«رنو مگان 1600» شکست خورده گران قیمت
دنده/ خودروهاي فرانسوي معمولا به علت پيچيدگي هاي فني و تفاوت هايي که با محصولات معمول بازار دارند، شناخته مي شوند و رنو مگان نيز به خوبي اين ادعا را به اثبات مي رساند. نسل دوم رنو مگان که در دو نسخه مگان 1600 و مگان 2000 و با گيربکس هاي دنده اي و اتوماتيک در بازار کشورمان حضور داشت، توانست به موفقيت هاي خوبي در بازار دست پيدا کند، وارد ناوگان خودروهاي پليس شود و سالها پس از قطع توليد، همچنان پر طرفدار باقي بماند. در اين مطلب به بررسي بازار و شرايط رنو مگان 1600 مي پردازيم که با گيربکس دنده اي عرضه شده و حضور کوتاه مدتي در بازار کشورمان داشت و ورود نسخه 2000 اتوماتيک، به راحتي نسخه آن را در هم پيچيد. نخستين نمونه هاي نسل دوم رنو مگان ابتدا از ترکيه و به صورت وارداتي در کشورمان حضور داشتند، و سپس وظيفه مونتاژ اين محصول به پارس خودرو سپرده شد که کم و بيش تا سال 92 توليد آن ادامه داشت. از عجايب حضور مگان در بازار ايران، گران تر بودن نمونه هاي کارکرده آن از رنو فلوئنس هاي صفر کيلومتر در مقطعي از زمان بود. نسل سوم اين خودرو با نام اسکالا و به صورت وارداتي، حضور کم رنگي در بازار خودرو ايران داشت و نسل چهارم پيش از آن که بتواند به بازار برسد، گرفتار ممنوعيت واردات و سپس تحريم هاي خودروسازي شد و بعيد است بتوانيم اين خودرو را در ايران ببينيم. نگاهي به نسل دوم رنو مگان نسل دوم رنو مگان، در سال 2002 وارد بازارهاي جهاني شد و به واسطه فناوري هاي مختلفي که در توسعه اش به کار رفته بود، لقب خودرو سال اروپا را از آن خود کرد. اگر بخواهيم رنو مگان را با محصولات امروزي که با قيمت مشابه در بازار داخلي قابل خريداري هستند، مقايسه کنيم، ممکن است امکانات و آپشن هاي به کار رفته در آن از مد افتاده و قديمي به نظر برسند، اما در آن زمان رنو مگان در مقايسه با رقيبانش يک محصول فوق العاده به نظر مي رسيد که به راحتي با تمام رقبا متمايز بود. بررسي ظاهر رنو مگان نسخه اصلي رنو مگان ، نسخه هاچ بک است و نسخه صندوقدار براي جلب توجه خانواده ها به بازار عرضه شد. با وجود آن که مگان چهره اي ساده و دور از هيجان دارد، اصول طراحي به خوبي در آن رعايت شده و کمتر ايرادي مي توان به آن وارد کرد. رنو مگان پس از گذشت سالها و ورود بسياري از محصولات رنگارنگ ديگر، همچنان براي مشتري جذابيت دارد، هر چند جذابيت آن به اندازه سالهاي اوج آن نيست. نبايد کتمان کرد که طراحي رنو مگان براي زمان فعلي، کهنه و از مد افتاده شده است و در بسياري از قطعات بدنه همچون گلگيرها، رنو پيچيدگي بيش از حدي را براي ساخت اعمال کرده است. درون کابين نيز با فضايي کاملا ساده، به دور از آشفتگي و هيجان روبرو هستيم و تمرکز بر دسترسي راحت کاربر به ادوات کابين بوده است. رنو مگان جز با کيفيت ترين محصولات مونتاژي بازار داخل حساب مي شود و اگر مالک سليقه کافي را در حفظ و نگهداري از خودروي خود داشته باشد، افت کيفيت کابين بسيار کم خواهد بود. با وجود عرض کم مگان نسبت به برخي رقبا نظير مزدا3، فضاي پا و سر خوبي براي سرنشينان فراهم شده که از اصولي ترين فاکتورهاي يک سدان خانوادگي است. عايق بندي کابين بسيار خوب است و حتي پس از گذشت چندين هزار کيلومتر از کارکرد آن، کابين آرام و بي سر و صداست. اما اگر کابين مگان با يک محصول بروز مقايسه شود به راحتي کمبود تجهيزات رفاهي را مي توان در آن حس کرد و ممکن است نياز داشته باشيد تا با افزودن برخي تجهيزات، کابين رنو مگان را بروزتر کنيد. قواي فني مناسب و کم دردسر پيشرانه مورد استفاده در رنو مگان دنده اي، همان موتور 1600 سي سي شناخته شده رنو با کد K4M است که در تندر نود و رنو ساندرو نيز به کار گرفته شده و همگان با مزاياي آن آشنا هستند. پيشرانه 1600 رنو مگان با رنو تندر نود عملکرد متفاوتي دارد که مربوط به نوع برنامه ريزي موتور است تا به قدرت بيشتري دست پيدا کند. با توجه به نحوه تنظيم ضرايب دنده ها و نزديک بودن ضرايب به يکديگر، شتاب اوليه مگان نرم و آرام بوده و به هيچ عنوان راننده در هنگام شتاب گيري، اختيار رانندگي را از دست نخواهد داد. همان طور که گفتيم، ترمز هاي مگان بسيار قوي هستند و شاهد استفاده از سه سيستم ABS، EBD و EBA يا ترمز اضطراري در مگان هستيم که در مقايسه با محصولات نه چندان گران قيمت بازار، همچنان کافي به نظر مي رسد و اگر مالک از ابتدا دقت لازم را در نگهداري از ترمزهاي مگان داشته باشد، دردسر چنداني را در استفاده از مگان نخواهيد داشت. قيمت مگان و نکات مربوط به آن قراردادهاي مشترک خودروسازي در ايران، معمولا بيش از مدت معمول به طول مي انجامند و رنو مگان نيز وقتي پس از فراز و نشيب هاي فراوان در سال 1387 به بازار عرضه شد، در ساير نقاط جهان از خط مونتاژ خارج شده و نسل سوم به جاي آن عرضه مي شد. اين مورد موجب شد تا پارس خودرو اقدام به حذف تجهيزات ايمني و رفاهي استاندارد رنو مگان کند. با وجود آن که رنو مگان 1600 خودرويي بسيار با کيفيت و راضي کننده براي مالک محسوب مي شود، رقباي اين محصول نظير هيونداي آوانته و مزدا3 از نظر تجهيزات ايمني و رفاهي به طور معمول برتر ظاهر مي شوند و هزينه هاي نگهداري کمتري را براي خريدار ايجاد مي کنند. نکته منفي بزرگي که در خصوص رنو مگان 1600 وجود دارد، قيمت نا معقول آن است. در فضاي فعلي، پرداخت مبلغي در حدود صد ميليون تومان براي يک خودرو کارکرده که ظاهر بروزي ندارد، قواي فني و تجهيزات آن کاملا معمولي است و سالها از توليد آن مي گذرد اصلا منطقي نيست و قيمت رنو مگان بايد مبلغي نصف اين قيمت باشد. در آخرين قسمت مطلب، نگاهي به قيمت چند نمونه از رنو مگان 1600 سي سي انداخته ايم: رنو مگان 1600 سي سي، E2، 1390، بدنه مشکي و بدون رنگ، کارکرد 175,000 کيلومتر، قيمت 105 ميليون تومان رنو مگان 1600 سي سي، E2، 1388، بدنه سفيد و بدون رنگ، کارکرد 45,000 کيلومتر، قيمت 114 ميليون تومان رنگ مگان 1600 سي سي، E1، 1388، بدنه نقره اي و چند لکه رنگ، کارکرد 190,000 کيلومتر، قيمت 72 ميليون تومان