افزایش تولید خودروسازان ژاپنی در کارخانجات چینی
خودرو بانک/ نيسان و تويوتا به عنوان فعال ترين خودروسازان ژاپني حاضر در چين، اخيرا اعلام کرده اند که به دنبال افزايش ظرفيت توليد خود در اين کشور هستند. اين دو شرکت به دنبال تاسيس سايت هاي توليدي بيشتري در خاک چين هستند تا حضور خود را در اين بزرگترين بازار خودروي جهان تداوم بخشند و در رقابت با توليد کنندگان اروپايي و چيني، حرفي براي گفتن داشته باشند. روزنامه Nikkei در گزارشي عنوان کرد که شرکت نيسان موتور، برنامه دارد تا با يک سرمايه گذاري به ارزش صد ميليارد ين-900 ميليون دلار در شهر ووهان در استان هوبئي، يک سايت توليدي به ظرفيت 200 الي 300 هزار خودرو راه اندازي کند. اين کارخانه مطابق برنامه تا سال 2021 به بهره برداري رسيده و سطح توليدات نيسان در چين را 40 درصد افزايش خواهد داد. همچنين اين روزنامه بدون ذکر منبع خاصي، اعلام کرد که نيسان از سال 2003 شراکتي را با خودروساز مطرح چيني، دانگ فنگ در پيش گرفته و در حال ادامه مذاکرات براي توسعه همکاري هاي بيشتر است. هيروتو سايکاوا، مدير عامل نيسان اعلام کرد که اين شرکت قصد دارد به رکورد توليد يک ميليون دستگاه خودرو در سال در بازار چين تا سال 2022 دست يابد. براي رسيدن به اين برنامه، نيسان بايد شرکاي جديدي در چين پيدا کند، کار با شرکاي فعلي را توسعه دهد و سايت هاي توليدي جديدي راه اندازي کند. در همين راستا، دانگ فنگ اعلام کرده که بر اساس طرح پنج ساله آتي، توليد خودروهاي الکتريکي و معرفي محصولات جديد روندي سريع تر به خود گرفته و تا پنج سال آينده، 40 محصول جديد با برند دانگ فنگ به بازار چين عرضه مي شوند تا اين شرکت را به خودروسازي مطرح چين تبديل کنند. طبق آمار منتشر شده از سوي نيسان، اين شرکت خودروسازي، نيسان موفق شده تا 720477 خودرو در چين را در نيمه اول سال 2017 بفروشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.8 درصد افزايش داشته است. در مجموع ساليانه، نيسان با فروش 1.52 ميليون خودرو در سال 2017، پنجمين شرکت بزرگ فروشنده خودرو در چين بوده است. رقيب هموطن نيسان، يعني تويوتا، در حال احداث کارخانه اي در گوانگژو است که ظرفيت توليد اين شرکت را درچين 24 درصد افزايش مي دهد. اين سايت قرار است ساليانه 120 هزار خودرو در چين را توليد کند که بسياري از آنها شامل خودروهاي الکتريکي مي شوند. پس از راه اندازي اين سايت توليدي، تويوتا مي تواند به پشتوانه سه کارخانه توليدي خود در چين، ساليانه 1.4 ميليون خودرو در اين کشور توليد کند. تويوتا برنامه دارد تا سال 2020 ظرفيت توليد خود را به ساليانه دو ميليون دستگاه در چين افزايش دهد. دو همکار اصلي تويوتا در چين، شرکت هاي FAW و GAC هستند که به ترتيب 693 و 440 هزار خودرو با برند تويوتا را در سال 2017 در چين فروخته اند. تويوتا قصد دارد تا براي رقابت با دو شرکت مطرح ديگر در چين، يعني جنرال موتورز و فولکس واگن، سطح توليد و فروش خود را افزايش دهد. در حال حاضر بازار چين 12.4 درصد از فروش کلي تويوتا در سطح جهان را به خود اختصاص مي دهد. راهکار تويوتا براي مقابله با رقبا، افزايش خودروهاي پلاگين هيبريدي و تمام الکتريکي در سبد محصولاتش است. تويوتا برنامه دارد تا سال 2030، ساليانه 5.5 ميليون خودروي الکتريکي در دنيا بفروشد و تا سال 2020، ده مدل الکتريکي جديد را وارد سبد محصولاتش کند.