين به سر مي‌برد. در حال حاضر با توجه به تداوم ممنوعيت واردات، فروشندگان تمايلي به عرضه محصولات خود به بازار ندارند و براي آن دسته محصولاتي هم که به بازار عرضه مي‌شود مشتري وجود ندارد. تنها مساله‌اي که اين روزها در ارتباط با خودروهاي وارداتي مي‌توان به آن اشاره کرد، بحث تحويل خودروهاي ثبت نام شده است. نمايندگي‌ها تحويل اين خودروها را منوط به اجازه دولت مبني بر ورود خودروهاي ثبت سفارش شده به کشور مي‌دانند. در حال حاضر ۲۰ هزار خودروي ثبت سفارش شده بلاتکليف هستند. طي هفته جاري در اين بازار شاهد ثابت ماندن قيمت برخي از خودروها به نسبت هفته گذشته بوديم و اين در حالي است که برخي از خودروها هم افزايش در حدود ۱۰ ميليون توماني را تجربه کردند. در اين بازار طي هفته جاري خانواده هيوندايي به اين ترتيب قيمت خورد. سوناتا هيبريد، ۴۵۰، توسان ۴۴۰، سانتافه ۴۷۰ و النترا ۳۳۰ ميليون تومان معامله شدند. سراتو در هفته جاري ۳۰۵ ‌ميليون تومان به متقاضيان عرضه شد. سورنتو هم در اين مدت ۵۳۰ ميليون تومان از سوي فروشندگان به بازار عرضه شد.اسپورتيج هم ۴۵۰ ميليون تومان قيمت داشت. دو محصول برند تويوتا يعني تويوتا RAV۴ و کمري هيبريد به ترتيب ۶۵۰ و ۴۷۰ ميليون تومان قيمت خوردند. نيسان جوک هم در هفته جاري با قيمت ۲۸۰ ميليون تومان به مشتريان عرضه شد همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره