تاریخچه «مزدا 3» از زبان «مزدا»
خودرو بانک/ همه چيز از نسل سوم مزدا فميليا در سال 1977 شروع شد. اين خودروي کوچک ديفرانسيل عقب در اکثر نقاط جهان با نام 323 شناخته مي شد و در بازار امريکاي شمالي به آن GLC مي گفتند که مخفف Great Little Car (خودروي کوچک عالي) بود. اين خودرو با اتاق هاي هاچبک و استيشن، 3 در و 5 در توليد شد. وزن اين خودرو کمتر از 1 تن بود و از موتورهاي مختلف با حجم هاي 1.0 ليتر تا 1.6 ليتر نيرو مي گرفت. در اين فيلم اين خودرو که تا سال 1980 توليد شد از نظر مزدا منشا پيدايش مزدا 3 است. نسل چهارم فميليا در سال 1980 معرفي شد و تا سال 1985 توليد شد. اين خودرو از موتورهاي 1.1 تا 1.5 ليتري نيرو مي گرفت و مانند نسل قبلي بسيار سبک وزن بود و اولين خودروي کوچک مزدا بود که با چيدمان موتور جلو ديفرانسيل جلو ساخته مي شد. پس از اين خودرو از سال 1985 تا 1989 نسل پنجم و از سال 1989 تا 1994 نسل ششم مزدا فميليا توليد شد. در نسل ششم بود که نام Protegé اولين بار به کار رفت. يکي از مدل هاي خاص نسل ششم، مزدا 323 GTX بود که مجهز به موتور 1.8 ليتري توربوشارژ با 180 اسب بخار، سيستم انتقال قدرت 4 چرخ محرک، ديفرانسيل لغزش محدود و قفل ديفرانسيل مرکزي بود. نسل هفتم مزدا Protegé که در ايران با نام 323 شهرت دارد توسط گروه بهمن وارد ايران شد. اين خودرو از سال 1994 تا 1998 توليد شد و موتورهاي بسيار متنوعي با حجم هاي 1.3 تا 2.0 ليتر روي آن نصب شد. ولي شناخته شده ترين نسل مزدا 323 نسل هشتم است که از سال 1998 تا 2003 توليد شد. اين خودرو نيز توسط گروه بهمن وارد ايران شد. موتورهاي اين نسل نيز از 1.3 تا 2.0 ليتر حجم داشتند ولي تفاوت عمده با نسل قبلي اين بود که يک مدل اسپرت به نام Mazdaspeed Protegé در اين نسل معرفي شد که مجهز به موتور 2.0 ليتري توربوشارژ با 170 اسب بخار قدرت بود. اين خودرو مجهز به سيستم تعليق Racing Beat، رينگ هاي 17 اينچي، ترمزهاي ديسکي در هر 4 چرخ با سايز بزرگتر و سيستم صوتي Kenwood بود. در سال 2003 توليد خانواده فميليا به کلي متوقف شد و مزدا 3 براي هميشه جايگزين فميليا شد. در اين فيلم مزدا به طور خلاصه نياکان مزدا 3 و نسل هاي مختلف مزدا اسپيد 3 و نسل فعلي مزدا 3 را بررسي مي کند.