اقتصادآنلاين/ در يک سال اخير افزايش مکرر نرخ ارز، از سرگيري تحريم هاي غرب عليه ايران، قوانين دست و پا گير بر سر واردات خودرو و در نهايت ممنوعيت واردات در ابتداي تابستان، حباب قيمت خودرو را در کشور به اوج رساند. هر چند در کنار تمام اين موارد، حضور فعال دلال ها را نبايد به عنوان مهم ترين عامل گراني خودرو از قلم انداخت! سود حاصل از فروش خودروهاي شرکتي در حاشيه بازار آزاد، آن چنان به مذاق عده اي خوش آمد که در چند ماه اخير، گاه اختلاف قيمت بازار و کارخانه يک خودرو، به دو برابر هم رسيد!
با وجود دور جديد پيش فروش محصولات خودروسازان داخلي، به علت تقاضاي بالا همچنان بسياري از مشتريان واقعي از خريد خودرو باز ماندند. از سويي طرح هاي فروش خودروسازان بيش تر با موعد تحويل هاي چند ماهه و حتا يک ساله بود که اين مورد براي کساني که به خودرو به عنوان يک وسيله نقليه ضروري احتياج دارند، کارايي نداشت. از آن سو قيمت گذاري هاي فضايي توسط دلالان در بازار، توان خريد بسياري از مردم را به نسبت ماه هاي گذشته کاهش داده است. با در نظر گرفتن تمام موارد گفته شده، در اين نوشتار بر آن شديم در شرايط کنوني فهرستي از خودروهاي قابل اعتماد که همچنان مي توان با بودجه اي در محدوده ۱۰۰ ميليون تومان در بازار خريداري کرد را به مخاطبان معرفي کنيم. طبيعي است که اين فهرست جايي براي خودروهاي خاص، کلاسيک، فرسوده، برندهاي نامعتبر و بدون شبکه خدمات پس از فروش ندارد.
هيونداي آوانته
” آوانته ” اي که در فاصله سال هاي ۸۴ تا ۹۱ توسط ” کرمان موتور ” در ايران مونتاژ شد، در حقيقت فيس ليفت نسل دوم هيونداي الانترا است که اين روزها در بازار وارداتي هاي ايران محبوبيت بسياري دارد. آوانته در ايران در دو مدل با جعبه دنده دستي و اتوماتيک عرضه شده است. آوانته چهره جذاب و امکانات زيادي ندارد اما مالکان اين خودرو از شتاب خوب و استهلاک پايين آن سخن
مي گويند. کيفيت ساخت آوانته در مقايسه با بسياري از چيني هاي بازار بهتر است و با توجه به تعداد زياد نمايندگي هاي شرکت کرمان موتور، همچنان از نظر خدمات پس از فروش در سطح قابل قبولي قرار دارد. آوانته از موتور ۲٫۰ ليتري با ۱۴۳ اسب بخار قدرت برخوردار است که اين پيشرانه در مدل هاي اتوماتيک نيز چالاکي خوبي از خود نشان مي دهد. اين روزها آوانته اتوماتيک را با کارکردهاي متفاوت مي توان از ۹۰ تا ۱۲۰ ميليون تومان در بازار پيدا کرد. نمونه هاي دنده اي نيز اگرچه به سختي يافت
مي شوند، اما به طور معمول از ۷۰ تا ۹۰ ميليون تومان قيمت دارند.
هيونداي ورنا
” ورنا ” نام ديگر اکسنت، سدان کوچک و اقتصادي هيونداي است. نسل دوم ورنا از سال ۸۳ تا ۹۰ توسط کرمان موتور در ايران به توليد رسيد. ورنا از نظر فني شباهت بسياري به برادر خوانده خود، کيا ريو دارد. ورنا در ايران با دو موتور ۱٫۵ و ۱٫۶ ليتري عرضه شد که به ترتيب با جعبه دنده هاي دستي و اتوماتيک به فروش رسيدند. ورنا خودرويي خانوادگي و بي دردسر است که از حداقل امکانات رفاهي و ايمني بهره مي برد. استهلاک و مصرف سوخت پاييني دارد و در کل با ريختن آب، روغن و بنزين درون آن، بدون دغدغه مي توانيد راهي جاده شويد. ورنا در بازار از محبوبيت کم تري نسبت به آوانته برخوردار است. با اين حال نمونه هاي اتوماتيک اين خودرو با کارکرد کم تر از ۵۰٫۰۰۰ کيلومتر، اندکي بالاتر از ۱۰۰ ميليون تومان قيمت گذاري مي شوند. نسخه هاي دنده اي کم کارکرد نيز با توجه به شرايط، از ۷۰ ميليون تومان به بالا برچسب مي خورند. فراموش نکنيد مدل هاي قديمي ورنا با کارکرد به نسبت بالا را مي توان با سرمايه حتا کم تر از ۵۰ ميليون تومان هم خريداري کرد، اما هدف ما در اين مطلب، معرفي خودروهاي قابل اعتماد و بي دردسري است که در شرايط کنوني بتوانند به عنوان يک خودروي مناسب استفاده شوند.
رنو مگان
بدون شک يکي از خوش نام ترين محصولات رنو در ايران را بايد ” مگان ” دانست. نسل دوم اين خودرو ابتدا به صورت وارداتي و سپس به شکل مونتاژي از سوي ” پارس خودرو ” در ايران عرضه شد. مگان تاکنون در سه تيپ به بازار آمده است. ۲۰۰۰ اتوماتيک، E1 1600 دستي و E2 1600 دستي. از مهم ترين مزيت هاي مگان هاي توليدي پارس خودرو مي توان به فرمان نرم آن ها اشاره کرد که اين به دليل استفاده از سيستم کمکي برقي در جعبه فرمان است. جعبه دنده مگان که با جعبه دنده تندر ۹۰ اتوماتيک مشترک است، تعويض دنده هاي نرم و بي صدايي دارد و نسبت به ديگر جعبه دنده هاي اتوماتيک، کم تر دچار نقص فني مي شود. مگان از ايمني بالايي برخوردار است که اين را امتياز پنج ستاره آن در آزمون يورو انکپ نشان مي دهد. از مهم ترين نقاط ضعف مگان مي توان به ايرادهاي برقي شايع و قطعه هاي يدکي گران قيمت اشاره کرد. يک دستگاه مگان ۲۰۰۰ با کارکرد حداقل ۱۰۰٫۰۰۰ کيلومتر، اين روزها از ۱۰۰ تا ۱۲۰ ميليون تومان قابل خريداري است. در نسخه E1 1600 نيز، اگر با آينه هاي کناري دستي و شيشه بالابرهاي دستي عقب آن مشکلي نداريد(!) با کارکرد مشابه، از ۷۰ تا ۹۰ ميليون تومان به طور سليقه اي قيمت گذاري مي شوند. و اما مدل هاي E2 1600با کارکرد متوسط ۱۰۰٫۰۰۰ کيلومتر، در آشفته بازار کنوني گاه با قيمت يکسان با نسخه هاي ۲۰۰۰ همرده به فروش مي رسند!
خانواده رنو تندر ۹۰
خودرويي که روزگاري قرار بود جانشين پيکان باشد، اما در نهايت با قيمت به مراتب گران تر به دست مشتري رسيد. ” تندر ۹۰ ” يا همان ” رنو لوگان ” در تيراژي بالا از سوي دو شرکت ” ايران خودرو ” و ” پارس خودرو ” به بازار عرضه شده است. از ابتدا در بازار اين گونه جا افتاد که تندرهاي پارس، خودروهايي با کيفيت تر هستند و به همين دليل هميشه مقداري اختلاف قيمت با نمونه هاي ايران خودرويي داشتند. به اذعان مالکان و بسياري از تعميرکاران، تندر ۹۰ بهترين و کم دردسرترين خودروي داخلي است. خودرويي که اگرچه ظاهر زمختي دارد، اما اگر آب و روغن آن را فراهم کنيد، بدون منت براي تان کار مي کند. امکانات رفاهي تندر تنها در حد رفع نيازهاي اوليه رانندگي است. قطعه هاي يدکي و فني اين خودرو نيز قيمتهاي بسيار بالاتري از خانواده محصولات پژو دارند. با اين حال، تندر ۹۰ مصرف سوخت مناسبي دارد. شتاب آن هم در نمونه هاي دنده اي بسيار راضي کننده است. پيشرانه K4M نصب شده روي اين خودرو، از کم استهلاک ترين موتورهاي موجود در ايران است. تندر ۹۰ در حال حاضر تنها در نسخه E2 به توليد مي رسد و افزون بر تندر معمولي، تندر پلاس، پارس تندر و تندر ۹۰ اتوماتيک هم پيش روي خريداران قرار دارند. نمونه هاي مختلف تندر از نظر فني تفاوت خاصي با يکديگر ندارند و مي توان گفت تندر پلاس و تندر اتوماتيک به نسبت ديگر مدل ها اندکي گران تر هستند. امتياز مثبتي که در خريد تندر ۹۰، نسبت به ديگر پيشنهادهاي موجود در اين فهرست وجود دارد، امکان خريد نمونه صفر کيلومتر يا کم کارکرد با بهايي کم تر از ۱۰۰ ميليون تومان است. اين در حالي است که مدل هاي با کارکرد بيش از ۵۰٫۰۰۰ کيلومتر نيز بدون افت کيفيت آن چنان، با بودجه ۴۰ تا ۷۰ ميليون توماني قابل خريداري هستند.
خانواده رنو ساندرو
” ساندرو ” وضعيتي مشابه با تندر ۹۰ دارد. با اين تفاوت که خودروي جديدتري است و دلالي بازار آزاد آن به مراتب گرم تر از تندر جريان دارد. ساندرو به نسبت تندر، ظاهر زيباتري دارد و در فضاي داخلي هم با ديزاين جديدي همراه شده است. ضعف اصلي ساندرو نسبت به تندر، قيمت گران تر قطعه هاي ظاهري است. با اين وجود جعبه دنده ساندرو با تغييرهايي در ضريب دنده ها همراه شده است که عملکرد بهتري از خود نشان مي دهد. ساندرو اتوماتيک صفر کيلومتر، اين روزها از مرز ۱۱۰ ميليون تومان عبور کرده است. اين در حالي است که نمونه دنده اي نيز اندکي بالاتر از ۱۰۰ ميليون تومان قيمت مي خورد. با اين حال نمونه هاي کارکرده ساندرو افت نسبي را در بازار تجربه مي کنند و گاه با کم تر از يک سال کارکرد، تا ۲۰ ميليون ارزان تر از ساندروي صفر کيلومتر
قيمت گذاري مي شوند، که اين نشان از حباب قيمتي کاذب اين خودرو در بازار کشور دارد. مدل هاي استپ وي از ساندرو، که نسخه کراس اين هاچ بک محبوب رنو به حساب مي آيند، از ابتدا به طعمه اي لذيذ براي دلال ها تبديل شدند. ساندرو استپ وي اتوماتيک امروز قيمتي فراتر از ۱۲۰ ميليون تومان پيدا کرده است. استپ وي با جعبه دنده دستي نيز، با ساندروي معمولي اتوماتيک به يک اندازه در بازار مي ارزد. با جمع بندي نکته هاي گفته شده، پيشنهاد ما به شما، خريد نمونه کم کارکرد از ساندروي معمولي اتوماتيک است.
تويوتا کرولا
شايد باور نکردني نباشد اما با بودجه ۱۰۰ ميليون توماني مي توان سوار بر يک ” کرولا ” شد! صحبت از خوبي هاي تويوتا براي همگان امري مبرهن است. کرولا پر فروش ترين محصول تويوتا به شمار مي رود و به کيفيت بالا و استهلاک پايين در بين تمام مردم جهان زبان زد است. اکنون نسل نهم کرولا در نمونه هاي دست دوم با کارکردي نزديک به ۲۰۰٫۰۰۰ کيلومتر در بازار کشور قابل خريداري هستند. کرولا نقطه ضعف خاصي ندارد و شايد تنها کمبود امکانات رفاهي است که آه راننده را بلند مي کند. قطعه هاي فني اين خودرو با توجه به اشتراک زياد با ديگر محصولات تويوتا و حتا تعدادي از خودروهاي چيني، هنوز با اندکي جست و جو پيدا مي شوند. اما حواس تان باشد که با اين خودرو کم تر تصادف کنيد! چرا که قطعه هاي ظاهري آن تا حدودي کم ياب است. با اين حال هنگام خريد کرولاي دست دوم بايد دقت و حوصله فراوان به خرج داد. بهتر است پيش از خريد، خودرو را براي بازبيني
سيستم هاي الکترونيکي، سيستم تهويه مطبوع، جعبه دنده اتوماتيک، سيستم تعليق و جلو بندي نزد کارشناس فني ببريد. يادتان باشد سلامت خودرو را فداي قيمت پايين نکنيد و اگر لازم بود، براي خريد يک تويوتا کرولاي سالم گاه بيش از ۱۲۰ ميليون تومان هزينه کنيد.
تويوتا ياريس
” ياريس ” محصول جمع و جور و اقتصادي تويوتا است که در بازار ايران خلاف ديگر بازارها آن چنان که بايد و شايد، مورد توجه قرار نگرفت. ياريس نخستين بار در سال ۲۰۰۸ در دو مدل هاچ بک و صندوق دار توسط شرکت ” ايرتويا ” وارد شد. بعدها نسل جديد اين خودرو نيز به ايران آمد که حتا کم فروغ تر از نسل قديم ظاهر شد. ياريس همچون تمام محصولات تويوتا، از کيفيت ساخت بالايي برخوردار است. اما طراحي اين مدل به اندازه کمري و کرولا جذابيت ندارد. ياريس براي خانواده هاي پر جمعيت مناسب نيست، چرا که فضاي اتاق بزرگي ندارد. امکانات رفاهي آن نيز همچون کرولا در سطحي ابتدايي قرار دارند. با اين حال ياريس امنيت بالايي دارد و از تست هاي تصادف اروپا سر بلند بيرون آمده است. ياريس و کرولا هر چند تحت حمايت شبکه خدمات ايرتويا قرار دارند، اما هزينه هاي تعميرات، لوازم مصرفي و قطعه هاي يدکي اين خودروها در مقايسه با محصولات رنو و هيونداي سرسام آور است. البته يادآوري اين نکته بد نيست که يک دستگاه تويوتا نسبت به يک رنو، به مراتب کم تر در سال پاي شما را به تعميرگاه باز مي کند. ياريس در مدل هاي هاچ بک و سدان با کارکرد ميانگين ۱۵۰٫۰۰۰ کيلومتر، در بازار قيمتي از ۱۱۰ ميليون تومان به بالا خواهد داشت.
کيا سراتو نسل اول
” سراتو ” از همان ابتدا که توسط شرکت ” اطلس موتور ” وارد ايران شد، تا امروز که در سايپا توليد مي شود، خودروي محبوبي به حساب مي آيد. سراتو نسل اول يا سراتو LD، در برهه کوتاهي وارد بازار کشور شد. اين خودرو به عنوان يک سدان جمع و جور خانوادگي، نتوانست در آن سال ها از پس مگان و مزدا ۳ به عنوان دو رقيب جدي بر آيد. از همين رو تعداد سراتوهاي LD موجود در ايران به نسبت دو نسل بعدي بسيار کم تر است. اما اگر به سراغ مالکان همين تعداد محدود برويد، در مي يابيد که بيش تر آن ها با گذشت چند سال همچنان از خودروي خود رضايت کافي دارند و حتا به عوض کردن يا فروختن آن فکر هم نميکنند. اين خودرو همچون تمام محصولات کيا به مصرف سوخت مناسب و استهلاک پايين معروف است. با وجود چهره ساده و قديمي اي که دارد، از امکانات رفاهي مناسبي همچون سانروف و کروز کنترل برخوردار است. اما نقطه قوت اين خودرو، نيروي فني قدرتمند آن است که از يک پيشرانه ۲٫۰ ليتري و جعبه دنده اتوماتيک تشکيل شده است. پيشرانه اين خودرو در حقيقت همان پيشرانه موجود روي
آوانته هاي توليد ايران است که اين موضوع به نفع مالکان سراتو تمام مي شود. از آن سو، جعبه دنده اتوماتيک ۴ دنده سراتو، يک جعبه دنده با فن آوري قديمي است. هر چند از اين نظر، رقيب هاي سراتو در اين فهرست نيز وضعيت بهتري از آن ندارند! اکنون نمونه هاي به نسبت سالم و حتا بدون رنگ سراتو LD با کارکردي بيش از ۱۵۰٫۰۰۰ کيلومتر، در محدوده قيمتي ۱۰۰ تا ۱۱۰ ميليون تومان قابل خريداري هستند.
مزدا ۳ نسل اول
” گروه بهمن ” و ” مزدا “ي ژاپن از ديرباز سابقه همکاري با يکديگر را دارند. هر چند اين روزها به دلايلي همچون تحريم، مزدا به طور غير رسمي بازار ايران را ترک گفته است، اما محصولات اين برند همواره از محبوبيتي بالا در بين ايرانيان برخوردار است. مزدا ۳ در حقيقت همان نسل جديد مزدا ۳۲۳ است که پيش از اين توسط گروه بهمن به توليد مي رسيد. مونتاژ نسل اول مزدا ۳ از سال ۸۶ در ايران کليد خورد. در سال ۸۹، بهمني ها نسل دوم مزدا ۳ را هم با سر و صداي فراوان به خط توليد خود آوردند. مزدا ۳ جديد اين روزها در محدوده قيمت ۱۰۰ ميليون تومان دست نيافتني شده است. اما نسل قديم اين خودرو همچنان در مدل هاي کارکرده، توانست خود را به فهرست پيشنهادهاي ما برساند. از ويژگي هاي مثبت مزدا ۳، فرمان پذيري بالا، کيفيت ساخت مطلوب و تجهيزات به روز است. اما اين سدان اسپرت چندان هم براي مالکان اش کم دردسر ظاهر نمي شود! ارتفاع پايين کف خودرو از سطح زمين همواره مشکلي اساسي براي مزدا سواران بوده است. به خصوص اين مشکل در کشور ما با توجه به وضعيت بد آسفالت خيابان ها وخيم تر مي شود. اما ايراد بزرگ مزدا ۳، قيمت بسيار بالاي قطعه هاي تزييني آن است، به طوري که قيمت اين قطعه ها با قطعه هاي برندهاي لوکسي همچون لکسوس برابري مي کند! مزدا ۳ قديم با کارکرد ۱۰۰٫۰۰۰ تا ۱۵۰٫۰۰۰ کيلومتر، از ۸۵ ميليون تومان به بالا قيمت گذاري مي شود که اين قيمت گاه با توجه به ميزان سلامت يا رنگ شدگي خودرو، تا ۱۸۰ ميليون تومان نيز افزايش مي يابد!
نيسان ماکسيما
” ماکسيما ” خودرويي بود که در زمان ممنوعيت واردات خودرو به کشور، تاج و تخت سلطنت بر بازار لوکس سواري را تصاحب کرد. ماکسيما نخستين خودروي لوکسي بود که پس از انقلاب اسلامي در ايران توليد مي شد. در دهه ۸۰، داشتن ماکسيما آرزوي بسياري از افراد بود و شايد جزو معدود خودروهايي باشد که با گذشت اين همه سال، هنوز هم داشتن آن براي خيلي ها آرزو است! ماکسيما از موتوري ۶ سيلندر و ۳٫۰ ليتري استفاده مي کند که شتاب کم تر از ۱۰ ثانيه را براي اين غول سنگين وزن به ارمغان مي آورد. از نقاط مثبت ماکسيما، سواري نرم، پايداري مناسب، اتاق جا دار، شتاب و کشش بالا و دوام بالا است. اما پاشنه آشيل اين پيرمرد لوکس، مصرف سوخت وحشتناک آن است که البته براي بسياري از عاشقان ماکسيما اين موضوع اهميت چنداني ندارد! ماکسيما با توجه به سال ساخت و طراحي، از تجهيزات لوکسي برخوردار نيست، اما کيفيت بالاي متريال کابين و راحتي توصيف ناپذير در سواري آن، حس راندن با يک خودروي لوکس را به خوبي به سرنشنيان منتقل مي کند. يافتن ماکسيماي کم کارکرد در بازار کار غير ممکني نيست، اما قيمت هاي پيشنهادي از سوي مالکان آن ها فراتر از تصور است، اما امروز با بودجه ۹۰ تا ۱۲۰ ميليون تومان، به آساني مي توان يک ماکسيما با کارکرد ۱۵۰٫۰۰۰ تا ۲۰۰٫۰۰۰ کيلومتر را تصاحب کرد. ناگفته نماند که با خريد ماکسيما، دير يا زود بايد جيب خود را براي تقبل هزينه هاي جانبي خودرو آماده کنيد!
بازار