ايسنا/ با صد ترفند رانندگي که خيليهايشان تا حالا به گوشتان نخورده آشنا شويد تا زندگي مطمئنتري پشت فرمان داشته باشيد.
اگر مي خواهيد راننده حرفهاي باشيد بايد مواردي را بدانيد تا در حين رانندگي در جاده مشکلي برايتان پيش نيايد.
در سرعتهاي بالا هميشه دو دستي فرمان را نگه داريد که اگر به هر دليل فرمان به سمتي کشيده شد، بتوانيد کنترلش کنيد.
زمان رانندگي در اوايل باران که جاده خيس نشده و نمدار است، حواستان را جمع کنيد و ترمز محکم نگيريد. داشتن ترمز ABS اينجا حسابي به کار ميآيد.
بطري آب، آچار، قفل فرمان يا هر چيز ديگري را طوري در خودرو جاسازي کنيد که زير پاي راننده نيفتند. کلا از هر اقدامي که باعث حواس پرتي راننده ميشود، جلوگيري کنيد.
اگر ميخواهيد لاين حرکت را عوض کنيد، بايد قبل از اين که به محل مورد نظر برسيد فرمان را صاف کنيد تا با سر خوردن جانبياي که ايجاد ميشود در مسيري که ميخواهيد قرار بگيريد و خودرو از مسيرش منحرف نشود.
يکي از بزرگترين اشتباهات، کلاچ گرفتن قبل از ترمز کردن در دندههاي بالاتر از يک است. اين کار باعث شتاب گرفتن خودرو ميشود و خودرو ديرتر متوقف ميشود.
براي چرخاندن فرمان چه در جادههاي کوهستاني چه در اتوبانها اگر بهطور مثال ميخواهيد به سمت راست برانيد، نيرو را با دست راست به فرمان وارد نکنيد بلکه با دست چپ نيرو را وارد کنيد. به دليل اينکه ممکن است در فشار با دست راست کنترل نيرو از دستتان خارج شود. اما اگر از دست چپ استفاده کنيد، چون فرمان را هل ميدهيد، کنترل بيشتري خواهيد داشت و براي عکسالعمل آمادگي بيشتري داريد.
هيچ وقت زماني که مانعي مثل عابر يا خودرو سرراه شما سبز ميشود به خودرو فرمان ندهيد، در اين مواقع ترمز گرفتن بهترين گزينه است.
در سرعت بالاتر از ۶۰ کيلومتر، اگر ترمز خيلي شديد بزنيد امکان قفل شدن چرخها وجود دارد. ترمز را چند بار بگيريد و رها کنيد. ضمن اين که براي متوقف کردن يا کم کردن ناگهاني سرعت، ميتوانيد از دنده معکوس هم استفاده کنيد.
در پيچ وقتي سريع ترمز کنيد به اين دليل کنترل را از دست ميدهيد که چرخهاي بيروني با سرعت بيشتري ميچرخند ولي ترمز نيروي مساوي بين چرخهاي دو طرف اعمال ميکند و به اصطلاح عقب خودرو در ميرود. به همين دليل اصلا کلاچ نگيريد و ترمز را هم تا ته نگيريد. در عوض خيلي زود پدال گاز را ول کنيد. وقتي ترمز ميگيريد فرمان نبايد در حالت پيچ باشد. سريع ترمز کنيد و ول کنيد و بعد فرمان را در مسير پيچ بچرخانيد.
اگر ميخواهيد پشت فرمان بميريد...
لباس عوض کردن. اگر گرمتان شده صبر کنيد تا به يک جايي که بشود نگه داشت برسيد، بعد ماشين را نگه داريد و لباس عوض کنيد. پشت فرمان جاي لباس عوض کردن نيست داريد رانندگي مي کنيد اتاق پرو که نيامدهايد.
عوض کردن بچه. اگر قبل از راه افتادن بچه خود را عوض کنيد ديگر نگران عوض کردن پوشک بچه نيستيد. اگر هم ناگهاني اتفاقي افتاد نگه داريد. بچه با ٢يا ٣ دقيقه دير عوض کردن نمي ميرد.
ضرب گرفتن روي فرمان و خواندن. اگر خيلي خوانندهايد يا در حس خواندن هستيد وقتي سوار ماشين ميشويد ضرب نگيريد و زير آواز نزنيد.
دوخت و دوز. اگر لباسي داريد که نياز به دوختن دارد باور کنيد جاهاي خيلي بهتري از ماشين و يا پشت فرمان براي دوخت و دوز وجود دارد. دوختن نياز به دودست دارد؛ فرمان هم همينطور.
رفتن در خيال و رويا. اگر احساس ميکنيد که آمادگي رفتن در خلسه را داريد فکر رانندگي را از سرتان بيرون کنيد. اين عمل را در خيلي از رانندهها ديديم. طرف دارد رانندگي ميکند ناگهان توي فکر ميرود، به يک جا خيره ميشود و اصلاً انگار نه انگار که دارد رانندگي ميکند. يکهو ديدي چراغ قرمز را رد کردي و يک کاميون از رويت رد شد.
غذا خوردن. اگر گرسنه شدهايد رانندگي را بيخيال شويد. يکبار، يک آقا در حالي که در دستش يک کاسه سوپ بود رانندگي ميکرد آن هم با آرنجهايش. پشت فرمون جاي خوردن نيست.
خواندن. اگر معتاد کتاب خواندن هستيد ايرادي ندارد کتاب خواندن عادت بسيار پسنديدهاي است ولي نه پشت فرمان ماشين. شنيديد ميگويند حسني به مکتب نميرفت وقتي ميرفت جمعه ميرفت؟
صحبت کردن با تلفن همراه. اگر تلفن همراهتان زنگ ميخورد اين را بدانيد که صحبت کردن با تلفن همراه چه شاديآور باشد چه ناراحتکننده چه هيچ کدام، روي تمرکز شما تاثير ميگذارد، خيلي زياد هم تاثير مي گذارد.
پيامک زدن. اگر پيامک زدن برايتان خيلي مهم است، رانندگي را بيخيال شويد و اگر ميخواهيد رانندگي کنيد پيامک زدن را بي خيال شويد.
اگر اتفاقي شمارا عصبانيکرده...
اگر در حين رانندگي مشکلي پيش آمد و حسابي عصباني شديد، بايد دنبال راهي براي کنترل آن باشيد. موارد زير شما را در اين زمينه راهنمايي ميکند.
اگر با سرعت رانندگي کردهايد و پليس جريمهتان کرده و ديدن برگه جريمه حسابي توي مختان ميرود، بدون نگاه کردن به مبلغ آن، از همسرتان بخواهيد هر چه زودتر از شما دورش کند و حرفش را هم نزنيد. حواستان هم باشد که تا پليس ديگري جلوي چشمتان ظاهر شد، ياد جريمه قبلي نيفتيد. او دوست شماست!
دستگاه موسيقي ماشينتان را روشن کنيد و آهنگ مورد علاقهتان را بگذاريد. شايد نياز باشد باصداي بلند هم زير آواز بزنيد. اما اين طوري نباشد که از رانندگي غافل شويد.
اگر ديديد گوشتان به اين حرفها بدهکار نيست و هيچ جوره نميتوانيد از موضع خشم کوتاه بياييد. کنار جاده پارک کنيد و يک ساعت دراز بکشيد. خوراکيهايي که نيمي از بارتان شدهاند، براي همين مواقع است. گاز زدن يک سيب شايد يک راه تخليه باشد. ياد سهراب سپهري بيفتيد و با خودتان بگوييد: زندگي سيبي است، گاز بايد زد با پوست.
فکر کردن به موضوعي که شما را عصباني کرده و دامن زدن به آن حالتان را بهتر که نميکند، بدتر هم ميکند. پس سعي کنيد به آن فکر نکنيد و به جايش، فکر راه حل باشيد.
همه همسفران شما براي تفريح و آرامش به اين سفر آمدهاند. پس عصبانيت را سر آنها خالي نکنيد و به جاي اين کار سعي کنيد از صحبت کردن با آنها آرامش بگيريد. مطمئن هم باشيد که با گاز دادن بي حساب به ماشين و سبقت گرفتن، هيچ مشکلي حل نميشود.
تجربه ثابت کرده ايستادن جلوي آينه از خشم آدم کم ميکند. پس در آينه به خودتان خوب نگاه کنيد. شايد از ديدن چهره عصبي و بههم ريختهاي که داريد خندهتان هم گرفت.البته اين آينه نبايد آينه ماشين در حال حرکت باشد!
به خودتان مسلط باشيد. نگذاريد اين عصبانيتي که داريد باعث عصبي شدن ديگران هم شود. پس اگر در حال رانندگي هستيد با بوق زدنهاي بيمورد روي اعصاب ديگران نرويد.
فکر اين که با تلافي کردن ميتوانيد دلتان را خنک کنيد را به کل از سرتان بيرون کنيد. فايده که ندارد هيچ، درد سر هم درست ميکند.
اين طور لحظهها ذکر گفتن خيلي به کارتان ميآيد. ذکر گفتن و احساس نزديکي به خدا، به فرو کش کردن عصبانيت کمک ميکنيد.
اگر حادثهاي روي داد...
تقاضاي کمک کنيد
معمولا هنگام مشاهده تصادفات رانندگي سريعا با پليس تماس ميگيرند ولي بهتر است ابتدا با هلال احمر يا اورژانس تماس بگيريد. اين نهادهاي امدادي وظيفه دارند بعد از دريافت گزارش تصادف و ارسال آمبولانس پليس را مطلع کنند. هنگام تماس همه موارد از قبيل آدرس دقيق، نوع حادثه، تعداد مصدومان، جنسيت و سن افراد و وضعيت عمومي را اطلاع دهيد.
باعث بروز تصادف ديگري نشويد
قبل از مداخله، خودرو خودتان را در محل مطمئني متوقف و فلاشرها را روشن کنيد.
دقت کنيد که لباسي بر تن داشته باشيد که رانندگان را متوجه شما کند. اگر لباس شما رنگ مناسبي ندارد لباس سفيد زير را در آورده روي لباس بالايي بپوشيد.
علامت خطر را روي جاده بگذاريد و از کسي بخواهيد رانندگان را از وقوع حادثه مطلع کند.
مصدوم را تکان ندهيد
در اکثر تصادفها افراد دچار مصدوميت گردن و مهرهها ميشوند. در اين موارد بايد بسيار با دقت عمل کرد. اگر دوره کمکهاي اوليه را نگذراندهايد، عاقلانهترين کار اين است که مصدوم را تا رسيدن آمبولانس تکان ندهيد. اين کار احتمال زنده ماندن مصدوم را ٨٠ درصد افزايش ميدهد.
با او صحبت کنيد
با مصدوم صحبت کنيد. حرفهايي مانند «اسمت چيه؟ چي شد؟» اين کار علاوه بر اينکه مانع بي هوشي ميشود، ايجاد روحيه هم ميکند. ضمن اينکه تا رسيدن آمبولانس ميتوانيد از بعضي اطلاعات مهم آگاه شويد. البته براي جلوگيري از فلج شدن بايد به گردن مصدوم آتل بسته باشيد و با نگه داشتن پيشاني مانع حرکت گردنش شويد. اگر به سوال هاي شما جواب هاي منطقي مي دهد ولي حروف را کش ميدهد، نشانه خونريزي مغزي دارد.
نشانههاي حياتي را چک کنيد
اگر به سوالات جواب نميدهد و بيهوش است وضعيت بدنياش را بررسي کنيد. آيا نفس مي کشد؟ قفسه سينه بالا و پايين حرکت مي کند؟ البته کارهايي که شما هنگام مواجهه با تصادف انجام ميدهيد با قوانين مشخصي محدود شدهاند.
براي مشاهده حرکت مردمک چشم اگر چراغ قوه داريد به چشمان او نور بيندازيد و اگر نداريد، پلک هاي او را چند لحظه بسته و دوباره باز کنيد. اگر مردمک چشم با نور کوچک ميشود، نشانه سالم بودن مغز است. بارزترين علامت عدم تپش قلب هم کبود شدن بدن و لبهاست.
بهترين جا براي کنترل نبض، گردن است. اگر محل نبض را در گردن نميدانيد، اول نبض گردن خودتان را بگيريد.
با فشار دادن قسمت نرم گوش يا فشار دادن ناخنهاي انگشت يا فشار دادن نوک سينه در مردان واکنش مصدوم به درد را کنترل کنيد. ناخن دست مصدوم را با ٢ انگشت فشار بدهيد. اين کار باعث سفيد شدن ناخن ميشود و وقتي شما انگشت خود را برداشتيد بايد دوباره رنگ ناخنها سرخ شود که نشانه جريان خون و تپش قلب است. روش ديگر، گوش کردن به تنفس مصدوم است.
بازار