تولید نسل جدید موتورهای توربوشارژ در ایران خودرو
ايران جيب/ مديرعامل شرکت تحقيق، طراحي و توليد موتور ايران خودرو از توسعه و توليد نسل جديد موتورهاي ملي موسوم به EF7 پلاس خبر داد. محمد زالي گفت: شرکت تحقيق، طراحي و توليد موتور ايران خودرو (ايپکو) با هدف کاهش مصرف سوخت و آلودگي اروپا 5، بدون استفاده از مشاور خارجي و با تکيه بر توانمندي خود در حال توسعه نسل جديد موتورهاي ملي موسوم به EF7 پلاس است که پس از صحه گذاري در مرحله توليد آزمايشي به مرحله تجاري سازي خواهد رسيد. وي با بيان اين که نمونههاي آزمايشگاهي اين موتور، آزمونهاي تاييديه اهداف را با موفقيت گذرانده افزود: پيشبيني ميشود، در شهريورماه سال آينده اين موتورها به توليد انبوه برسد. زالي تصريح کرد: با اينکه موتورها داراي فن آوري پيشرفته و جديد هستند، بيشترين استفاده از توانايي سازندگان داخلي و سرمايه گذاري قبلي شده است. وي توسعه موتور گازسوز منطبق بر راهبرد سوخت کشور را از مهم ترين مسيرهاي برون رفت از شرايط آلايندگي ناشي از احتراق موتور خودروها دانست و گفت: با توجه به منابع وسيع گاز در کشور مي توان با توسعه موتورهاي گازسوز گام بزرگي براي کاهش ذرات معلق هوا برداشت. مديرعامل شرکت تحقيق، طراحي و توليد موتور ايران خودرو ادامه داد: ايران خودرو در طراحي موتور پايه گاز سوز در دنيا پيشگام بوده و کشورهاي ديگر با الگوبرداري از موتور پايه گازسوز ايران خودرو بهبودهايي در موتورهاي خود ايجاد کرده و با سرمايه گذاري روي کفي، کارايي اين خودروها را افزايش داده اند. افزايش حجم مخزن و امکان پيمايش تا 600 کيلومتر از جمله اين بهبودها بوده است. وي جلوگيري از بخش بزرگي از قاچاق بنزين را از نتايج استفاده از خودروهاي گازسوز عنوان کرد و گفت: اين اقدام توسط دولت روسيه اولويت راهبرد سوخت شده است. وي تاکيد کرد: دولت با هزينه کمي از محل جلوگيري از اين قاچاق در حمايت از طراحي خودروي گازسوز با پيمايش 500 کيلومتر با يکبار سوخت گيري مي تواند نقش مهمي را ايفا کند.