5 ستاره ایمنی حاصل تلاش «جیلی و پروتون»
خودرو بانک/ درهفتههاي گذشته در همين سايت، خبر توليد Geely Boyue در مالزي با نام Proton X70 منتشر شدهاست. موسسه ASEAN NCAP که در مالزي مستقر است اين خودرو را مورد تست تصادف قرار داده و Geely Bouye يا همان Proton X70 توانسته به جمع معدود خودروهايي ملحق شود که توانستهاند از تستهاي تصادف اين موسسه 5 ستاره دريافت کنند. موسسه ASEAN NCAP حاصل تلاش مشترک "انستيتو تحقيقات ايمني جادهاي مالزي-MIROS" و "GLOBAL NCAP" ميباشد،GLOBAL NCAP سرمايهگذاري فاز اول را انجام دادهاست. در ژانويه سال 2013،ASEAN NCAP نتايج فاز اول فعاليتهاي خود را منتشر کردهاست. در تستهاي تصادف فاز اول، هفت مدل خودرو محبوب بازار منطقه جنوب شرقي آسيا مورد بررسي قرار گرفتهاند. در سال 2018 خودرو Geely Boyue-Proton X70 توانسته در تست تصادفي که در اين موسسه انجام شده، 15.7 امتياز از 16 امتياز و پنج ستاره کسب نمايد. در همين کلاس خودروهاي SUV، در سال 2013 واريانت تايلندي خودرو Mitsubishi Pajero Sport در اين موسسه تست شده و توانسته 12.08 امتياز از 16 امتياز و چهار ستاره کسب نمايد. از جمله نتايج جالب ديگر، تست تصادف نسخه هندي خودرو Renault Kwid در اين موسسه ميباشد. رنو Kwid در سال 2018 توانسته فقط 7.29 امتياز از 16 امتياز کسب کند و لايق دريافت هيچ ستارهاي نبودهاست. البته اين تنها Renault Kwid نبوده که لايق دريافت هيچ ستارهاي نبودهاست و در سال 2015 نسخه اندونزيايي خودرو KIA Picanto يعني KIA Morning در اين موسسه تست شده و تنها 1.48 امتياز از 16 امتياز کسب نمودهاست. البته اين موسسه تستهاي تصادف را در آزمايشگاههاي خودش انجام نميدهد و از آزمايشگاههايي همچون "انستيتو تحقيقات خودرويي ژاپن-JARI" و "مرکز فنآوري و تحقيقات خودرويي چين-CATARC" يا همانگونه که در بالا اشاره شد در "انستيتو تحقيقات ايمني جادهاي مالزي-MIROS" انجام ميدهد. با توليد محصولاتي جديد همچون سايپا رهام، جا دارد چنين موسسهاي هم در ايران ايجاد شده و در کشورمان "IRAN NCAP" داشته باشيم. البته اين مستلزم اين است که در ابتدا خودروهايي در کشور توليد بشود که بتوان نتايج تستهاي تصادف آنها را منتشر کرد و نه خودروهايي همچون پرايد و پژو 405 که هيچ عکس و فيلمي از تست تصادف آنها منتشر نشدهاست!