حذف و کاهش یارانه برای خرید خودروهای پاک غوغا به پا کرد
اقتصاد نيوز/ دولت بريتانيا با حذف کامل يارانه براي خريداري خودروهاي پاک برقي و پلاگين هيبريدي با واکنش منفي و اعتراض خيل عظيمي از مردم اين کشور مواجه شده است. بسياري از کشورهاي جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگي هوا و کاهش ميزان انتشار آلايندهها و گازهاي گلخانهاي و حفظ بيشتر محيط زيست، خودروهاي تمام الکتريکي و برقي را به توليد انبوه برسانند. يکي از بزرگترين حاميان گسترش خودروهاي پاک و دوستدار محيط زيست بدون شک دولت بريتانيا بود که بدين منظور براي کاهش هزينه و ترغيب شهروندان به خريداري و استفاده از خودروهاي برقي و پلاگين هيبريدي، يارانههاي هنگفتي را اختصاص ميداد اما حالا به نظر ميرسد که تصميم گرفته است در اختصاص يارانه و سوبسيد در اين بخش تجديد نظر کرده و تغييراتي را بوجود آورد که در نهايت واکنشهاي منفي و اعتراضات گستردهاي را از سوي مردم و شهروندان بوجود آورده است. دولت بريتانيا از سال ۲۰۱۱ ميلادي تاکنون، بر اساس دستهبندي خودروهاي پاک و دوستدار محيط زيست که ميزان آلايندگي کمي دارند، قانوني را مبني بر اختصاص يارانه به اين خودروها تصويب کرد که به دنبال آن، به خريداران و مشتريان خودروهاي تمام برقي با ظرفيت پيمايش ۱۱۳ کيلومتر، ۴ هزار و ۵۰۰ پوند، و به مشتريان خودروهاي هيبريدي و پلاگين هيبريدي نيز با آلايندگي کمتر از ۵۰ گرم کربن دي اکسيد در هر کيلومتر، ۲ هزار و ۵۰۰ پوند يارانه تخصيص مي داد که اين امر موجب رشد و شکوفايي بازار فروش خودروهاي مذکور در اين کشور شد و همچنين آلودگي بسيار کمتري را براي شهرهاي صنعتي واقع در کشور انگلستان نظير لندن به ارمغان آورد. اما حالا دولت اين کشور اعلام کرده است پس از استقبال شهروندان از اين خودروها و همچنين جا افتادن محصولات مذکور در بازارهاي جهاني خودرو، تا کمتر از يک ماه ديگر اين قانون را تغيير خواهد داد که در آن يارانه مربوط به خودروهاي پلاگين هيبريدي کاملا حذف شده و يارانه خودروهاي تمام برقي نيز به ۳ هزار و ۵۰۰ پوند کاهش پيدا کرده است. بر اساس بيانيهاي که از سوي وزارت ترابري و حمل و نقل بريتانيا منتشر شده است، مدت زمان تخصيص يارانه به خودروهاي تمام برقي هنوز مشخص نيست و احتمالا تنها به ۳۵ هزار دستگاه فروخته شده اوليه در اين کشور داده خواهد شد. دولت بريتانيا همچنين رسماً اعلام کرده که يارانههاي پرداخت شده، به گسترش بازار خودروهاي پلاگين هيبريد کمک بسزايي کرده است بنابراين قدم بعدي کمک به توسعه خودروهاي تمام برقي و هيدروژني خواهد بود. راب ليندلي - مديرارشد ميتسوبيشي در بريتانيا – که يکي از محبوبترين و بهترين خودروهاي پلاگين هيبريدي (ميتسوبيشي اوتلندر) را در بازار اين کشور عرضه کرده است، در اين خصوص اظهار کرد: توقف حمايت دولت بريتانيا از پاک ترين محصول بازار خودروي جهان بسيار مايوس کننده است و ما بعنوان توليدکننده پرچمدار خودروهاي پلاگين هيبريدي هنوز اميدواريم که در آينده با کاهش ماليات و افزايش اختصاص يارانه، بازار فروش محصولاتي اين چنيني و پاک همچنان رو به رشد و شکوفايي باشد. سهم خودروهاي پلاگين هيبريدي دو درصد از بازار خودروي بريتانياست و ۳۵ هزار دستگاه ميتسوبيشي اوتلندر پلاگين هيبريدي در جاده و خيابانهاي اين کشور رفت و آمد ميکنند. بسياري از تحليلگران و کارشناسان فعال در حوزه صنعت خودرو، ضمن اشاره به يارانههاي قابل ملاحظه دولت نروژ براي خريد خودروهاي پاک برقي و استقبال بينظير مردم اين کشور از خودروهاي مذکور، بر اين باورند که تصميم و قانون جديد دولت بريتانيا در نهايت تنها به ضرر مصرف کنندگان و شهروندان تمام خواهد شد و موجب رکود بازار فروش خودروهاي پاک و دوستدار محيط زيست خواهد شد. بسياري از شرکتهاي خودروسازي در جهان عزم خود را براي توليد انبوه خودروهاي برقي جزم کرده و از برنامههاي خود بدين منظور رونمايي کردهاند. افزايش روزافزون خودروهاي برقي و محبوبيت استفاده بيشتر از اين خودروهاي پاک موجب شده است شرکتهاي خودروسازي در سراسر جهان به رقابتي تنگاتنگ پرداخته و هر يک از برنامههاي خود براي طراحي و توليد خودروهايي بهتر و با توان پيمايش بيشتر رونمايي کنند. دولت هاي بسياري همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانيا، يونان، مکزيک، چين و هند از جمله پيشگاماني هستند که قصد دارند به منظور جلوگيري از آلودگي هوا و حفظ محيط زيست، توليد و فروش خودروهاي بنزيني و ديزلي را تا دهه ۲۰۳۰ و نهايتا تا دهه ۲۰۴۰ ميلادي (حدودا دو دهه آينده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.