ايسنا/ مدير ارشد اجرايي فولکس واگن در خصوص توسعه فناوري خودروهاي برقي و کاهش استقبال از خودروهاي بنزيني و ديزلي کنوني، ابراز نگراني کرد.
بسياري از کشورهاي جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگي هوا و کاهش ميزان انتشار آلايندهها و گازهاي گلخانهاي و حفظ بيشتر محيط زيست، خودروهاي تمام الکتريکي و برقي را به توليد انبوه برسانند.
بنابراين بسياري از شرکتهاي خودروسازي در جهان عزم خود را براي توليد انبوه خودروهاي برقي جزم کرده و از برنامههاي خود بدين منظور رونمايي کردهاند. افزايش روزافزون خودروهاي برقي و محبوبيت استفاده بيشتر از اين خودروهاي پاک موجب شده است شرکتهاي خودروسازي در سراسر جهان به رقابتي تنگاتنگ پرداخته و هر يک از برنامههاي خود براي طراحي و توليد خودروهايي بهتر و با توان پيمايش بيشتر رونمايي کنند.
با اينکه بسياري از کارشناسان و تحليلگران بازار خودرو در جهان تصور نميکردند که روزي خودروهاي برقي و الکتريکي به بازار خودروي جهان راه پيدا کرده و به دست مصرف کنندگان نهايي برسند، بسياري از شرکتهاي خودروسازي نظير تسلاموتورز با اجرايي کردن برنامههاي جاه طلبانه خود، روياي قدم گذاشتن خودروهاي پاک و دوستدار محيط زيست به خيابان هاي شهر را تحقق بخشيدند.
اين طور که آمار فروش خودروهاي برقي در جهان نشان ميدهد، به نظر ميرسد که استقبال بينظيري از سوي مردم و دولتهاي مختلف جهان از خودروهاي پاک برقي شده است و همگي خواهان توسعه فناوري توليد وسائل نقليه پاک برقي هستند.
حالا به تازگي هربرت دياس - مدير ارشد اجرايي شرکت فولکس واگن - از کاهش شديد استقبال همگاني از خودروهاي بنزيني و ديزلي کنوني و همچنين توسعه روزافزون و غير منتظره صنعت خودروهاي برقي و الکتريکي ابراز نگراني کرده است. با اينکه اين شرکت در ابتدا به تمسخر برنامههاي جاهطلبانه و بلندپروازانه تسلاموتورز ميپرداخت، اما بعد از آن متوجه شد که بايد به منظور جا نماندن از گردونه رقابت در خودروهاي برقي، خود نيز به توسعه فناوري ساخت اين گونه خودروها بپردازد.
فولکس واگن بعنوان يکي از بزرگترين شرکتهاي خودروسازي در جهان که بيشترين سهم از بازار خريد و فروش خودرو در اروپا را به خود اختصاص داده است، به نظر ميرسد ميخواهد رسوايي خودروهاي ديزلي موسوم به ديزل گيت (diesel Gate ) خود را جبران کرده و به توسعه فناوريهاي نويني همچون خودروهاي خودران و همچنين وسائل نقليه پاک و دوستدار محيط زيست نظير خودروهاي برقي و الکتريکي بپردازد و بدين ترتيب چهره آلوده و تخريب نام خود را در جهان از بين ببرد.
اين خودروساز پرفروش و پرطرفدار آلماني، پس از آنکه حدود سه سال پيش به دستکاري و تقلب در نرمافزار مديريت ميزان آلايندگي خودروهاي ديزلي توليدياش در آمريکا متهم و محکوم شد، تصميم گرفت که براي جلب اطمينان مردم و دولتها و همچنين کمک به کاهش ميزان انتشار آلايندگي به جو زمين و محيط زيست، به طراحي و توليد خودروهاي برقي و الکتريکي پاک روي آورد.
فولکس واگن پس از اعتراف به تقلب، به پرداخت ۴.۳ ميليارد دلار جريمه محکوم شد و هنوز هم با مشکلات حقوقي در آلمان و سراسر جهان مواجه است. اين شرکت ۲۲ ميليارد يورو را براي پرداخت خسارت اختصاص داده است و همچنان هم به ايجاد آلودگي در محيط زيست در جهان متهم است. همه اين اتفاقات موجب شد اين خودروساز به منظور جبران خسارت هاي وارده، در کاهش انتشار آلايندهها و گازهاي گلخانهاي به محيط زيست و توليد خودروهاي برقي بکوشد.
وي همچنين اشاره کرد که سرعت توسعه اين فناوري چنان سريع و غيرقابل کنترل است که دولت هاي مختلف نتوانستهاند براي آنها قانونگذاري کرده و يا به وضع استاندارد براي توسعه و بهرهبرداري از ان بپردازند. يکي ديگر از مشکلات سرعت بسيار بالاي توسعه فناوريهاي نوين در صنعت خودروسازي، احتمال فروپاشي و سقوط پيش از موعد صنعت توليد خودروهاي بنزيني و ديزلي است.
بازار