خودرو بانک/ ويتارا زماني که پا به بازار خودرو در ايران گذاشت، به لحاظ طراحي خودرويي جذاب به شمار ميآمد. اما پس از گذشت حدود يک دهه، با ورود شاسيبلندهاي متعدد به بازار عرصه رقابت بر ويتارا تنگتر شده است. نمونه فيسليفت شده ويتارا اگرچه امکانات و به روزرسانيهايي را به مشتريان عرضه کرد اما طراحي ظاهري اين خودرو در طي سالها دستخوش تغييرات چنداني نشده و به مرور جذابيت خود را از دست داده است. تا جايي که با توجه به قيمت، براي عدهاي خريد شاسيبلندهاي کيا و هيونداي از بازار دست دوم بر خريد سوزوکي صفر ويتارا ارجحيت دارد.
اگرچه ظاهر ويتارا به نسبت بسياري از شاسيبلندهاي موجود در بازار مدرن نيست، اما طراحي داخلي اين خودرو امتياز بالايي ميگيرد. کيفيت و عملکرد قطعات به کار رفته در کابين مطلوب است و عمر بلندمدت دارد. فضاي کابين براي سرنشينان عقب حتي در سفرها و مسيرهاي طولاني هم مناسب است. اگرچه برخي از کابران از کيفيت نامناسب صندليها شکايت داشتهاند و گفتهاند که حتما روکش صندليها را بايد عوض کرد. نکته مثبت ديگر اضافه شدن نمايشگر 7 اينچي لمسي و اضافه شدن کليدهاي کنترلي جديد بر روي فرمان و نيز نصب دو نمايشگر براي سرنشينان عقب در تيپهاي بالا است. در ضمن با جمع کردن صندليهاي رديف دوم، حجم فضاي بار را ميتوان افزايش داد.
اگر به خريد سوزوکي صفر ويتارا فکر ميکنيد، شک نکنيد اين خودرو قدرتمند است و شتابگيري عالي دارد. تجربه رانندگي با آن به گفته اکثريت کاربران راحت، خوشدست و باکيفيت است و براي آفرود هم ميتوان روي آن حساب کرد. اما به نسبت خودروهاي همرده خود مصرف سوخت بالاتري دارد. مصرف سوخت ويتارا در نسخه دستي، 9 ليتر و در نسخه اتوماتيک، 9.7 ليتر به ازاي هر 100 کيلومتر اعلام شده اما در عمل بسيار بيشتر است. در حالي که کمپانيهاي خودروسازي در دنيا، به سوي مصرف کمتر و اعمال سياستهاي سبز ميروند و بسياري از خودروها استاندارد آلايندگي 6 دارند، ويتارا داراي استاندارد آلايندگي 5 است. اين خودرو استهلاک بالايي هم دارد.
مهمترين مزيت خريد سوزوکي صفر ويتارا نسبت به نمونههاي دست دوم کيا مانند اسپرتيج، آپشنها و تجهيزات متعدد آن است. اما قيمت نمونه صفر آن در بازار حدود 305 تا 325 ميليون تومان قيمتگذاري ميشود که ميتواند خريداران به سمت خودروهاي دست دوم اما مدرنتر، خوشساختتر و به روزتر سوق دهد. در جدول زير آپشنهاي کلاسهاي متعدد ويتارا را مشاهده ميکنيد.
بازار