ايسنا/ شرکت آمريکايي تسلاموتورز عليرغم جنگ تجاري چين با آمريکا، ثبت سفارش نخستين خودروي توليدي در کارخانه خود در چين را کليد زد.
با توجه به افزايش روزافزون استقبال از خودروهاي برقي و الکتريکي در جهان، شرکتهاي بسياري به دنبال توسعه، طراحي و توليد اين خودروهاي پاک و دوستدار محيط زيست هستند تا بتوانند سهم قابل توجهي از بازارهاي جهاني را به خود اختصاص دهند.
بر اساس گزارش وب سايت Business Insider، شرکت تسلاموتورز که يکي از بزرگترين و نخستين خودروسازاني که است که تصميم گرفت توليد خودروهاي لوکس و قدرتمند برقي را به مرحله اجرايي و عملي برساند و از يک محصولي که تنها در نمايشگاههاي فناوري و خودرو از آن رونمايي مي شد، خارج شود.
در اوايل سال جاري ميلادي بود که تسلاموتورز با مقامات شانگهاي به توافقي در خصوص احداث و راه اندازي يک کارخانه اختصاصي توليد خودروهاي تسلا دست يافتند که اين نخستين کارخانه اين خودروساز خارج از خاک ايالات متحده آمريکا بود. اين شرکت بزرگ و جاه طلب با يک سرمايه گذاري ۲ ميليارد دلاري کارخانه گيگافاکتوري خود را در چين راه اندازي کرد و حالا به نظر ميرسد که مي خواهد نخستين خودروهاي توليدي خود را در اين کارخانه جديد از مشتريان چيني سفارش بگيرد.
مشتريان چيني و طرفداران وسائل برقي در اين کشور قادر خواهند بود از اين پس با سفارش و ثبت نام خودروي تسلا مدل ۳ و با پرداخت سپرده اي به ميزان ۱۱۵۳ دلار معدل ۸ هزار يوآن براي خريد محصول موردنظر خود اقدام کنند.
به گفته اين خودروساز، نخستين خودروهاي تسلا مدل ۳ توليد شده در چين در ماه مارس يا آوريل سال ۲۰۱۹ ميلادي به دست مشتريان خواهد رسيد.
از آنجايي که چين بزرگترين بازار مصرفکنندگان در جهان را داراست، بنابراين بسياري از شرکتهاي بزرگ در جهان بخصوص خودروسازان و غولهاي تکنولوژي آمريکايي و اروپايي اقدام به احداث کارخانههاي اختصاصي در خاک اين کشور پهناور کردهاند تا بتوانند محصولات خود را با هزينه کمتري به توليد برسانند.
سهام تسلاموتورز با اعلام اين خبر با افزايش ۱.۶ درصدي به ۳۵۳.۳۹ دلار رسيد.
گفته ميشود سالانه ۲۵۰ هزار دستگاه خودروي تسلا مدل ۳ و مدل Y در کارخانه گيگافاکتوري در شانگهاي به مرحله توليد و عرضه برسد.
چين پيشتر اعلام کرده بود که طبق برنامههاي دقيق و مدون، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ميلادي تمامي خودروهاي توليدي و مصرفي در اين کشور به صورت کامل و صد در صد به خودروهاي برقي و الکتريکي تبديل کند.
بسياري از کشورهاي جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگي هوا و کاهش ميزان انتشار آلاينده ها و گازهاي گلخانهاي و حفظ بيشتر محيط زيست، خودروهاي تمام الکتريکي و برقي را به توليد انبوه برسانند.
بنابراين بسياري از شرکتهاي خودروسازي در جهان عزم خود را براي توليد انبوه خودروهاي برقي جزم کرده و از برنامههاي خود بدين منظور رونمايي کردهاند. افزايش روزافزون خودروهاي برقي و محبوبيت استفاده بيشتر از اين خودروهاي پاک، موجب شده است شرکتهاي خودروسازي در سراسر جهان به رقابتي تنگاتنگ پرداخته و هر يک از برنامههاي خود براي طراحي و توليد خودروهايي بهتر و با توان پيمايش بيشتر رونمايي کنند.
دولتهاي بسياري همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانيا، يونان، مکزيک، چين و هند از جمله پيشگاماني هستند که قصد دارند به منظور جلوگيري از آلودگي هوا و حفظ محيط زيست، توليد و فروش خودروهاي بنزيني و ديزلي را تا دهه ۲۰۳۰ و نهايتا تا دهه ۲۰۴۰ ميلادي (حدودا دو دهه آينده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.
بازار