قیمتهای جدید خودرو و دغدغه مصرفکنندگان
دنياي اقتصاد/ افزايش قيمت خودرو مطالبهاي است که از سوي طرف عرضه بهشدت در حال پيگيري است. اين در حالي است که تاکنون اعلام رسمي از سوي مراجع قانوني صورت نگرفته است. پيشفروش ۴ محصول ايرانخودرو با قيمت جديد را ميتوان به نوعي اولين گام در اين زمينه توصيف کرد. در شرايطي که طرف عرضه بهدنبال افزايش قيمت است، طرف تقاضا هم مطالباتي دارد که عمدهترين آنها ارتقاي کيفي خودروها و استفاده از اتومبيلهاي با استاندارد روز جهان است. متاسفانه اين مطالبات همچنان بيجواب مانده است. در ارتباط با افزايش قيمت خودرو، اميرحسن کاکايي معتقد است: دستکم سه ماه است که زياندهي خودروسازان و افزايش هزينههاي آنها ناشي از افزايش قيمت قطعات مشخص شده است و راهکارهاي کوتاهمدتي همچون افزايش بهره وري در اين شرايط کارساز نيست. اين کارشناس خودرو ادامه داد: پيش از اين خودروهاي کمتر از ۴۵ ميليون تومان مشمول قيمتگذاري بودند اما اين روزها انتظار ميرود همه خودروها مشمول شوند. وي يادآور شد: سازمان حمايت مسوول تعيين قيمت نيست، بلکه خودروها قيمتي تعادلي دارند که بالا و پايين ميشود؛ در اين شرايط سازمان حمايت بررسي ميکند که اين بالا يا پايين شدنها خارج از منطق نباشد. کاکايي، افزايش قيمتهاي يادشده را در چارچوب منطقي توصيف کرد و گفت: اگر غير از اين بود همه مراجع قانوني به آن واکنش نشان ميدادند. عضو هياتعلمي گروه مهندسي خودرو در دانشگاه علم و صنعت ايران تاکيد کرد: ثابت نگه داشتن قيمتها در شرايط کنوني، به معناي افزايش زيان و زيان انباشته خودروسازان است؛ درحاليکه در اين شرايط کار اصلي خودروسازان بايد فکر کردن به چگونگي دور زدن تحريمها، داخليسازي قطعات، بهروزرساني خطوط و پر کردن خلاهاي فناورانه باشد. سعيد موتمني، رئيس اتحاديه صنف نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، نظري برخلاف کاکايي دارد. موتمني در زمينه افزايش نرخ خودروهاي توليد داخلي گفت: قيمتهاي اعلامي جديد ايرانخودرو براي برخي خودروها، به هيچ عنوان نميتواند به تعادل در بازار منجر شود. سعيد موتمني اظهار کرد: متاسفانه تراژدي سال ۱۳۹۱ با افزايش قيمت خودرو در حال تکرار است و خودروسازان خواب افزايش ۱۰۰ درصدي قيمتهاي آن سال را ميبينند. اين مقام صنفي معتقد است خودروسازان قادر به کنترل هزينههاي بالاي خود نيستند و سود خود را در ۲ نرخي شدن و حاشيه بازار ميبينند. موتمني اضافه کرد: با افزايش قيمتها، خودروسازان نميتوانند جواب افرادي که خريد کردهاند را بدهند و ناچار به بازگرداندن پول آنها هستند که در توانشان نيست. وي تاکيد کرد: زماني شرايط بازار خودرو بهتر ميشود که انحصار در فروش را از بين ببريم. وي پيشبيني کرد: از آنجا که خودروسازان خود را بيرقيب ميبينند، در ادامه با کم کردن عرضه و بستن ورودي به بازار به خواستههايشان ميرسند و مردم نيز مجبورند بخرند. موتمني معتقد است، راه از بين بردن انحصار در بازار خودرو، ورود خودروهاي کمتر از ۱۵ هزار دلار است تا شرايط براي رقابت فراهم شود.