ضربه لیر ترکیه به خودروسازان جهانی
دنياي خودرو/ پايين آمدن ارزش لير به تويوتا کمک نميکند که در صادرات خود سودآوري بيشتري را تجربه کند زيرا براي تهيه قطعات خود در اين کشور مجبور به پرداخت يورو است. شرکتهاي خودروسازي از جمله فورد، تويوتا و فياتکرايسلر بهخاطر بحران اقتصادي ترکيه، دچار مشکلاتي فراوان و جدي شدهاند. به گزارش «اخبار خودرو»، براساس گزارش اتوموتيو نيوز اروپا، پس از آنکه قيمت خودروهاي جديد در واکنش به افت شديد ارزش لير ترکيه، افزايش پيدا کرد، فروش خودروهاي سبک در اين کشور به ميزان يکسوم کاهش پيدا کرده است. استيو آرمسترانگ، مديرعامل فورد در اروپا گفته که وضعيت کنوني ارزش پول ترکيه يک عامل محدوديت خارجي قابلتوجه براي شرکت فورد به شمار ميرود زيرا اين شرکت درحالحاضر در تلاش است تا ضرر و زيان عمليات خود را در اروپا کاهش دهد. فورد در ترکيه با مشارکت شرکتي محلي با نام اتوسان در قالب يک جوينتونچر، ونهاي ترانزيت و ترانزيت تورنو کاستوم را ميسازد و 25درصد از سهم بازار ونهاي محلي در ترکيه را در اختيار دارد. سقوط نرخ مبادله در سطح کلان بازار خودرو، فورد در سال 2017، 12درصد از سهم بازار ترکيه را از آن خود کرده بود. تويوتا انتظار دارد بازار خودرو ترکيه در سال 2019 تقريبا نصف شود و از رقم فروش سالانه بيشاز 1ميليون دستگاه در سالهاي 2015 و 2016 به چيزي حدود 550هزاردستگاه کاهش پيدا کند. جان ون زيل، مديرعامل تويوتا موتور در اروپا در اينباره پيشبيني کرده است: «بازار ترکيه به لحاظ حجم و قيمتگذاري نرخ مبادله به شدت تحت فشار خواهد بود.» پايين آمدن ارزش لير به تويوتا کمک نميکند که در صادرات خود سودآوري بيشتري را تجربه کند زيرا براي تهيه قطعات خود در اين کشور مجبور به پرداخت يورو است. مهمترين محدوديت مالي براي تويوتا ناشياز کوچکتر شدن بازار خودرو در اين کشور است و اين مساله که اين خودروساز بايد بخشي از ضررهاي خود را از افزايش قيمت خودروهايي که در بازار محلي به فروش ميرسند، تامين کند، در بدتر شدن عملکرد آن در ترکيه بيتاثير نيست. تويوتا در ترکيه سدان کرولا را براي بازار محلي و همچنين صادرات توليد ميکند و اخيرا نيز 400ميليوندلار را براي توليد شاسيبلند جمعوجور CH-R بهمنظور صادرات به اروپا در اين کشور سرمايهگذاري کرده است. به گفته کارول توماس، تحليلگر بازار شرقي و مرکزي اروپا در موسسه خودرويي LMC، جوينتونچرهاي فيات کرايسلر و رنو نيز در برابر بحران اقتصادي ترکيه در موقعيتي آسيبپذير قرار دارند. فيات نيز در ميان ساير مدلها خودرو جمعوجور تيپو/اگاي و رنو خودرو کوچک کليو را در ترکيه توليد ميکنند. افزايش تورم و نرخ بهره آقاي توماس گفته است: «بازار محلي ضربه سنگيني را از نرخ مبادله، رشد چشمگير تورم و تغييرات افزايشي نرخ بهره خورده است.» طبق پيشبيني موسسه LMC بازار خودرو ترکيه در سال 2018 به رقم 609هزاردستگاه کاهش پيدا کرده و انتظار ميرود در سال 2019 اين رقم به 450هزاردستگاه برسد. هرچند اين موسسه اعلام کرده درصورتيکه ترکيه افزايش ماليات خود را متوقف کند، اين احتمال وجود دارد که ميزان فروش خودرو فراتر از اين حد برود. همانطور که انجمن توزيعکنندگان خودرو اروپا در ابتداي ماه پيش اعلام کرد، در يازده ماه نخست سال 2018، فروش خودروها در ترکيه با افتي 34 درصدي به 543هزارو231دستگاه رسيد. براساس آمار انجمن توليدکنندگان خودرو در ترکيه فروش خودرو در ماه نوامبر در اين کشور با کاهشي 42درصدي نسبتبه دوره مشابه در سال گذشته، به 58هزارو204دستگاه رسيد. توليد نيز با 8درصد کاهش به 1.43ميليوندستگاه رسيد. صادرات خودرو نيز با 1.22ميليون دستگاه بدون تغيير باقي ماند. ترکيه موفق شده بهعنوان مکاني کمهزينه براي توليد با امکان تامين کارگران ماهر و نيمهماهر و موقعيتي مناسب در داشتن دسترسي به اتحاديه اروپا، خاورميانه و اوراسيا، خودروسازان مختلف را از سراسر جهان به خود جلب کند. فوآد احمد، تحليلگر موسسه IHS مارکيت درباره ترکيه گفته است: «انرژي تا حد بسيار زيادي ارزانتر از اروپا است و اين کشور بسيار به اين قاره نزديک است و صادرات از آن به اروپا بسيار ساده است.»