چه عواملی بر «قیمت خودرو» تاثیرگذار هستند؟
ايسنا/ عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت گفت: مدنظر قرار دادن نرخ ارز، توجه به امکان تامين مواد اوليه و قطعات و همچنين نگاه ويژه به فاصله بين قيمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد، از مواردي است که بايد در واقعيسازي قيمت خودرو مدنظر قرار بگيرد. ابوالفضل خلخالي در گفتوگو با ايسنا، اظهار کرد: از الزامات واقعيسازي قيمت خودرو بخشي مربوط به نرخ ارز است که بايد در نظر بگيريم قيمت آن نسبت به سال گذشته افزايش حداقل سه برابري داشته است؛ بنابراين قيمتگذاريها بايد مطابق نرخ ارز در بازار صورت پذيرد. وي افزود: از موارد ديگر ميتوان گفت که مواد اوليهاي که در داخل کشور توليد ميشوند در حال حاضر کم شده و همچنين افزايش قيمت شديدي را تجربه کردهاند. در تامين قطعات خارجي که وارداتي هستند نيز براي واردات مشکلاتي وجود دارد؛ بنابراين دسترسي کم به قطعات و افزايش قيمت آنها نيز بايد در قيمتگذاري خودرو لحاظ شود. عضو هيات علمي گروه مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت تاکيد کرد: در کنار همه اينها بحث بازار آزاد نيز مطرح است. وجود فاصله زياد بين قيمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد دردسرساز شده است. در قيتگذاريها بايد قيمت بازار آزاد نيز در نظر گرفته شود و به اين مهم توجه شود که پايين و واقعي نبودن قيمتها در کارخانه، فرصت دلالي را پيش ميآورد در صورتي که هميشه بايد حمايت جدي از توليدکننده وجود داشته باشد. وي تصريح کرد: سياستها بايد به سمتو سويي برود که توليد خودرو افزايش پيدا کند. براي افزايش ميزان توليد نيز بايد جذابيت ايجاد شود و سرمايهگذاران جذب شوند تا به جاي آنکه کشش به سمت واردات داشته باشند، به توليد جذب شوند. اينها مواردي است که بايد در نظر گرفته شود تا قيمتها واقعي شوند و جذابيت توليد داخلي براي سرمايهگذاران افزايش پيدا کند. خلخالي خاطرنشان کرد: در حال حاضر قيمتي که خودروسازان براي قطعهسازان تعيين ميکنند، در برخي موارد يک دوم هزينه تمام شده آنها است، ضمن اينکه بسياري از خودروسازان به تامينکنندگان قطعات خود قول دادهاند که قيمتها اصلاح و واقعي خواهد شد؛ بنابراين بايد منافع يک زنجيره تامين بزرگ را نيز در نظر داشت. در حال حاضر براي اينکه يک خودرو وارد بازار شود حدود ۲۰۰۰ شرکت بايستي بهصورت دقيق و مرتب با يکديگر کار کنند. وي افزود: هر چه فضا به لحاظ منطق اقتصادي جذابيت بيشتري داشته باشد، رشد، توسعه و افزايش کيفيت در مجموعه خودروسازي و قطعهسازي ايجاد ميشود. در حال حاضر در زنجيره تامين، قطعهسازان با مشکل مواجه هستند. برخي قطعهسازان واحدهاي خود را تعطيل کرده، تا ۵۰ درصد تعديل نيرو داشته يا شيفتهاي کاري خود را کاهش دادهاند که به توليد لطمه وارد ميکند. به عقيده خلخالي، بايد اين فرهنگ جا بيفتد که اگر کالايي را با قيمت گران نه، اما به قيمت واقعي خريداري کنيم کمککننده به اقتصاد داخل است و لزوما بد نيست. در تمام دنيا مردم با خريد کالاهاي داخلي با قيمت واقعي، به اقتصاد کشور خود کمک ميکنند. از طرف ديگر بايد قيمت را کنترل کرد به نوعي که مطابق قدرت خريد مردم باشد و مردم داخل کشور از اين موضوع دچار آسيب نشوند. اين کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: از طرف ديگر ضروري است که دست دلالان در اين حوزه کوتاه شود. در حال حاضر فضايي وجود دارد که سرمايهگذاري جذابي براي خريد خودرو ايجاد شده که با قيمت پايين از کارخانه خريد صورت ميگيرد و در فضاي بازار آزاد به فروش ميرسد.