صنعت خودرو از فضای رقابت خارج شده است
عصر خودرو/ عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: صنعت خودروي کشور با چالش هاي مزمن از حالت رقابت خارج شده است. سيد«مهدي مقدسي» افزود: ساختار خودروسازي کشور پويا نيست و تعدد شرکت ها، هيات مديره ها و نيروي انساني بالا موجب شده تا هزينه تمام شده خودرو در کشور افزايش داشته باشد. وي اظهار داشت: کم توجهي صنعت خودرو به بخش تحقيقات و توسعه منجر به توليد محصولات بي کيفيت شده است و اين مهم باعث انباشت هزينه در اين صنعت شده است. نماينده مردم اراک، کميجان و خنداب در خانه ملت افزود: براي برون رفت از شرايطي که صنعت خودروي ايران به آن مبتلا است بايد اصلاح ساختار مالي، اداري و کاهش هزينه ها در دستور کار جدي خودروسازان کشور قرار گيرد. رئيس مجمع نمايندگان استان مرکزي گفت: تقويت ارتباط صنعت با دانشگاه به ويژه شرکت هاي دانش بنيان با صنعت خودروسازي ايران ضروري و اجتناب ناپذير است. مقدسي افزود: ساماندهي قيمت منطقي خودرو بايد با تشکيل نشستي توسط قطعه سازان، حفاظت محيط زيست، نماينده مصرف کنندگان، دانشگاهيان و کميسيون صنايع مجلس انجام شود. نماينده مردم اراک، خنداب و کميجان در مجلس شوراي اسلامي گفت: قيمت گذاري خودرو بايد واقع بينانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان اهرم اصلي اين صنعت تعيين شود تا حقوق مصرف کننده واقعي رعايت شود. مقدسي افزود: افزايش قيمت خودرو که در ماه هاي اخير در صنعت خودروي کشور اتفاق افتاد نتيجه تفاوت نرخ ارز بود که نيازمند مديريت و جلوگيري از اجحاف به مشتريان است. وي اظهار داشت: نحوه قيمت گذاري خودرو داراي ايراداتي است که خودروسازان در اين فرآيند، اصلاح ساختاري را رعايت نکرده اند و همتي براي کاهش منطقي قيمت خودرو نيست. رئيس مجمع نمايندگان استان مرکزي گفت: کم توجهي به افزايش کيفي توليد خودرو از جمله دلايلي است که زمينه توسعه صادرات را در اين صنعت محقق نکرده است. مقدسي افزود: کشورهايي مثل کره و آلمان با سابقه توليد خودر به ترتيب 6 تا 10 پروانه خودروسازي دارند اما در ايران بيش از 40 پروانه خودروسازي صادر شده است که بيشتر وارد کننده قطعات و خودرو هستند. وي اظهار داشت: اين مهم موجب ناهماهنگي و بي نظمي در صنعت خودروسازي کشور شده است که مجلس براي ساماندهي اين صنعت طرحي را در دستور کار دارد. نماينده مردم اراک، خنداب و کميجان در مجلس شوراي اسلامي گفت: اصلاح ساختار صنعت خودروي کشور، افزايش کيفيت و متناسب با شاخص هاي زيست محيطي، کاهش قيمت و صادرات از جمله اهداف طرح ساماندهي صنعت خودرو در مجلس است. مقدسي افزود: نظارت دولت در پيش فروش خودرو بايد تشديد شود و نبايد تاخير در تحويل خودرو به مشتريان به خاطر مشکلات اين صنعت تکرار شود. استان مرکزي هفت کرسي نمايندگي در خانه ملت دارد که دو جايگاه آن مربوط به نمايندگان اراک، کميجان و خنداب است.