پرده برداری از اهداف گروهی برای نابودی صنعت موتورسیکلت
پرشين خودرو/ مصوبه دولت در الزام توليدکنندگان موتورسيکلت به اسقاط موجب توقف توليد در تمامي کارخانجات موتورسيکلت سازي در کشور شده است. بر اساس مصوبه دولت توليد موتورسيکلت هاي کاربراتوري از ابتداي سال 96 متوقف و موتورهاي انژکتوري در خطوط توليد کارخانجات موتورسيکلت قرار گرفت . اين تغيير توليد در حالي در صنعت موتورسيکلت صورت گرفت که به دليل قيمت بالاي موتورسيکلت هاي انژکتوري سال گذشته اين صنعت با افت 80 درصدي را در توليد مواجه شد. اين جريان افت توليد در شرايطي ادامه داشت که از ابتداي امسال صنعت موتورسيکلت با چالش هاي متفاوتي مواجه شد به طوري که در مقطعي شماره گذاري موتورسيکلت هاي يورو3 و پس از آن مسائل مربوط به ارز و خريد مواد اوليه و افزايش چشم گيري و 3 برابري قيمت مواد داخلي رخ داد چنانچه اين جريانات موجب شد تا توليد 20 درصدي صنعت موتورسيکلت در سال 96 به کمتر از 10 درصد در سال 97 برسد. کل توليد 9 ماهه صنعت موتورسيکلت به 60 هزار دستگاه رسيد چنانچه بر اساس آمار توليد صنعت موتورسيکلت که در سال 95 حدود 850 هزار دستگاه موتورسيکلت بود در سال جاري و با گذشت 9 ماه از سال به حدود 60 هزار دستگاه رسيده است در حالي که از اين ميزان حدود 30 هزار دستگاه همچنان در کارخانجات يا فروشگاهها به دليل افت تقاضا باقي است و وارد بازار مصرف نشده است. با توجه به شرايط بسيار نگران کننده اين صنعت، عضو هيات مديره انجمن توليدکنندگان موتورسيکلت در گفت و گو با خبرنگار پرشين خودرو از درخواست اين انجمن به دولت جهت اختصاص تسهيلات خريد به متقاضيان نوسازي موتورسيکلت خبر داد و گفت: به دنبال ابلاغ مصوبه اخير دولت و توقف کامل توليد در صنعت موتورسيکلت به وزارت صنعت پيشنهاد گرديد تا تسهيلاتي حداقل 7 ميليوني با باز پرداخت 2 تا 3 ساله را به متقاضيان نوسازي موتورسيکلت در کشور اختصاص دهد. ابوالفضل حجازي با اشاره به تبعات مصوبه دولت در الزام توليدکنندگان موتورسيکلت به اسقاط گفت: در شرايطي که صنعت موتورسيکلت با مشکلات و چالش هاي زيادي در توليد و تامين ارز و مواد اوليه مواجه است مصوبه يک ماه اخير دولت مبني بر الزام توليدکنندگان موتورسيکلت به اسقاط نيز شرايط حادتري را در اين صنعت ايجاد کرده و موجب شده توليد کل کارخانجات موتورسيکلت سازي در کشور متوقف شود. بيش از 15 کارخانه موتورسکيلت سازي براي هميشه از چرخه توليد حذف شدند وي تصريح کرد: انتظار مي رود با توجه به وضعيت بوجود امده در اين صنعت هر چه سريعتر مصوبه اسقاط موتورسيکلت به تعليق در آيد اين در حالي است که توليدکنندگان موتورسيکلت که در 2 سال گذشته تلاش کردند با وجود ضرر و زيان چرخه توليد را حفظ نمايند امروز فشار هاي وارده باعث شده بيش از 15 کارخانه موتورسيکلت سازي براي هميشه از خط توليد حذف شوند. وي تاکيد کرد: در حالي اين مصوبه ظرف مدت کوتاهي به توليدکنندگان ابلاغ مي شود که هيچ زيرساختي و آمادگي براي اجراي آن توسط دستگاهها و متوليان آن از ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت گرفته تا مراکز اسقاط وجود ندارد به گفته وي افزايش قيمت موتورسيکلت و از سويي بازار مصرف اين صنعت که بيش از 90 درصد آن اقشار ضعيف و کم در آمد جامعه هستند موجب عدم تمايل خريداران به واگذاري موتورهاي فرسوده و اسقاط و خريد موتور نوشماره شده است. اين فعال در صنعت موتورسيکلت کشور با اشاره به پيشنهاد انجمن به دولت در خصوص ارائه تسهيلات به خريداران گفت : تمامي توليدکنندگان موتورسيکلت امادگي دارند در صورت اختصاص تسهيلات به خريداران کمال همکاري را با دولت براي اجراي اين طرح در 8 کلان شهر کشور را نمايند. حجازي در ادامه اميد است اين دستورالعمل و مصوبه اسقاط دولت هر چه سريعتر به تعليق در آيد چرا که همه توليدکنندگان موتورسيکلت 2 سال است که با زيان و ضرر حفظ نمودند در حالي که بيش از 15 کارخانه موتورسيکلت سازي براي هميشه از خط توليد حذف شدند. به گفته وي در حال حاضر کمتر از 20 کارخانه توليد موتورسيکلت در کشور به صورت نيمه فعال وجود دارد در حالي که اين رقم در سال 96 بيش از 40 کارخانه بودو با ادامه اين شرايط پيش بيني مي شود تا سال آينده تعداد کارخانجات موتورسيکلت سازي در کشور به کمتر از 15 کارخانه در کشور برسد. افزايش 60 درصدي قيمت موتورسيکلت / گروهي به دنبال حذف کامل صنعت موتورسيکلت هستند وي با توجه به پيشنهاد ارائه تسهيلات به متقاضيان نوسازي موتورسيکلت به روند افزايش قيمت موتورسيکلت در چند ماه اخير پرداخت و گفت: از سال گذشته تاکنون با وجود اينکه تمامي مواد اوليه توليد حدود 3 برابر و ارز تخصيصي دو نيم برابر قيمت موتورسيکلت تنها 60 درصد افزايش قيمت داشته و در مقايسه با ساير کالاها اين صنعت کمترين افزايش قيمت را داشته است. وي در پايان پرده از اهداف برخي گروهها به منظور حدف کامل صنعت موتورسيکلت در کشور برداشت و گفت: متاسفانه سنگ اندازي ها و مشکلات بوجود امده در اين صنعت به اهداف گروهي باز مي گردد که به دنبال حذف کامل صنعت موتورسيکلت براي هميشه از چرخه توليد هستند چرا که منافع اين گروهها در واردات اين کالا بوده و هست.