خطر ورشکستگی در کمین صنعت خودروسازی
اقتصاد آنلاين/ رييس انجمن صنايع همگن قطعه سازي با اشاره به بدهي ۱۵هزار ميليارد توماني خودروسازان به قطعهسازان گفت: پرداخت اين بدهي به کندي انجام ميشود و مشکل جدي براي قطعهسازان ايجاد کرده است. محمدرضا نجفي منش درباره وضعيت صنعت قطعه و خودرو بيان کرد: شنبه هفته آينده وزير صنعت درمورد قيمت خودرو و وضعيت تامين قطعه با فعالان اين بازار نشست برگزار خواهد کرد. اين عضو اتاق بازرگاني تهران با تاکيد بر اين که تامين مواد اوليه براي قطعهسازان به معضل جدي تبديل شده است، گفت: برخي قطعهسازان به دليل مشکل تامين مواد اوليه نتوانستهاند قطعه مورد نياز خودروسازان را تهيه کنند اما آنهايي که کمتر با اين مشکل مواجهاند حتما به خودروسازان قطعه ميدهند. وي ادامه داد: اکنون برخلاف گذشته بايد هزينه مواد اوليه را نقدي پرداخت کنيم و با اين شرايط نميتوانيم به خودروسازان با روش سابق قطعه بدهيم چرا که آنها بعد از حدود سه الي چهار ماه پول ما را تسويه ميکنند. نجفي منش در واکنش به اين که برخي ميگويند قطعهسازان عمدا قطعه مورد نياز خودروسازان را تامين نميکنند، افزود: با توجه به تغيير شرايط به خودروسازان پيشنهاد کرديم که حداکثر يک ماهه پول قطعه را بدهند تا ما نيز بتوانيم مواد اوليه بخريم بنابراين بحث نخواستن ما نيست بلکه نتوانستن است. رييس انجمن صنايع همگن قطعه سازي درباره بدهي ۱۵هزار ميليارد توماني خودروسازان به قطعهسازان توضيح داد: هميشه يک مقدار بدهي در اين ميان وجود داشته اما در اين شرايط ۱۵هزار ميليارد تومان مبلغ کمي نيست و از طرفي روند پرداخت بدهي خودروسازان نيز به شدت کند است. اين عضو اتاق بازرگاني تهران تاکيد کرد: اگر همين روند ادامه يابد تا دو ماه آينده هم صنعت قطعهسازي و هم خودروسازي ورشکست خواهد شد. او درباره راهکارهاي موجود براي جلوگيري از اين بحران خاطرنشان کرد: آزادسازي قيمت خودرو، تعديل قيمت قطعات، پرداخت هزينه قطعات حداکثر طي يک ماه و سه برابر کردن تسهيلات مورد نياز قطعهسازان و خودروسازان از جمله راهکارهاي موجود براي رفع موانع موجود بر سر راه اين دو صنعت است. رييس انجمن صنايع همگن قطعه سازي همچنين درمورد نحوه تخصيص ارز به اين صنعت بيان کرد: دريافت ارز به شدت سخت است و بانک مرکزي اعلام کرده که ميخواهد روش جديدي براي تخصيص ارز ما در نظر گيرد.