قطعهسازان خودرو، راه دور زدن تحریم را میدانند
ايرنا/ دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعهسازان، گفت: اگر حمايتهاي داخلي وجود داشته باشد، قطعهسازان در دوران تحريم، مشکلي براي تامين قطعات نخواهند داشت. دو خودروساز بزرگ کشور، در ماههاي اخير در سه مرحله حدود 150 هزار دستگاه خودرو پيشفروش کردهاند که قرار است در طول يک سال به متقاضيان تحويل شود. اين ميزان پيش فروش سبب شده تا برخي بويژه دلالان و واسطه هاي خودرو بحث ناتواني قطعهسازان در تامين نياز خودروسازان در دوره تحريم را مطرح کنند در حالي که دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعهسازان، اطمينان خاطر ميدهد قطعهسازانِ بخش خصوصي راه دور زدن تحريم را ميدانند. آرش محبي در گفتوگو با ايرنا افزود: اگرچه خودروسازان هنوز به تعهدات قراردادشان با قطعهسازان عمل نکردهاند، اما در حال حاضر توليد قطعات ادامه دارد. وي با تاکيد بر اينکه خودروسازان بايد زودتر به تعهدات خود عمل کنند، افزود: اکنون توليد ادامه دارد، اما با ظرفيت کمتر که آن هم فقط به اين دليل که خودروسازان به تعهداتشان عمل نکردهاند و حتي با همان قيمتهاي قديم بدهي جاري و معوق دارند. محبينژاد با ابراز اميدواري درباره حل مشکلات ميان خودروسازان و قطعهسازان، گفت: اين مساله موضوع تازهاي نيست؛ مشکل ما بيش از تحريم مشکلات داخلي است که اميدواريم در اسرع وقت برطرف شود. «در حال حاضر نگران تحريمها نيستيم، تحريم مشکل ثانويه است و قطعهسازان براي آن راه حل دارند.» ** حل مشکل نقدينگي و اصلاح قيمت ها، دو خواسته قطعهسازان به گفته دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعهسازان، در صورتي که مسائل مربوط به نقدينگي حل شود و اصلاح قيمت قطعات صورت پذيرد، بخش زيادي از موانع برطرف ميشود. محبي افزود: پس از نقدينگي و اصلاح قيمتها، موضوع واردات و گمرک به ميان ميآيد که نيمي از اين مشکل نيز در داخل کشور قابل حل است. اگر اين مشکلات برطرف شود، بخش خصوصي راه مقابله با تحريم را ميداند. وي يادآورشد: بخش خصوصي در دوره تحريمهاي اول نيز ثابت کرد که ميتواند راه خود را پيدا کند؛ البته نميشود انتظار داشت ما در داخل کشور دست قطعهساز را ببنديم اما انتظار داشته باشيم با تحريم مقابله کند. «اگر حمايت داخلي وجود داشته باشد، قطعهسازان خصوصي روشهاي شکستن تحريم و دور زدن تحريم را پيدا ميکنند.» محبينژاد گفت: خودروسازان بايد به تعهداتشان عمل کنند. اگر قطعات مورد نياز به موقع تامين شود و گمرک براي ترخيص آنها همکاري کند، قطعهسازان مشکلي براي تامين نياز خودروسازان بر اساس برنامه پيشفروش نخواهند داشت. به گزارش ايرنا، پيش از اين «رضا رضايي» رئيس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو به ايرنا گفت: قيمت خودروها در بازار کاذب است و تداوم حاشيه قيمتي بالاي به وجود آمده به جز مشتريان واقعي، به ضرر قطعه سازان است. وي، افزايش کنوني قيمت ها را ناشي از ناهمخواني عرضه و تقاضا، دلال بازي ها و فعاليت واسطه ها و حتي حفظ ارزش سرمايه ها از سوي مردم برشمرد، اما در عين حال گفت: خودروسازان معتقدند ريالي از اين افزايش قيمت ها نصيبشان نمي شود، ضمن آنکه هيچ مبلغي به جيب صنعت نرفته تا صرف توسعه شود.