قیمت قطعه سازان باید بین ۸۰ تا ۱۴۰ درصد تعدیل شود
ميزان/ رييس انجمن صنايع همگن قطعه سازي با بيان اينکه قيمت قطعه سازان بايد بين ۸۰ تا ۱۴۰ درصد تعديل شود، گفت: رقم مطالبات قطعه سازان نه تنها کم نشده بلکه زيادتر نيز شده است. محمدرضا نجفي منش درباره افزايش قيمت خودرو تاثير آن بر قطعه سازان اظهار کرد: افزايش قيمتي در خودرو نداشتيم بلکه تعديل قيمت داشتيم، زماني که کالايي را زير قيمت واقعي عرضه ميکنيم و پس از مدتي قيمت آن را تغيير ميدهيم را نميتوان افزايش عنوان کرد بلکه تعديل قيمت است. وي افزود: به دليل اينکه خودروسازان بايد تعهدات گذشته را با قيمت قبلي انجام دهند، اين تغيير قيمت براي اثرگذاري به زمان زيادي نياز دارد. رييس انجمن صنايع همگن قطعه سازي با بيان اينکه پرداخت تسهيلات ۱۱ هزار ميليارد توماني عملياتي نشده است، گفت: اگر اين تزريق نقدينگي صورت نگيرد، قطعه سازان توان توليد خود را از دست خواهند داد و برگشت آنها بسيار سخت خواهد بود. نجفي منش با بيان اينکه اين تسهيلات از طريق خودروسازان به قطعه سازان پرداخت ميشود، تصريح کرد: خودروسازان اين مبالغ را به عنوان پرداخت معوقات در نظر ميگيرند و به عنوان مطالبات پرداخت ميکنند، اين مبالغ براي خودروسازان تسهيلات به حساب ميآيد. وي با بيان اينکه قيمتهاي قطعه سازان بايد بين ۸۰ تا ۱۴۰ درصد تعديل شود، خاطرنشان کرد: اين تعديل بايد به دليل افزايش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدي مواد اوليه و ۵۶ درصدي دستمزد و ۳۰۰ درصدي نرخ ارز صورت ميگرفت که هنوز اتفاق نيفتاده است. رييس انجمن صنايع همگن قطعه سازي با اشاره به کمبود نقدينگي قطعه سازان گفت: در حال حاضر تمامي خريدها به صورت نقدي صورت ميگيرد و اين توان از عهده قطعه سازان خارج است به همين دليل ۳۷ درصد از نيروهاي خود را تعديل کردند. نجفي منش با بيان اينکه از مطالبات قبلي قطعه سازان مدتي است که پرداختي صورت نگرفته است، تصريح کرد: از رقم ۱۵ تا ۲۰ هزار ميليارد تومان مطالبات قطعه سازان نه تنها مبلغي پرداخت نشده بلکه زيادتر نيز شده است. وي درباره تامين مواد اوليه گفت: فولاد، آلومينيوم، مس و مواد پتروشيمي مواد اوليه اصلي هستند که در داخل کشور توليد ميشود و در بورس سودهاي ۴۰ تا ۶۰ درصد دريافت ميکنند، اما قيمت صنايع پايين دستي بسيار پايين است.