10 خودروی ژاپنی که انقلابی در صنعت خودرو ایجاد کردهاند
صبحانه آنلاين/ ژاپن يکي از مطرحترين کشورها در صنعت خودرو محسوب ميشود. در اين مطلب به معرفي محصولات ژاپني که تاثير شگرفي در صنعت خودرو داشتند، ميپردازيم. خودروهايي ژاپني که با نام JDM شناخته ميشوند، تغييرات اساسي در صنعت خودرو ايجاد کردهاند. اين تغيير را در تمام سگمنتهاي خودرويي ميتوانيم مشاهده کنيم. اين تغيير در حدي گسترده است که حتي با حذف کشور ژاپن از کره زمين، همچنان تا چندين سال اثرات آن روي صنعت خودرو باقي ميماند. در ادامه اين مطلب به بررسي 10 خودروي ژاپني ميپردازيم که انقلابي در صنعت خودرو ايجاد کردهاند. با ما همراه باشيد. تويوتا 2000GT در تاريخچه صنعت خودرو شاهد حضور تعداد بيشماري خودروي اسپرت ژاپني هستيم. تويوتا 2000GT يکي از اولين خودروهاي اسپرت ژاپني محسوب ميشود که طرفداران زيادي در اين صنعت دارد. اين خودرو نه تنها در فيلم جيمز باند حضور داشته، بلکه به علت طراحي E-Type خود يکي از زيباترين خودروهاي اسپرت ژاپني محسوب ميشود. براي توسعه اين خودرو شرکتهاي تويوتا و ياماها با يکديگر همکاري داشتند چرا که موتور مورد استفاده در اين خودرو توسط ياماها توليد شده است. اين موتور 6 سيلندر خطي با حجم 2.0 ليتر در قدرتمندترين نمونه خود قدرتي برابر با 150 اسب بخار توليد ميکرد. اين قدرت به چرخهاي عقب تويوتا 2000GT منتقل ميشد. تويوتا براي اين خودرو ترمزهاي ديسکي در نظر گرفته بود. اين خودروي ژاپني در زمان عرضه رقيب پورشه 911 محسوب ميشد. داتسون 240Z داتسون 240Z ميتوانست به جايگاه تويوتا 2000GT در بازار دست پيدا کند ولي به علت مشکلاتي که ميان نيسان و ياماها ايجاد شد، اين خودرو نتوانست عملکرد مناسبي در بازار داشته باشد. داتسون 240Z يک خودروي اسپرت JDM بوده که براي بازار ايالات متحده آمريکا توسعه يافته است. در اين خودرو شاهد استفاده از يک موتور 6 سيلندر خطي با حجم 2.5 ليتر هستيم که قدرتي برابر با 151 اسب بخار توليد ميکند. اين محصول محور عقب برخلاف تويوتا 2000GT يک خودروي مستقل نبود بلکه سالها پس از توليد نيز تاثيراتي در خودروهاي سري Z نيسان داشت. مزدا MX-5 مياتا خودروهاي اسپرت معمولا فروشي کمتر از يک ميليون دستگاه در مدت زمان حضور خود در بازار دارند که اين موضوع در رابطه با مزدا MX-5 مياتا صادق نيست که اين موضوع، حضور آن در ليست ما را منطقي جلوه ميدهد. اين خودرو که در سال 1989 معرفي شد، طراحي و عملکردي شبيه به خودروهاي اسپرت انگليسي و ايتاليايي دهه 50 و 60 ميلادي دارد. اين خودرو وزن کمي دارد، کامپکت است، از موتور تنفس طبيعي بهره ميبرد و به صورت محور عقب طراحي شده است. اين ويژگيها موفقيت خودروي مزدا را در بازار تضمين ميکرد. 4 نسل از اين خودرو روانه بازار شده که تمامي آنها عملکرد بينظيري را از خود به نمايش گذاشتهاند. مزدا MX-5 مياتا را بايد يکي از بهترين خودروهاي اسپرت بازار دانست. تويوتا کرولا تمام خودروهاي JDM اسپرت محسوب نميشوند. تويوتا کرولا پرفروشترين خودرو در بازارهاي جهاني محسوب ميشود که توانست در سال 1997 خودروي فولکس واگن بيتل را شکست دهد. تا سال 2013 نزديک به 40 ميليون تويوتا کرولا در بازارهاي جهاني فروخته شده بود. اين خودرو که از سال 1966 در بازار حضور داشته، به تازگي نسل دوازدهم آن در معرض ديد عموم قرار گرفته است. اين خودرو در ابتدا به صورت محور عقب طراحي شد ولي تويوتا تصميم گرفت نسلهاي بعدي آن را به صورت محور جلو روانه بازار کند. در حالي که خودروهاي ژاپني قدرتمند زيادي در بازار حضور پيدا کردند، تويوتا کرولا محصولي بوده که در سگمنت خودروهاي کامپکت تاثيرات زيادي داشته است. هوندا/آکورا NSX با معرفي خودروي هوندا NSX در سال 1990، مسير خودروهاي اسپرت ژاپني تغيير کرد. اين خودرو آيروديناميک بالايي داشت و کابين آن با الهام از جنگنده F-16 طراحي شده بود. اين خودرو داراي بدنه تمام آلومينيومي بود که آن را تبديل به يک شاخص در اين صنعت ميکرد. اين خودروي موتور وسط داراي يک موتور 6 سيلندر آلومينيومي بود که با حجم 3.0 ليتر ميتوانست 270 اسب بخار قدرت توليد کند. هوندا NSX علاوه بر رقابت با خودروهاي اسپرت ايتاليايي، قابليت رانندگي روزانه نيز داشت. نسل دوم اين خودرو در سال 2016 و 11 سال پس از توقف توليد نسل اول، وارد بازار شد. تويوتا سوپرا اين ليست بدون حضور تويوتا سوپرا در آن، ارزشي ندارد. تويوتا سوپرا يکي از شناختهشدهترين و محبوبترين خودروهاي اسپرت ژاپني محسوب ميشود. اين خودرو از نظر مهندسي يک شاهکار است. موتور 2JZ-GTE مورد استفاده در اين خودرو يکي از بهترين موتورها در زمينه تيونينگ محسوب ميشود. اين خودرو در فيلم سريع و خشمگين نيز حضور داشته است. تويوتا براي توسعه نسل جديد اين خودرو با شرکت بيامو همکاري داشته که نتيجه آن توليد بيامو Z4 و تويوتا سوپرا است. نسل جديد اين خودرو در اوايل سال آينده ميلادي و در نمايشگاه خودروي ديترويت در معرض ديد عموم قرار ميگيرد. مزدا RX-7 در حالي که مزدا تنها شرکت توسعه دهنده موتورهاي دوراني وانکل نيست، بايد آن را يکي از مطرحترين شرکتها در اين زمينه دانست. مدلهاي سري RX مزدا از سال 1968 روانه بازار شدند که آخرين نمونه آن، خودروي RX-8 است. خودروي RX-7 داراي موتور دوراني 13b مجهز به روتور دوقلو بود. اين خودرو را بايد اولين نمونه صادراتي از کشور ژاپن دانست که به موتور توربوشارژر دوقلو مجهز شده است. اين موتور گشتاور فوقالعادهاي را براي اين خودروي اسپرت مسابقهاي به همراه داشت. در حالي که مزدا نتوانست به علت مشکلات زيست محيطي موتورهاي وانکل بيشتري را توسعه دهد، مزدا RX-7 تبديل به يک شاهکار مهندسي در صنعت خودرو شد. نيسان اسکاي لاين GT-R R32 استفاده از حروف T ،G و R در محصولات نيسان به معناي آن است که با يک خودروي قدرتمند روبهرو هستيم. در اين ميان نيسان اسکاي لاين GT-R R32 تبديل به يک نمونه استثنايي در ميان مدلهاي GT-R اين برند ژاپني شد. اين خودرو که در سال 1989 در معرض ديد عموم قرار گرفت، داراي موتور 6 سيلندر خطي مجهز به توربوشارژر دوقلو بود. اين موتور در نمونه مسابقهاي نيسان اسکاي لاين قدرتي برابر با 600 اسب بخار را در اختيار راننده قرار ميداد. شايد جالب باشد بدانيد که خودروي نيسان اسکاي لاين GT-R R32 داراي لقب گودزيلا در ميان علاقهمندان به صنعت خودرو است. سوبارو ايمپرزا WRX STI اين خودروي سوبارو براي برنده شدن در مسابقات توليد شده است. سوبارو ايمپرزا WRX يک خودروي فوقالعاده است؛ با اين حال سازنده ژاپني آن تصميم گرفت نمونه STI آن را نيز روانه بازار کند. اين خودرو عملکرد بهتري داشت و همچنين فرمانپذيري بالاتري را براي راننده به ارمغان ميآورد. سوبارو را بايد يکي از شرکتهاي پيشروها در زمينه استفاده از توربوشارژر در خودروهاي جادهاي دانست. اين برند با استفاده از توربوشارژر در WRX، آن را تبديل به يک محصول استثنايي کرد. در حال حاضر شرکت فولکس واگن با خودروي گلف R راه سوبارو را ادامه ميدهد. ميتسوبيشي لنسر اوولوشن شرکت ميتسوبيشي براي رقابت با سوبارو در مسابقات رالي جهاني، يک خودروي مخصوص را توسعه داد. ميتسوبيشي لنسر اوولوشن يک خودروي فوقالعاده از نظر عملکرد محسوب ميشود. اين خودرو داراي موتور توربوشارژر بود و همچنين از سيستم چهار چرخ محرک بهره ميبرد. در حالي که توليدکنندگان خودروهاي ژاپني در زمينه قدرت توليدي موتور مورد استفاده در خودروهاي خود به توافق رسيده بودند، ميتسوبيشي قدرت موتور اين خودرو را افزايش داد. اين خودرو قدرتي برابر با 276 اسب بخار را در اختيار راننده قرار ميداد. ميتسوبيشي پس از 10 سال، اين خودرو و مدل X آن را از خط توليد خارج کرد.