ابرخودروهایی که نام اشخاص بزرگ را یدک می کشند!
صبحانه آنلاين/ کساني که از آنها بهعنوان شخصي که خودروهاي گران را نگهداري ميکند و يا در اصطلاح، کالکتور ياد ميشود، بيشتر به دنبال خريد خودروهايي هستند که يا نام يک راننده افسانهاي روي آن خودرو و يا نام مؤسس شرکت روي آن قرارگرفته است. بعضي از ابر خودروهاي مشهور و شرکتهاي ابر خودروساز، نام يک يا چندين خودروي خود را بهافتخار يک شخص بزرگ، همنام همان شخص انتخاب کردهاند؛ اما اين اشخاص مهم و کليدي ،چه کساني هستند که توانستهاند نام خود را تا اين حد بالا ببرند؟ پاگاني هويرا BC-بني کايولا هوراتيو پاگاني جوان، با مهاجرت از آرژانتين به ايتاليا و ابتدا مشغول شدن در لامبورگيني، توانست تبديل به يکي از پيشروهاي صنعت فيبر کربن جهان شود. او در سال 1992 شرکت پاگاني خود را تأسيس کرد و در ساخت ابر خودروهاي او، هيچکسي بهاندازه بني کايولا، الهامبخش او نبوده است. او يکي از معدود کساني بود که به رؤياهاي بلند پروازانه پاگاني، اعتماد کامل داشت و همچنين اولين مشتري پاگاني نيز بود. تنها 20 عدد از اين ابرخودرو با موتور 12 سيلندري که توان توليد بيش از 750 اسب بخار قدرت را دارد ساختهشده و قيمت آن نيز به عدد 1.4 ميليون دلار ميرسد. بوگاتي ويرون-اتوره بوگاتي بدون شک، بوگاتي ويرون که البته اکنون ديگر توليد نميشود، يکي از نمادينترين ابرخودروهاي تاريخ خواهد ماند. هايپرکاري که به گفته فولکسواگن (مالک شرکت بوگاتي)، به ازاي فروش هر تعداد از آن، اين شرکت متحمل 6.24 ميليون دلار ضرر شد. ضرري که اين شرکت ميبايست با توليد نسخههاي متفاوت و خاص از ويرون، جبران آنها را بکند. يکي از اين نسخههاي خاص، ويرون اتوره بوگاتي مدل 2013 بود. خودرويي که نامش برگرفته از مؤسس شرکت بوگاتي بوده و جزء 6 افسانه بوگاتي جاي گرفته است. بدنه آن از آلومينيومي با پوليش دستي و فيبر کربن آبيرنگ درستشده بود و ازلحاظ طراحي خارجي و داخل کابين نيز تفاوتهايي با نسخه اصلي خود داشت. فراري انزو نام اين ابرخودروي ايتاليايي خود بيانگر همهچيز است. ابرخودرويي که موتور 12 سيلندر 6 ليتري تنفس طبيعي آن، توانايي توليد 651 اسب بخار قدرت و 658 نيوتون متر گشتاور را داشته و شتاب صفرتا صد کيلومتر آن نيز به عدد 3.14 ثانيه ميرسيد. از اين نسخه خاص، تنها 493 عدد ساخته شد و براي آن، قيمت 670,000 دلاري از طرف فراري در نظر گرفتهشده بود. خودرويي که بدون شک، ميتوان آن را يکي از زيباترين و يا شايد زيباترين فراري دانست که در طول تاريخ وجود داشتهاند. طرح مفهومي پينينفارينا سرجيو طرح مفهومي سرجيو که متعلق به سال 2013 است که توسط يکي از خانههاي طراحي ايتاليا يعني شرکت پينينفارينا، متولدشده است. شرکتي که مسئوليت طراحي بسياري از خودروهاي جذاب و زيباي فراري را بر دوش ميکشد؛ اما اين بار، اين طراح ايتاليايي تصميم به توليد خودروي خودش بر پايه فراري 458 اسپايدر گرفت. طرح سرجيو، طرحي بود ک هبه افتخار مؤسس اين شرکت و همچنين رئيس قبلي آن يعني آقاي سرجيو پينينفارينا به توليد رسيد. مردي که در سال 2012 فوت شد و طراحان اين شرکت، اصل طراحي اين طرح مفهومي را بر اساس فراري دينو 1965، يکي از اولين پروژههاي آقاي سرجيو پينينفارينا براي فراري، صورت دادند. لامبورگيني گالاردو LP 550-2 –ولنتينو بالبوني زماني که مدل گالاردو با خط توليد طولانيمدت خود، به آخر راه رسيده بود، لامبورگيني تصميم گرفت بهافتخار راننده موردعلاقهاش که آزمايشکننده خودروهاي اين شرکت بود، يعني ولنتينو بالبوني، يک نسخه به نام او بسازد. شخصي که پس از 40 سال تلاش در آن کار، قرار بود بازنشسته شود. اين ابرخودرو تنها در 250 عدد ساخته شد و همچنين، برخلاف گالاردوهاي معمولي، ديفرانسيل عقب (RWD) بود. قلب تپنده اين نسخه خاص، يک موتور 10 سيلندر تنفس طبيعي بود که 542 اسب بخار قدرت توليد کرده و شتاب صفرتا صد آن نيز تنها 3.9 ثانيه بود. نماد شاخص اين نسخه خاص، نواري است که در وسط خودرو، از ابتدا تا انتهاي آن کشيده شده است. مرسدس بنز SLR مک لارن استرلينگ موس قبل از آنکه شرکتي بنام مک لارن تأسيس شود، از سال 2003 تا 2010، همکاري با مرسدس بنز براي توليد اين نسخه داشته است. مدلي که 2,157 عدد از آن ساخته شد ولي 75 عدد از آن کمي متفاوتتر از بقيه بودند. نسخه مرسدس مک لارن استرلينگ، در سال 2009 به توليد رسيد و با سبک خودروهاي اسپيدستر (Speedster) طراحي شد. خودرويي که با طراحي بدون سقف و پنجره، توانست يک نسخه خاص و البته الهام گرفته از خودروي مسابقهاي مرسدس 300 SLR باشد. زير کاپوت بهشدت کشيده اين نسخه خاص، يک موتور 5.4 ليتري 8 سيلندر AMG قرارگرفته که با فناوري سوپر شارژ،640 اسب بخار قدرت را تحويل راننده خود ميداد. همچنين به لطف بدنه فيبر کربن و طراحي خاص خود، وزن آن در حدود 200 کيلوگرم کمتر از SLR کوپه بوده و شتاب صفرتا صد اين نسخه خاص نيز، تنها 3.5 ثانيه بود.