برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

روش جدید قیمت‌گذاری خودرو

منبع
فارس
بروزرسانی
روش جدید قیمت‌گذاری خودرو
فارس/ رئيس سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليد‌کنندگان در حالي که ايران خودرو قيمت 4 خودرو را افزايش داده است، گفت: اجازه افزايش قيمت در اختيار خودروسازها نيست، اما به دنبال اين افزايش قيمت‌، بازار را رصد و سپس واکنش نشان مي‌دهيم. با اعلام رسمي ايران خودرو براي افزايش قيمت 4 محصول خود اين خودروساز عملا افزايش قيمت خودرو را آغاز کرد. از طرفي در ماه‌هاي گذشته مباحث زيادي در مورد افزايش قيمت خودرو مطرح بوده و مطالبي هم در روزهاي اخير مبني بر افزايش قيمت خودرو به ميزان 5 درصد کمتر از حاشيه بازار آزاد شنيده شد که البته اين خبر هم به صورت رسمي اعلام نشد. از طرفي مخاطبان فارس هم در سامانه فارس من خواستار مشخص شدن تکليف قيمت‌گذاري خودرو شده بودند. بنابراين با توجه به افزايش قيمت 4 محصول ايران خودرو گفت‌وگويي را با عباس تابش رئيس جديد سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليد‌کنندگان انجام داديم که در ادامه مي‌خوانيد: فارس: آقاي تابش آيا با توجه به افزايش قيمت خودروها توسط خودروسازان داخلي از جمله ايران خودرو، سازمان حمايت مجوزي براي افزايش قيمت خودرو صادر کرده است؟ اگر اين سازمان مجوز صادر نکرده است، اين خودروسازان چگونه افزايش قيمت محصولات را اعلام کرده‌اند؟ آيا همان طور که براي صنايع لوازم خانگي مجوز افزايش قيمت به صورت غير رسمي صادر شد، خودروسازان هم مجوز غير رسمي افزايش قيمت را دريافت کرده‌اند؟ تابش: سازمان حمايت هيچ‌گونه مجوز افزايش قيمت رسمي و غير رسمي براي هيچ خودروسازي صادر نکرده است. سازمان حمايت مسئول برآورد قيمت تمام شده خودروهاي مشمول قيمت گذاري بوده است که اين کار را انجام داده و نهايي شده است و اين هفته نتيجه اين بررسي‌ها به ستاد تنظيم بازار ارائه مي‌شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان يک عضو از ستاد تنظيم بازار است و اين ستاد يک کارگروه فرا بخشي است که در مورد سياست‌هاي آتي کشور در مورد خودورها تصميم گيري مي‌کند. ايران خودرو امروز فروش 4 محصول خود به قيمت جديد را به صورت رسمي اعلام کرده است که اين 4 خودرو مشمول قيمت گذاري نيستند، بنابراين اگر افزايش قيمتي صورت گرفته، اين افزايش قيمت نه نياز به مجوز سازمان حمايت داشته و نه سازمان حمايت به اين خودروساز مجوز افزايش قيمت داده است. * آتش قيمت در اختيار خودروسازها نيست اما اين موضوع هم به معناي آتش به اختيار خودروسازها نيست، اين سياست بايد ظرف يک تا دو هفته آينده منجر به کاهش قيمت خودرو شود و اگر اين اتفاق نيفتد حتما سازمان حمايت پيگيري مي‌کند. فارس: خودروهايي مشمول قيمت گذاري مي‌شود که زير 45 ميليون تومان باشد، اما تعداد اين خودروها بسيار محدود است. به اين ترتيب آيا خودروسازان مجازند هر چقدر که خواستند در ساير خودروها که به عبارتي مشمول قيمت گذاري نيست، افزايش قيمت اعمال کنند؟ تابش: خودروهايي که قبل از افزايش قيمت، قيمت آنها زير 45 ميليون تومان بوده است، مشمول قيمت گذاري است و همان طور که پيش تر گفتم ما اين کار را انجام داده‌ايم و نتيجه را به ستاد تنظيم بازار اعلام خواهيم کرد. فارس: تعداد اين خودروها بسيار محدود است. قرار است چند درصد قيمت اين خودروها افزايش يابد؟ تابش: قيمت تمام شده اين خودروها محاسبه شده است. مثلا محاسبه کرده‌ايم که قيمت تمام شده پرايد صندوق‌دار چقدر مي‌شود و اين رقم را به کارگروه تنظيم بازار اعلام مي‌کنيم و کارگروه تنظيم بازار هم با لحاظ تمام نقطه نظرات حوزه‌هاي بخشي و فرابخشي در مورد آن تصميم گيري مي‌کند. فارس: با توجه به اينکه اغلب خودروها قيمتي بيش از 45 ميليون تومان دارند بنابراين قيمت گذاري ساير خودروها بر عهده خودروساز است؟ تابش: عرضه و تقاضا تعيين کننده قيمت است. فارس: بنابراين از صحبت‌هاي شما اين موضوع استنباط مي‌شود که خودروساز هر چقدر تاکنون افزايش قيمت داده است، تخلفي نکرده است، مثلا اگر ايران خودرو، 38 ميليون تومان قيمت پژو پارس اتومات را افزايش داده است و قيمت اين خودرو را از 54 ميليون تومان به 83 ميليون تومان رسانده هيچ تخلفي نکرده است؟ تابش: خير، منظور من اين نيست. اما افزايش قيمتي که اين خودروساز در مورد 4 خودرو خود اعمال کرده دقيقا در مورد خودروهايي بوده است که مشمول قيمت گذاري نبوده است. بنابراين ايران خودرو در مورد اين خودرو خودش مي‌تواند قيمت اعلام کند و براساس عرضه و تقاضا هم بفروشد و تا اينجا هم براساس تکليف سران قوا و شوراي رقابت سازمان حمايت مسئوليتي ندارد، چون اين خودروها اصلا مشمول قيمت گذاري نبوده است، اما اينکه اين اقدام بايد منتج به کاهش قيمت باشد فلسفه‌اي است که سازمان حمايت رصد مي‌کند. فارس: اما اقدام اين خودروساز در جهت کاهش قيمت‌ها نبوده است، وقتي خودوساز قيمت‌ را افزايش داده است شما چطور انتظار کاهش قيمت‌ها را داريد؟ تابش: امروز اين اتفاق افتاده است، شما يک فرصت يک روزه به ما بدهيد تا ما اين اقدام را رصد کنيم و بعد بگوييم برخورد ما چه خواهد بود. فارس: ايران خودرو امروز فروش 4 محصول خود را با افزايش قيمت ميليوني اعلام کرده است، اما خودوسازاني که قطعات خودروهاي خود را به صورت سي کي دي وارد مي‌کنند، از ماه‌ها پيش افزايش قيمت‌ها را اعمال کرده‌اند و هيچ گونه برخوردي هم با آنها نشده است؟ تابش: خودروهاي تجاري داستان ديگري دارد. اينها بحث تعزيراتي دارد و سازمان حمايت آن را هم پيگيري مي‌کند، اعتماد ما اين است که تمام خودروسازان ايفاي تعهد مصرف کننده را سرلوحه کار قرار دهند. فارس: شما چگونه انتظار داريد که اين اقدام ايران خودرو و ديگر خودروسازان در مورد افزايش قيمت، منجر به کاهش قيمت‌ها شود، مگر ممکن است؟ تابش: انتظار ما کاهش قيمت در بازار است. فارس: حتي اگر خودروساز قيمت يک خودرو را 38 ميليون تومان افزايش داده باشد شما در انتظار کاهش قيمت هستيد؟ تابش: قبول داريد برخي متغيرها افزايش قيمت داده است؟ ايران خودرو به تازگي قيمت‌ها را اعلام کرده است، بگذاريد فعلا اين خودروساز خودروها را بفروشد و بعد ما نتيجه را در بازار رصد کنيم. فارس: آيا براي اين اقدام شما خيلي دير نيست؟ از ماه‌ها پيش بايد بازار رصد مي‌شد و به نظر مي‌رسد نبايد به يک خودروساز اجازه چنين افزايش قيمتي را داد؟ تابش: به هرحال اين خودروها مشمول قيمت‌گذاري نبوده است و ما مي‌خواهيم بازار را رصد کنيم و اگر اين اقدام منتج به کاهش قيمت در بازار نشود، آنگاه مدعي خودرو ساز مي‌شويم. بايد منتظر نتيجه اين قيمت‌گذاري خودروساز در بازار بود. اگر نتيجه اين اقدام، کاهش قيمت خودرو در بازار باشد مورد قبول سازمان حمايت است، ولي اگر اين تاثير در بازار را نداشته باشد مورد قبول سازمان حمايت نيست. فارس: پس قيمت‌گذاري اين خودروها آزمايش بازار است؟ تابش: من نمي دانم. من هم امروز متوجه شده‌ام و نمي‌دانم چه سياستي ايران خودرو از اين قيمت گذاري دارد. تابش در اينجا با طرح اين سوال که مگر رسانه‌ها نمي گويند سود خودرو را دلالان مي‌برند و مصرف‌کننده و خودروساز چيزي عايدش نمي‌شود؟ فارس: بله رسانه‌ها گفته‌اند، اما الان با اين قيمت گذاري سود افزايش قيمت قرار است نصيب خودروساز شود و باز هم مصرف‌کننده است که متضرر مي‌شود، ضمن اينکه معلوم نيست چه اتفاقي در بازار بيفتد. تابش: اگر اين خودرو پژو پارس اتومات که توسط خودروساز به قيمت 83 ميليون عرضه مي‌شود و فرض بگيريم که در بازار قيمت 86 ميليون تومان دارد، اگر در روزهاي آتي قيمت بازار به 84 يا 83 ميليون تومان برسد، پس اتفاق خوبي است. فارس: اگر چنين اتفاقي بيفتد اين اتفاق فقط به نفع خودروساز است و منافع مصرف کننده را اصلا در نظر نگرفته‌ايد؟ تابش: امروز پژو پارس اتومات را دلال‌ها با قيمت بالاتر از 83 ميليون به مصرف کننده مي‌فروشند و مردم هم مي‌خرند و به اين عرضه و تقاضا مي‌گويند و اگر اين اقدام خودروساز منجر به کاهش قيمت‌ها در بازار شود نتيجه خوبي حاصل شده است. اما نظارت هم بايد باشد. به ما يک فرصت دو هفته‌اي بدهيد و اگر به يک عدد معقول در قيمت خودرو نرسيديم موضوع را پيگيري مي‌کنيم. ما به دنبال حقوق مصرف کننده هستيم. در مورد خودروهاي مشمول قيمت گذاري کسي حق ندارد تا اعلام مصوبه يک ريال قيمت‌ها را افزايش دهد. فارس: مصوبه کي اعلام مي‌شود؟ تابش: مصوبه تعيين قيمت خودروهاي زير ۴۵ ميليون تومان بعد از تشکيل کارگروه تنظيم بازار اعلام مي‌شود. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره