یکی بخر، دو تا ببر به سبک سایپا!
روزنامه جوان/ قديمتر هــا بازاري هــا و دستفروشها براي بردن هوش از سر مشتريها و کشاندنشان به فروشگاه خود فرياد ميزدند «يکي بخر، دوتا ببر». حالا ظاهراً اوضاع تغيير کرده است. در اتفاقي نادر در جهان سايپا، اين خودرو ساز محبوب (!)، نه از سر تبليغ بلکه از سر زور (!) و نه براي جذب مشتري بلکه براي پوشاندن بيتدبيريها و کمکاريهاي خود و انداختن خودروي با کيفيت (!) پرايد و تيبا، به مشتري بخشنامه صادر کرده است که خريدارها بايستي قيد خودروي ساندرويي را که ۹ ماه پيش ثبتنام کردهاند بزنند و «پرايد» و «تيبا» به خانه ببرند! هرچند ماجراهاي خودروسازان داخلي ديگر تکراري شده و خريداران اين خودروها ميدانند هر چه زمان ثبتنام به آنها وعده داده ميشود، هيچ حسابي پايش نيست، اما اين بار بيوفايي سايپا در تحويل خودروهاي ساندرو و تندر به حدي رسيده که موجب نارضايتي بيش از پيش مردم شده است. بخشنامه جديد سايپا با زبان بيزباني به مشتريان ساندرو و تندر اعلام ميکند، ساندروهاي پيشفروش شده را بايد در خواب ببينيد، اما تا دلتان بخواهد «پرايد» موجود است! بخشنامه سايپا به مشتريان: بهجاي ساندرو پرايد و تيبا بگيريد سايپا در بخشنامهاي عجيب خطاب به نمايندگيها اعلام کرده: «مشترياني که ساندرو و تندر۹۰ ثبتنام کردهاند، ميتوانند محصولات خانواده پرايد يا تيبا را بهجاي خودروي ثبتنامي خود تحويل بگيرند.» در اين بخشنامه خطاب به نمايندگيهاي فروش آمده: «احتراماً ضمن پوزش از مشتريان بهجهت تأخير پيشآمده در ايفاي تعهدات انواع محصولات رنو شرکت پارس خودرو بهاطلاع ميرساند مشتريان محترم ميتوانند در صورت تمايل نسبت به انتخاب يکي از دو روش پيشنهادي زير اقدام کنند. پيشنهاد اول براي مشترياني که قصد تبديل خودرو دارند: «جايگزيني تعهدات رنو با محصولات X. ۱۰۰ (سايپا ۱۳۱، سايپا ۱۵۱) و X. ۲۰۰ (تيبا، تيبا ۲، ساينا) با سود مشارکت و تأخير بهميزان ۲۷ درصد طبق قرارداد به يکي از روشهاي ذيل: الف) تعهدات انواع ساندرو و استپوي به دو دستگاه خودرو يک دستگاه X. ۱۰۰ و يک دستگاه X. ۲۰۰ که يک دستگاه با موعد تحويل بهمن ۹۷ به بعد با قيمت زمان تحويل محصول رنوي مشتري و يک دستگاه با زمان تحويل آذر ۹۸ بهقيمت روز شرکت. ب) تعهدات تندر به يک دستگاه خودرو X. ۱۰۰ (سايپا ۱۳۱، سايپا ۱۵۱) و X. ۲۰۰ (تيبا، تيبا ۲، ساينا) با موعد تحويل بهمن ۹۷ به بعد با قيمت زمان تحويل محصول رنوي مشتري.» البته سايپا پيشنهاد دومي را نيز براي مشتريان مطرح کرده و آن هم انصراف از ثبت نام اين خودرو است! يکي از مشتريان ساندرو: اگر پرايد ميخواستم چند ماه پيش آن را ميخريدم! مشتريمداري و ارائه خدمات مناسب بديهيترين موضوعاتي است که بايد يک واحد توليدي آن را در نظر داشته باشد. تمام شرکتها و کارخانجات دنيا در تلاشند با تقويت سياستهاي خود توجه مشتريان بيشتري را به خود جلب کنند و سهم بيشتري از بازار را داشته باشند. متأسفانه صنعت خودرو در کشور ما کمابيش انحصاري است و شرکتهاي انگشتشماري در امر توليد و مونتاژ خودرو فعاليت دارند، بنابراين مردم بايد همين شرکتها را با تمام کم و کاستيهايشان بپذيرند و شرکتهاي خودروساز نيز با سوءاستفاده از اين مسئله در بازار جولان ميدهند. آقاي روانبد که يکي از متقاضيان خريد ساندرواستپوي اتوماتيک است با ديدن بخشنامه جديد سايپا شوکه شده و در اين باره به خبرنگار «جوان آنلاين» ميگويد: «اسفندماه سال گذشته و قبل از گرانيهاي پيش آمده ۲۷ ميليون تومان به حساب سايپا واريز کردم و قرار شد که آبان ماه امسال برايمان دعوتنامه ارسال شود. حالا حدود ۹ ماه است که منتظر ماندهام و به جاي دعوتنامه، بخشنامهاي از سايپا را در رسانهها ديدم که بيتعهدي اين خودروساز در قبال مشتريان را نشان ميدهد.» او ادامه ميدهد: «اگر من و ديگر متقاضيان ساندرو به پرايد احتياج داشتيم، همان اسفند سال گذشته با پولمان و بهصورت نقدي پرايد ميخريديم و اين چند ماه را منتظر خودروي ساندرو نميمانديم. نميدانم که مسئولان سايپا چه فکري با خودشان کردهاند که چنين بخشنامهاي را در نظر گرفتهاند و اسم آن را هم گذاشتهاند پيشنهاد براي مشتريان!» در دنيا چيزي به اسم پيشفروش خودرو وجود ندارد! علي خاکساري، کارشناس صنعت خودرو درباره بخشنامه جديد ساپيا به خبرنگار «جوان آنلاين» ميگويد: «نمايندگان سايپا ميگويند که مردم را مجبور نميکنيم تا به جاي ساندرو، پرايد ببرند و ما فقط به آنها پيشنهاد دادهايم! اما مگر مردم راه ديگري دارند؟ وقتي اين شرکت خودروسازي اعلام ميکند که ساندرو براي تحويل ندارد و بعد از آن دو پيشنهاد انصراف يا تحويل پرايد را براي مشتريان بخشنامه ميکند، در واقع آنها را مجبور به انتخاب خودرويي غير از خودروي انتخابيشان کرده است.» او اظهار ميدارد: «تا زماني که ما از اين انحصار ايران خودرو و سايپا بيرون نرويم مسائل اينچنيني تکرار و حتي بدتر هم خواهد شد. راهکار اين است که دولت و مجلس مبناي کارشان را حمايت از مصرفکننده قرار دهند و از خودروسازان حمايت نکنند. اگر حمايت دولت از مصرفکننده باشد در نتيجه از توليدکننده هم حمايت ميشود. اما برعکس اين اتفاق منجر به له شدن مصرفکننده ميشود.» خاکساري با انتقاد از پيش فروش اينترنتي خودرو در کشور ميگويد: «در دنيا چيزي به اسم پيشفروش خودرو وجود ندارد و در هيچ جاي دنيا از مردم پول نميگيرند تا چندين ماه بعد خودرويي به دلخواه توليدکننده را به مصرفکننده تحميل کنند. در واقع «پيشفروش اينترنتي خودرو» سيستمي است که ايران خودرو و سايپا با حمايت سازمان حمايت از مصرفکننده، وزارت صنايع و ديگر افراد خاص پياده و حق مردم را تضييع ميکنند. در حالي که ديگر خودروسازان سراسر دنيا ابتدا خودرو را تحويل ميدهند و سپس پول آن را اقساطي ميگيرند.» خودروسازان تحريم را بهانه ميکنند اين کارشناس صنعت خودرو با بيان اين موضوع که تا زماني که حمايت از مصرفکننده اساس برنامهريزي و تصميمگيري قرار نگيرد، کشورمان در هيچ صنعتي از جمله خودرو به حد مطلوبي نخواهد رسيد، ميگويد: «اجحاف همهجانبه هم به لحاظ اقتصادي و شخصيتي در حق مردم ايران است که بابت خودرويي که هنوز ساخته نشده و هيچ چيز آن مشخص نيست پول ميگيرند و در هر زماني و با هر قيمتي که دوست داشتند آن را ميفروشند! البته اگر هم نتوانستند خودروي پيش فروش شده را تحويل دهند با پيشنهادات عجيب و غريب، خودروهاي موجود در انبارهايشان را ميفروشند.» علي خاکساري اظهار ميدارد: «سايپا با اين ترفندها پرايد را به مردم تحميل ميکند. بعد با افتخار ميگويند که پرايد همچنان پرفروش است و مردم آن را ميخرند! در صورتي که با انحصار به وجود آمده مردم چارهاي به جز خريد پرايد ندارند.» اين کارشناس خودرو ميگويد: «ما در زمينه خودرو هيچ زماني تحريم نبوديم، نيستيم و نخواهيم بود. چون خودرو يک کالاي استراتژيک نيست، اما خودروسازان و قطعهسازان کشور اصرار دارند که به سياسيون بگويند که تحريم هستيم و با اين بهانهها امتيازاتي را از آنها بگيرند. اين در حالي است که با اين رفتار خودروسازان، مردم تحت فشار قرار ميگيرند، محيط زيست از بين ميرود و اقتصاد کشور نابود ميشود.»