جذاب ترین سبک های طراحی درب خودروها!
صبحانه آنلاين/ اگرچه وقتي روي يک خودرو لقب ابرخودرو گذاشته و آن را در باشگاه بزرگان خودرويي قرار ميدهيم، چيزي بيشتر از طراحي ظاهري و شکل و ظاهر خودرو در نظرمان است اما بدون شک، داشتن يک سبک طراحي زيبا ميتواند بر جذابيت خودرو افزوده و در چشم بيننده خود در نقش يک مگا ابرخودرو ظاهر شود. بااينحال، خودروهايي هستند که اين شاخصه طراحي خارجي را بيش از ديگر هم نوعانشان داشته و با طراحي فوقالعاده جذاب خود، چهرهاي از آينده را به زمان حال آوردهاند. دربهايي شبيه پرنده دريايي اين نوع از دربها، در ابتدا بر روي مرسدس بنز 300SL به شهرت رسيدند. اما بعدازاينکه مرسدس آنها را معرفي کرد، در فيلمهاي سينمايي زيادي نيز به نمايش درآمدند. در سالهاي اخير، مرسدس AMG SLS و پاگاني هويرا ازجمله خودروهاي مشهوري بودند که از اين نوع دربها استفاده کردهاند. در بين خودروهاي مدرن امروزي نيز، خودروي آمريکايي تسلا مدل X نيز با دربهايي موسوم به دربهاي فالکن رونمايي شدند. نوعي از درب خودرو که درواقع در خانواده دربهاي پرنده دريايي ميگنجد. همانطور که در تصوير مشاهده ميکنيد، دربهاي جلويي اين تسلا، مانند دربهاي معمولي ولي دربهاي عقب به سمت بالا باز ميشوند. شاخصهاي که براي فضاهاي کوچک ميتواند بسيار مفيد واقع شود. دربهاي پروانهاي آيا ميدانستيد که دربهاي پروانهاي طراحيشده در مک لارن F1، برگرفته از دربهاي خودروي ژاپني تويوتا Sera است. دربهايي که آنها را ميتوان هماکنون در خودروهاي شاخصي مانند بي ام و i8، لا فراري، مک لارن 720S و مرسدس AMG Project One، مشاهده کرد. اما يک خودروساز آلماني به خودروي جادهاي خود، اين درب زيبا را هديه داد. فولکسواگن XL1، يک خودروي کامپکت پلاگين-هيبريد دونفرهاي است که در تعداد کم و باقابليتهاي بسيار بالا به توليد رسيد. خودرويي که علاوه بر موتور ديزل خود، داراي يک موتور 5.5 کيلووات ساعتي است که بتواند مسئوليت قدرت رساني را بهدرستي انجام دهد. دربهاي قيچي مانند دربهايي که به لطف استفاده مکرر لامبورگيني از آنها، به دربهاي خودروهاي لامبورگيني نيز شهرت داشته اما به دربهاي قيچي مانند معروف شدهاند. خودروهاي جادهاي کمي هستند که با اين نوع دربها معرفيشدهاند و همان تعداد کم نيز، ابر خودروهايي مدرن و جذاب هستند. خودرويي مانند رنو Twizy، اين نوع دربها را بهصورت آپشن ارائه ميدهد. البته خودروي کوچک شهري مانند تاتا پيکسل هندي نيز با اين نوع درب به توليد رسيده است. خودرويي که شرکت تاتا، بر روي آن، يک موتور 3 سيلندر توربو ديزل باقدرت 66 اسب بخار سوار کرده است. دربهاي سايبان مانند اين نوع دربها که زماني، در خودروهاي متنوعي به کار ميرفتند، قابليت اين را داشتند که در جلو، عقب و دربهاي کناري خودرو، سوار شوند. دربهايي که طي سالهاي زيادي، در طرحهاي مفهومي متنوعي مانند لامبورگيني اگويستا استفاده شد. اين نوع دربها، درست مانند دربهاي يک جت جنگنده بازشده و ظاهر متفاوتي را به خودرو ميبخشند. خودرويي مانند بي ام و Isetta، يکي از مشهورترين خودروهايي است که از اين نوع دربها در قسمت جلويي خود استفاده کرده است. درب هاي خودکشي دربهايي که توسط رولز-رويس به نام دربهاي کالسکه نيز شهرت يافتهاند. اين نوع دربها به صورتي هستند که مانند دربهاي خودروهاي معمولي بازشده و تنها تفاوت در اين است که بهجاي لولا شدن درب به قسمت جلويي، به قسمت عقب، لولا شدهاند. دليل نامگذاري آنها نيز اين است که اگر در حين حرکت، درب خودرو باز شود، مانند يک با بادبادک توسط هوا کندهشده و به پرواز درميآيند و حتي باعث پرت شدن سرنشين، از خودرو ميشوند. خودرويي جديدي که با اين نوع دربها ساختهشده، بي ام و i3 است. يک خودروي کامپکت برقي درونشهري که با فيبر کربن و مواد بازيافتي، به توليد رسيده است. خاصيت مثبت اين نوع دربها، بخشيدن فضاي بيشتر در هنگام بازشدن دربها، به سرنشينان عقب خودرو است. دربهاي لغزنده کشويي اين نوع دربها را ميتوان بيشتر در مينيبوسها و ميني ونهايي مشاهده کرد باعث دسترسي راحتتر سرنشينان به خودرو و جلوگيري از بروز حادثه در مکانهاي شلوغ ميشود. اما استفاده از اين نوع دربها به اين خودروهاي خلاصه نشده و در خودروي جذابي مانند بي ام و Z1 اسپورت متعلق به دهه 90 ميلادي نيز ديد هميشود. Z1 داراي دربهاي بدون لولاي لغزندهاي بود که ميتوانستند ناپديدشده و باز و بسته شوند. شايد همين مشخصه يکي از خاطرهانگيزترين موارد مربوط به Z1 بي ام و باشد.