«هیوندای اکسنت» یا «کیا سراتو»؛ رقابت میان سدان های هم قیمت بازار
خودرو بانک/ قبل از آغاز بررسي بايد اعتراف کنيم که رقابت امروز ما از هيچ کدام از استانداردهاي جهاني پيروي نمي کند! در واقع مقايسه يک ماشين قديمي با رقيبي از نسل جديدتر، آنهم در شرايطي که ابعاد ماشين ها با هم متفاوتند در هيچ جاي دنيا مرسوم نمي باشد! اما چه کنيم که در بازار ما انتخاب ها محدود و شرايط خيلي خاص است و در نتيجه مجبوريم گاهي به مقايسه هاي غير استاندارد که فقط بر روي پارامتر قيمت و قدرت خريد مردم استوار است بپردازيم. در واقع کيا سراتو ميبايست با هيونداي الانترا و اکسنت با ريو مقايسه شوند؛ اما تشابه قيمتي ميان سراتو 2 ليتري آپشنال سايپا با هيونداي اکسنت کرمان موتور باعث شد که ما به فکر ترتيب دادن رقابتي ميان اين دو بيفتيم. در حقيقت مقايسه امروز ما ميان دو رقيب مستقيم در کلاس جهاني نيست بلکه قصد داريم ببينيم در شرايط کشور ما با بودجه حدود 200 ميليون تومان کدام سدان کره اي ميتواند انتخاب منطقي تري باشد. پس لطفاً امروز هم با خودروبانک همراه باشيد تا در کنار شما ببينيم پيکار ميان کيا سراتو و هيونداي اکنست به کجا خواهد انجاميد. طراحي ظاهري ابتدا نگاهي به ظاهر ماشين ها داشته باشيم؛ در يک طرف ميدان نسل دوم کيا سراتو ايستاده؛ خودروئي که در ابتداي حضور در کشور سر و صداي زيادي به پا کرد و با طراحي شيک بدنه و اِلمان هاي اسپرتش حسابي جاي خود را در قلب مشتريان ايراني باز نمود. از نکات جذاب اين خودرو ميتوان به چراغهاي خشن جلو، سپرها و جلوپنجره اسپرت و فرم برآمده کاپوت اشاره کرد که تمامي اين نکات در کنار خطوط پخته و منطقي بدنه، سراتو را به گزينه اي محبوب و مد روز تبديل کرده بودند. حتي هنوز هم بعد از گذشت اين همه سال به سختي مي شود ايرادي در طراحي اين محصول پيدا کرد و همچنان مي توانيم از تناسب اندام و هارموني خطوطش تعريف و تمجيد کنيم. اما با اين حال از روزهاي اوج اين نسل، مدت زمان زيادي گذشته و با توجه به اينکه سالهاست اين ماشين را در انواع مدلهاي سدان، کوپه، وارداتي و مونتاژ داخلي ديده ايم چهره اش برايمان تکراري شده است؛ بخصوص که رقيب امروز سراتو، چند سالي جوانتر است و در نتيجه با لباس هايي به روز تر، بيش از رقيب جلب توجه ميکند. پس اجازه بدهيد نگاهي هم به دست پخت هيونداي بيندازيم؛ در قسمت جلو اکسنت، طرح ترکيبي جلوپنجره با ورودي هواي سپر جالب از کار درآمده و تلفيق اين قسمت با چشمان خوش فرم و خطوط جذاب روي کاپوت، چهره اي زيبا و تا حدودي عصباني را پيش رويمان قرار داده است؛ خطوط پويا و نسبتاً مدرن کناري هم براي يک خودرو اقتصادي (البته اقتصادي با معيارهاي جهاني!) جذاب به نظر مي رسند و مي توانيم از اين زاويه هم اکسنت را مدرن توصيف کنيم. و در انتها با طرحي ساده و درعين حال زيبا روبرو ميشويم که با خطوطي هماهنگ، نمره قبولي را از هر بيننده اي دريافت خواهد کرد. پس ميتوان گفت که سراتو به خودي خود ماشين خوش قيافه اي است اما در گذر زمان مقداري قديمي و تکراري شده در نتيجه در مقابل اکسنت تا حدودي از مد افتاده به نظر ميرسد؛ البته اين را هم داخل پرانتز بگوييم که محصول کيا با ابعاد بزرگ تر بدنه و چهره پر جذبه ترش، ابهت بيشتري دارد و در نتيجه ممکن است برخي اين طراحي ساده و با وقار را به ظاهر خوش نقش و نگار اکسنت ترجيح بدهند. بررسي کابين در داخل کابين هم شرايط تا حدود زيادي مشابه با قسمت بيروني است؛ يعني در اين قسمت هم کيا از خطوط ساده تر و هيونداي از طراحي فانتزي تر استفاده نموده است. به عنوان مثال فرم U شکل کنسول مياني و طراحي غربيک اکنست، مدرن تر از رقيب به نظر ميرسند. هرچند در طرف مقابل محصول کيا نيز با پشت آمپرهايي جذاب و داشبوردي ارگونوميک، طرح مناسبي را پيش رويمان قرار داده و بدليل عريض بودن داشبورد، حس قدرت بيشتري به راننده منتقل ميکند. خوب پس تا اينجا ممکن است بحث سليقه اي شود و برخي سراتو بعضي ديگر اکسنت را انتخاب نمايند؛ اما متاسفانه افت کيفي محسوسي که در متريال سراتوهاي مونتاژ داخل مشاهده ميشود تاثير منفي زيادي بر زيبايي هاي کابين کيا گذاشته و به نوعي کار را براي رقيب ساده تر کرده است؛ البته جنس مواد تشکيل دهنده کابين اکنست هم خيلي عالي نيست ولي در مقابل سراتو سايپا برتر ظاهر ميشود و مشابه با نمونه هاي وارداتي به نظر ميرسد. اما در مورد جاداري بايد بگوييم همان طور که در مقدمه اشاره شد ماشين هاي امروز ما ابعاد متفاوتي دارند و سراتو در اين خصوص مي بايست با الانترا مقايسه شود؛ طبيعتاً اکنست با طول، عرض، ارتفاع و فاصله ميان محورهاي کمتر، کابين کوچک تري دارد. هرچند بايد اعتراف کنيم که هيونداي در خصوص فضاسازي اکسنت کارش را خوب انجام داده و در نتيجه مي توانيد روي اين محصول هم به عنوان يک ماشين خانوادگي حساب باز کنيد؛ اما به هر حال صندلي عقب سراتو، جاي پاي راحت تري در اختيار سرنشينان قدبلند قرار ميدهد. ضمناً اين برتري محصول کيا در مورد محفظه صندوق هم پابرجاست. امکانات رفاهي و ايمني همانطور که ميدانيد سايپا در ابتدا تا جايي که مي توانست آپشن هاي سراتو را حذف کرد؛ اما پس از مدتي و با روئيت بازخورد منفي اين کار، رويه خود را تغيير داد و تصميم گرفت مدل مجهزتري را به بازار عرضه کند. حالا سراتو آپشنال با گزينه هاي از قبيل کيسه هواي راننده و سرنشين کناري، ترمزهاي مجهز به ABS و EBD، کروز کنترل، سيستم ورود و استارت بدون کليد، سانروف برقي، تهويه مطبوع اتوماتيک، سيستم مولتي مديا به همراه رهياب ماهواره اي، سنسور و دوربين دنده عقب، پدالهاي تعويض دنده در پشت فرمان، روکش چرمي براي فرمان و صندلي ها، چراغهاي اتوماتيک و.. حال روز بسيار بهتري پيدا کرده است. البته باز هم جاي تاسف است که حتي فول ترين سراتو هاي مونتاژ داخل نيز همچنان فاقد امکانات مهمي مثل ESP، ايربگ هاي جانبي يا حتي ترمزهاي ديسکي عقب هستند. اميدواريم با سخت گيري بيشتر نهادهاي نظارتي، دلسوزي بيشتر خودروسازان وطني و از همه مهمتر افزايش فرهنگ خريد مشتريان ايراني، آپشن هاي ايمني نسبت به امکانات رفاهي و تزئيني در اولويت قرار گيرند. بگذريم؛ در طرف مقابل هيونداي اکسنت مونتاژ داخل با امکاناتي از قبيل سانروف برقي، کيلس و استارتر دکمه اي، سنسور نور، فرمان برقي، نمايشگر 7 اينچي و دوربين دنده عقب،سيستم رهياب ماهواره اي، بلوتوث، تهويه مطبوع اتوماتيک، سيستم کنترل فشار باد تايرها، چراغهاي روشنايي در روز و مواردي از اين دست در نگاه اول کم و بيش با سراتو سايپا در يک سطح به نظر ميرسد و حتي ممکن است بدليل نبود برخي گزينه ها مثل روکش هاي چرم يا کروز کنترل مورد بازخواست قرار گيرد؛ اما نکته مهم اينجاست که در اکسنت، گزينه هاي ايمني بيشتري مثل ترمزهاي چهار چرخ ديسکي مجهز به ABS و EBD، سيستم کنترل پايداري الکترونيکي ESC، سامانه مديريت پايداري VSM، پکيج کامل تر کيسه هوا که شامل ايربگ هاي جلو، جانبي و پرده اي ميشوند وجود دارند که در نهايت امنيت بيشتري براي سرنشينان به ارمغان خواهند آورد. البته به طور کلي ساختار بدنه سراتو "بخصوص در ستون A" مقاوم تر است و در صورت وجود تمامي آپشن هاي ايمني (مثل نمونه هاي وارداتي)، بايد امتياز برتر ايمني را به محصول کيا ميداديم چرا که اين ماشين موفق شده يک ستاره بيشتر از اکسنت از موسسه ايمني بزرگراه هاي امريکا IIHS دريافت کند؛ اما متاسفانه کمبود آپشن هاي مذکور در نمونه هاي مونتاژ داخل اين برتري را از سراتو سايپا گرفت. پيشرانه و سيستم انتقال قدرت خوب تا اينجاي کار هيونداي اکسنت با توجه بر طراحي به روز تر، کيفيت داخلي بهتر و آپشن هاي ايمني برتر حسابي به خودش مغرور شده و احساس ميکند از همين الان بازي را برده است! اما سراتو سايپا که تا الان به غير از کابين جادارش حرف چنداني در برابر رقيب نداشت ناگهان برگ برنده اصلي خود را رو ميکند تا رقابت نزديک تر دنبال شود. قضيه اين است که شما ميتوانيد با پول خريد محصول هيونداي، نمونه 2 ليتري سراتو را انتخاب کنيد که اين مدل از نظر حجم موتور، قدرت و همچنين گشتاور، برتري محسوسي نسبت به اکسنت 1.6 ليتري دارد. تازه اوضاع به همين جا ختم نميشود و در بخش سيستم انتقال قدرت هم سراتو با بکارگيري از يک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتيک در برابر گيربکس 4 سرعته اکنست برتري ديگري را به حريف ديکته کرده تا در شتاب گيري و تست کشش، شانس چنداني براي اکسنت باقي نماند. البته فرزند هيونداي هم به اين راحتي ها خيال تسليم شدن ندارد و سعي ميکند با تکيه بر مصرف سوخت مناسب تر و استاندارد آلايندگي بهتر، برد سراتو در اين بخش را کم اهميت نشان بدهد؛ ضمن اينکه اکسنت بدليل وزن سبک تر مقداري از کمبود اسب هايش را جبران کرده و در نتيجه روي کاغذ فقط در حدود 1 ثانيه کند تر از سراتو به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت دست مي يابد. هرچند که در عمل و بخصوص در شرايط تنش مثل کولر روشن، اضافه بار، رانندگي در سربالايي يا شتاب گيري هاي ناگهاني، اختلاف ميان اين دو بيش از اين حرف ها خواهد بود. البته اگر قصد صرفه جويي مالي داشته باشيد سراتو هاي 1.6 ليتري با مشخصات موتوري نزديک به اکسنت هم در دسترس هستند؛ اما با توجه به اينکه قرار بود بحث امروز ما رقابت ميان دو ماشين هم قيمت باشد تصميم گرفتيم روي سراتو 2 ليتري تمرکز کنيم؛ براي درک بهتر تفاوت هاي فني ميان اين دو ماشين بهتر است که نگاهي به خلاصه مشخصاتشان داشته باشيم: مشخصات فني مدل کيا سراتو هيونداي اکسنت پيشرانه 4 سيلندر تنفس طبيعي 4 سيلندر تنفس طبيعي حجم موتور 2 ليتر 1.6 ليتر حداکثر قدرت 156 اسب بخار در 6200 دور 122 اسب بخار در 6300 دور حداکثر گشتاور 194 نيوتن متر در 4300 دور 155 نيوتن متر در 4200 دور شتاب رسمي 10.5 ثانيه 11.4 ثانيه مصرف سوخت ترکيبي 7.1 ليتر 6.4 ليتر وزن 1310 کيلوگرم 1060 کيلوگرم قيمت حدود 200 ميليون تومان حدود 200 ميليون تومان تجربه رانندگي پشت فرمان هر دو ماشين با ديد مناسب و ارگونومي مطلوبي مواجه شديم؛ البته ابعاد کوچک تر اکسنت براي شهر شلوغي مثل تهران ميتواند اندکي کارآمدتر باشد اما خطوط صاف و مستقيم بدنه و ديد بهتر پشت سر سراتو باعث شده که سايز بزرگ تر بدنه اش چندان به چشم نيايد و در نتيجه ميزان تسلط در هر دو ماشين تقريباً يکسان ارزيابي شد. ميزان نرمي فرمان "بخصوص در مورد اکسنت" مناسب، و از نظر دقت در فرمان پذيري، شرايط هر دو خودرو نسبتاً قابل قبول است. ضمناً اين را هم بگوييم که جادارتر بودن سراتو، بيشتر بر روي صندلي پشتي و يا صندوق عقب محسوس ميباشد و اينجا بر روي صندلي هاي جلو تفاوت خاصي از اين حيث ديده نميشود. همچنين با وجود اينکه صندلي هاي اکسنت اندکي سفت هستند و سراتو هاي داخلي هم از اين نظر شرايط ايده آلي ندارند اما در مجموع ميتوان با کمي ارفاق به ارگونومي اين قسمت از ماشين هاي مورد تست هم نمره قبولي را داد. در مورد کيفيت سواري بايد بگوييم که اکسنت نسبت به کلاسي که در آن قرار دارد سواري مناسبي ارائه مي کند؛ البته سيستم تعليق هيونداي براي دست اندازهاي تند و تيز برنامه ريزي نشده و در نتيجه گاهي کوبش هايي دارد اما در مجموع از تعليق بي صدا و آرامش داخلي کابين راضي بوديم؛ در مورد سراتو هم شايد برخي افراد بدليل تجربه سواري با مدل هاي وارداتي تصور يک سواري خشک را داشته باشند اما در مدل هاي سايپايي بدليل کوچک تر شدن سايز رينگ ها و در نتيجه افزايش فاق لاستيک ها، سواري به شکل محسوسي نرم تر شده است. در واقع ميتوان گفت با اينکه تغيير سايز رينگ ها در جهت ارزانسازي صورت گرفته و به قيمت کاهش پايداري و زيبايي ماشين تمام شده اما با توجه به ميزان دست اندازهاي موجود در کشور ارزشش را داشته است. خوب بهتر است کمي سرعتمان را بالا ببريم؛ با افزايش دور موتور صداي پيشرانه هر دو ماشين تا حدودي به داخل کابين نفوذ ميکند اما ميزان اين صدا آنقدرها آزار دهنده نيست. در مورد واکنش ها به پدل گاز و شتابگيري هم بايد بگوييم که همه چيز مطابق انتظار پيش رفت و همانطور که از روي اطلاعات روي کاغذ پيش بيني کرده بوديم، سراتو توانست بهتر از جا کنده شود و در شتاب ثانويه هم عملکرد بهتري از خود نشان بدهد؛ البته نسبت قدرت و گشتاور به وزن اکسنت تفاوت چنداني با سراتو ندارد و در نتيجه پشت فرمان محصول هيونداي هم با احساس کندي و ضعف خاصي مواجه نشديم اما در هر صورت اگر به شتاب اهميت زيادي مي دهيد سراتو 2 ليتري گزينه سريع تري است و نظرتان را بيشتر به خود جلب خواهد نمود. ضمناً همانطور که در بخش مشخصات فني اشاره کرديم در شرايط تنش مثل سربالايي يا وجود اضافه بار، ميزان اختلاف شتاب ميان اين دو از اعداد رسمي کارخانه فراتر ميرود؛ بخصوص که گيربکس اکسنت هم از نوع 4 سرعته است و در نتيجه در هنگام معکوس دادن يا سبک کردن دنده ها در قياس با جعبه دنده 6 سرعته سراتو، اتومبيل را با محدوديت هاي بيشتري مواجه ميکند. در هنگام بازي با فرمان هم سراتو احساس بهتري از پايداري و چسبندگي را به ما ارزاني داشت که احتمالاً بخشي از آن بدليل وزن بالاتر و بخشي ديگر به علت تفاوت در عملکرد سيستم تعليق بود؛ اما حذف سامانه کنترل پايداري الکترونيکي از روي سراتوهاي سايپا باعث شد که نتوانيم نمره برتر اين قسمت را به محصول کيا بدهيم؛ زيرا در مواقع بحراني و بخصوص در شرايط بارندگي سيستم کنترل و مديريت پايداري هوشمند، که بر روي اکسنت وجود دارد حسابي به کمک راننده مي آيد و از بروز خطرات جلوگيري ميکند. پس بايد بگوييم با اينکه هندلينگ مکانيکي و حسي سراتو اندکي بهتر است اما بدليل ضعف در پايداري هوشمند بايد دست اکسنت را به عنوان برنده اين قسمت بالا ببريم. در مورد عملکرد ترمزها هم در شرايط عادي هر دو ماشين شرايط تقريباً مشابهي داشتند اما با فشار بيشتر متوجه شديم که ترمزهاي 4 چرخ ديسکي اکسنت از عملکرد بهتر و پايدارتري برخوردارند. در واقع ترمزهاي کاسه اي عقب سراتو هم دقت سيستم ضد قفل را کاهش داده اند و هم در ترمزگيري هاي پياپي و افزايش حرارت، با افت عملکرد مواجه ميشوند. نتيجه گيري همانطور که در مقدمه اشاره کرديم اين دو ماشين نه بخاطر شباهت هاي ذاتي بلکه به علت هم قيمت بودن با يکديگر مقايسه شدند؛ اما حالا که به قسمت نتيجه گيري رسيديم اوضاع مقداري پيچيده شده! به طور معمول اينجا من بايد بگويم اگر اهل رانندگي سريع و يا سفرهاي خانوادگي هستيد، بهتر است سراتو قويتر و جادار تر را انتخاب کنيد و براي تردد شهري هم اکسنت با طراحي جديدتر، کيفيت داخلي بهتر و مصرف سوخت بهينه، گزينه مناسب تري مي باشد. اما اين نتيجه گيري يک اشکال بزرگ دارد؛ در واقع من با اين جمع بندي دارم به کسي که اهل تند راندن يا مسافرت هاي خانوادگي است، خودرو نا امن تر را پيشنهاد مي دهم که اين پيشنهاد کمي بي شرمانه به نظر ميرسد! از طرف ديگر اگر اکسنت کوچک تر و ضعيف تر را هم به عنوان گزينه بهتر براي مسابقه دادن يا مسافرت رفتن پيشنهاد کنم باز هم صحبتم عجيب و غريب خواهد بود! پس شايد بهتر باشد از ديد کلي تري به قضيه بنگريم. در يک ديدگاه کلي، هيونداي اکسنت ماشين کامل تري است؛ چون در عين حال که از نظر شتاب و سرعت و فضاسازي داخلي کمبود خاصي برايتان نمي گذارد، ميتواند با طراحي به روزتر، کيفيت متريال داخلي بهتر و آپشن هاي ايمني بالاتر همراه مطمئن تري براي شما باشد؛ اما در هر صورت اگر شتاب و کشش بهتر و فضاي کابين و صندوق بزرگ تر از اولويت هاي اصلي و غير قابل مذاکره شما محسوب مي شوند ميبايست با برخي از کاستي هاي سراتو سايپا کنار آمده و اين ماشين را انتخاب نماييد.