مقایسه «کیا سراتو 2018» و «هیوندای النترا 2018» - بخش اول
خودرو بانک/ کيا سراتو (فورت) مدل 2018 و هيونداي النترا مدل 2018 سدان هاي کوچک اقتصادي هستند و مخصوص افرادي طراحي شده اند که در جستجوي خودروهاي ارزان قيمت هستند. البته اين موضوع به اين معنا نيست که سراتو و النترا خودروهاي رده پايين و بي کيفيتي هستند. با اينکه مدل هاي پايه اين دو خودرو به خاطر پايين نگه داشتن قيمت امکانات زيادي ندارند ولي اگر رده هاي تجهيزاتي بالاتر آنها را انتخاب کنيد از امکانات فراواني بهره مند مي شويد. کيا سراتو مدل 2018 نسل دوم اين خودرو است که با کد YD در سال 2014 معرفي شد و در سال 2017 فيس ليفت شد. هيونداي النترا نسل ششم که در اين مقاله به آن مي پردازيم با کد AD شناخته مي شود و در سال 2016 معرفي شد. اين نسل النترا برخلاف نسل قبلي از طراحي محافظه کارانه تري برخوردار شده و بيشتر شبيه خودروهاي فست بک است. سراتو و النترا 2018 در محل يکساني توليد مي شوند و پلتفرم هاي مشترکي دارند. بعضي از پيشرانه هاي اين دو خودرو نيز مشترک است. مدل هاي موجود در ايران مجهز به موتور 2.0 ليتري 4 سيلندر تنفس طبيعي و گيربکس 6 دنده اتوماتيک هستند. النترا از سابقه طولاني تري نسبت به سراتو برخوردار است زيرا اولين نسل آن در سال 1991 معرفي شد در حالي که نسل اول سراتو در سال 2009 معرفي شد. اخيرا نسل سوم سراتو با کد BD نيز رونمايي شده است که به عنوان مدل 2019 به فروش مي رسد. رقباي اصلي اين دو سدان کره اي خودروهايي مانند مزدا 3 و هوندا سيويک هستند. کيا سراتو و هيونداي النترا خودروهاي مشابهي هستند ولي تفاوت هايي بين آنها وجود دارد که يکي از آنها را به گزينه برتر تبديل مي کند. در اين مقاله نگاه دقيق تري به اين دو خودرو مي اندازيم تا مشخص شود کدام يک از اين دو سدان کوچک با قيمتي در حد توان مالي خريداران، امکانات مورد نياز را در اختيار آنها قرار مي دهد. 1 – قيمت و تنوع مدل ها کيا سراتو در سه مدل ارائه مي شود که با مدل پايه LX و قيمت 16.800 دلار شروع مي شود و به مدل متوسط S با قيمت 19.400 دلار و مدل برتر EX با قيمت 21.700 دلار ختم مي شود. قيمت مدل هاي سراتو بسيار مناسب است ولي تنوع مدل هاي آن محدود است و به همين دليل انتخاب هاي گسترده اي را در اختيار خريداران قرار نمي دهد. هيونداي النترا 6 مدل مختلف دارد که با مدل پايه SE با قيمت 16.950 دلار و مدل SEL با قيمت 18.850 دلار شروع مي شود. مدل Value Edition با قيمت 19.850 دلار و مدل Eco با قيمت 20.550 دلار در رده مياني قرار دارند. مدل هاي برتر النترا مدل هاي اسپرت و ليميتد هستند که قيمت آنها به ترتيب 21.800 دلار و 22.100 دلار است. قيمت ارزان ترين و گران ترين مدل هاي النترا اندکي بيشتر از مدل هاي مشابه در سراتو است اما تنوع گسترده تري از پيشرانه ها و امکانات را در اختيار خريداران قرار مي دهد. بنابراين برنده اين بخش هيونداي النترا است. 2 – در دسترس بودن مدل هاي هاچبک هيونداي النترا و کيا سراتو هر دو سدان هاي کوچکي هستند اما نسخه هاي هاچبک هر دو خودرو با نام هاي فورت 5 و النترا GT موجود هستند. اين دو مدل هاچبک خودروهاي کاملا متفاوتي نسبت به نمونه هاي سدان به حساب مي آيند که علت اصلي آن جنبه هاي کاربردي آنها است. مدل هاي هاچبک سراتو و النترا موتورها و امکانات متفاوتي نسبت به نمونه هاي سدان خود ارائه مي دهند. بزرگترين وجه تمايز مدل هاي هاچبک با سدان، توانايي آنها در حمل بار است. در حالي که مدل هاي سدان صندوق هايي دارند که انعطاف پذيري محدودي براي حمل بار دارد، مدل هاي هاچبک مي توانند اشياي بزرگتر با اشکال مختلف و ناهنجار را حمل کنند. ظرفيت حمل بار النترا GT هاچبک 1560 ليتر و ظرفيت حمل بار سراتو هاچبک 1597 ليتر است. علاوه بر اين سراتو هاچبک سه مدل مختلف دارد در حالي که النترا GT تنها دو مدل دارد. به اين ترتيب تنوع مدل هاي سراتو هاچبک بيشتر است و برنده اين بخش سراتو است. 3 – ايمني کيا سراتو و هيونداي النترا در تمام آزمون هاي تصادف موسسه IIHS (موسسه بيمه براي امنيت بزرگراه ها) به جز آزمون تصادف همپوشاني کوچک از جلو سمت سرنشين (که در آن رتبه قابل قبول دريافت کردند)، رتبه برتر Good را کسب کرده اند. علاوه بر اين هر دو خودرو در ارزيابي فناوري هاي پيشگيري از تصادف از جلو رتبه برتر Superior را دريافت کردند و به آنها لقب Top Safety Pick پلاس 2018 (انتخاب ايمن برتر سال 2018) داده شد. سازمان NHTSA (سازمان ملي امنيت ترافيکي بزرگراه ها) در مجموع 5 ستاره ايمني به سراتو اعطا کرد. سراتو در آزمون هاي جداگانه تصادف از جلو و خطر واژگوني 4 ستاره از NHTSA کسب کرد. هيونداي النترا در مجموع 4 ستاره ايمني و در تمام آزمون هاي تصادف جداگانه نيز 4 ستاره از NHTSA دريافت کرد. علاوه بر اين مشخص شد که در آزمون هاي تصادف از کنار، احتمال آسيب رسيدن به سرنشين عقب النترا (سمت شاگرد) وجود دارد. بنابراين خودروي برتر در اين بخش کيا سراتو است. 4 – عملکرد و تنوع موتورها دامنه موتورهاي موجود براي النترا 2018 از يک موتور 4 سيلندر 2.0 ليتري تنفس طبيعي شروع مي شود که 147 اسب بخار قدرت و 179 نيوتن متر گشتاور دارد و با گيربکس 6 دنده اتوماتيک عرضه مي شود (موتور 2.0 ليتري فقط در مدل پايه النترا با گيربکس 6 دنده دستي قابل سفارش است). مدل Eco از يک موتور 1.4 ليتري 4 سيلندر توربوشارژ نيرو مي گيرد که 128 اسب بخار قدرت و 211 نيوتن متر گشتاور توليد مي کند و مجهز به گيربکس 7 دنده دابل کلاچ اتوماتيک است. مدل اسپرت النترا مجهز به موتور 4 سيلندر 1.6 ليتري توربوشارژ است که 201 اسب بخار قدرت و 265 نيوتن متر گشتاور توليد مي کند و با گيربکس هاي 6 دنده دستي يا 7 دنده دابل کلاچ اتوماتيک قابل سفارش است. کيا سراتو مجهز به موتور 4 سيلندر تنفس طبيعي 2.0 ليتري (مشابه النترا) با 147 اسب بخار قدرت و 179 نيوتن متر گشتاور است که با گيربکس 6 دنده اتوماتيک ارائه مي شود و امکان سفارش گيربکس 6 دنده دستي براي اين موتور 2.0 ليتري فقط در مدل پايه سراتو امکانپذير است. مدل EX سراتو با موتور 2.0 ليتري 4 سيلندر تنفس طبيعي تزريق مستقيم با قدرت 164 اسب بخار و گشتاور 204 نيوتن متر ارائه مي شود. بنابراين با توجه به تنوع بيشتر پيشرانه ها، برنده اين بخش هيونداي النترا است. 5 – مصرف سوخت سازمان حفاظت از محيط زيست امريکا مصرف سوخت کيا سراتو 2018 با موتور 2.0 ليتري معمولي و گيربکس 6 دنده اتوماتيک را در شهر، بزرگراه و سيکل ترکيبي به ترتيب 8.11، 6.36 و 7.35 ليتر در 100 کيلومتر اعلام کرده است. در صورت انتخاب گيربکس 6 دنده دستي يا انتخاب موتور 2.0 ليتري با قدرت بيشتر، مصرف سوخت سراتو افزايش مي يابد. کم مصرف ترين مدل النترا مدل Eco است که سازمان حفاظت از محيط زيست امريکا مصرف سوخت آن را در شهر، بزرگراه و سيکل ترکيبي به ترتيب 7.35، 5.88 و 6.72 ليتر در 100 کيلومتر اعلام کرده است. مدل اسپرت النترا پر مصرف ترين مدل آن است. مصرف سوخت النترا با موتور 2.0 ليتري 4 سيلندر در شهر، بزرگراه و سيکل ترکيبي به ترتيب 8.4، 6.36 و 7.35 ليتر در 100 کيلومتر است. مصرف سوخت کمتر مدل Eco النترا باعث برتري آن به سراتو مي شود