مصرف سوخت خودروها در ایران دو برابر اروپا
مشرق/ مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت با اشاره به موضوع سهميه بندي بنزين گفت: بهترين راه کار براي رسيدن به عدالت اجتماعي افزايش قيمت بنزين است محسن دلاويز مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت در يک نشست خبري با بيان اينکه کشور ما با استانداردهاي مصرف دنيا فاصله زيادي دارد، گفت: ما در وضعيت مطلوبي به لحاظ مصرف انرژي نيستيم؛ با ۸۰ ميليون نفر جمعيت ۴۵ ميليارد دلار يارانه انرژي ميدهيم اين در حالي است که چين را با ۱.۵ ميليارد نفر که ۳۸ ميليارد دلار يارانه انرژي ميدهد پشت سرگذاشتيم که لزوم عزم جدي براي مصرف بهينه را ميطلبد. وي با بيان اينکه بهينهسازي مصرف سوخت يک بازي برد- برد براي همه است، افزود: اين حجم عظيم يارانه انرژي در ايران ۱۵ درصد يارانه دنيا است و کشش اعتباري بودجه هم جوابگوي اين ميزان يارانه نيست. مدير عامل شرکت بهينه سازي سوخت با بيان اينکه ۱۰ درصد توليد ناخالص داخلي را يارانه مي دهيم، خاطر نشان کرد: با اين حجم از يارانه نميتوانيم توسعه را لمس کنيم. * ۴۰ درصد از انرژي کشور هدر ميرود وي با اشاره به ترازنامه انرژي کشور در سال ۹۵ اظهار داشت: در حوزه خانگي ۳۹۶ ميلون بشکه معادل نفت خام، صنعت ۳۳۱ ميليون بشکه، حمل و نقل ۳۱۹ ميليون بشکه معادل نفت خام مصرف مي کنيم. دلاويز بيان کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد انرژي کشور از توليد تا مصرف هدر مي رود که ۴۴۰ ميليون بشکه نفت را شامل ميشود. وي با بيان اينکه يکي از دلايل تمرکز بر يارانه عدالت اجتماعي است گفت: سوال اين است که چقدر با يارانه به عدالت اجتماعي نزديک شديم آيا کشور ما، ونزوئلا و سودان به عدالت اجتماعي نزديک شده يا نروژ؟ دلاويز با بيان اينکه مجلس و دولت نيز برنامهاي براي اصلاح قيمتها ندارند، ادامه داد: گرچه ميپذيريم که بنزين پرحساسيت است و بايد با درايت روي قيمت آن کار کرد اما بايد بتوانيم آن را اصلاح کنيم. * ۵۰ درصد يارانه را به ۳ دهک ميدهيم وي بيان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد يارانه به ۳ دهک و مابقي به ۷ دهک داده ميشود که آن ۳ دهک ۳ درصد هزينههايشان مربوط به سوخت است. وي با بيان اينکه قيمت يکي از ابزارهاي مهم کنترل مصرف است خاطرنشان کرد: در کشور ما انرژي ارزان است هر چند درآمد سرانهمان نيز نسبت به ديگر کشورها پايينتر است اما به هر حال در بخش قيمت انرژي چالش داريم. قوانين و مقررات يا جرائم هم نميتوانند کارآيي داشته باشند بايد با فرهنگسازي و آموزش خصوصاً در بانوان و دانشآموزان مصرف را کنترل کنيم. * مصرف سوخت خودروها در ايران دو برابر اروپا مديرعامل شرکت بهينهسازي مصرف سوخت در ادامه با بيان اينکه سرانه مصرف سوخت در خودروهاي ما بالا است، گفت: عليرغم اينکه سرانه خودرو در کشور پايين است اما ميزان مصرف سوخت بالاست به طوري که به ازاي هر هزار نفر در ايران ۲۰۰ خودرو در آمريکا ۸۰۰ خودرو و در ايتاليا ۶۸۰ خودرو وجود دارد اما مصرف بالا است. در هر صد کيلومتر ۸ ليتر مصرف سوخت داريم که اين رقم در اروپا ۵.۵ ليتر است که براي ۴ ليتر هدفگذاري شده است. وي تاکيد کرد: صنايع خودروسازي بايد با جديت در بحث آلايندگي و مصرف سوخت کار کنند. وي با بيان اينکه اگر بين دولت و مردم اعتماد به وجود آيد قطعاً مردم حاضر نميشوند اين حجم از تلفات انرژي داشته باشيم يادآور شد: بيتفاوتي نسبت به مصرف در کشور نگران کننده است. وي افزود: ما ذخائر بزرگ نفت و گاز در کشور داريم اما دليلي نميشود که مصرف بيرويه داشته باشيم اين ذخائر بايد پشتوانه توسعه کشور و رفاه مردم باشد. بايد فرهنگسازي جدي در دستور کار قرار گيرد. وي با اشاره به راهاندازي جشنواره دانشآموزي با موضوع مصرف سوخت با عنوان بهسو تصريح کرد: اين جشنواره در مدارس مقطع متوسطه ۳۱ استان برگزار ميشود که پيش بيني ميشود ۶ ميليون دانش آموز را در برگيرد. به گفته دلاويز افزايش آگاهي و توجه کودکان و نوجوانان در زمينه اصلاح الگوي مصرف، حفاظت از منابع سوخت، ترويج فعاليتها، اقدامات بهرهورانه در جامعه، فرهنگسازي مصرف بهينه انرژي از سنين نوجواني، آشنايي دانش آموزان با بحث صرفهجويي انرژي و همراهي خانوادهها جهت اجراي برنامه مشترک در زمينه کاهش مصرف انرژي از جمله اهداف اين جشنواره است و بعد از برگزاري جشنواره تغيير رفتارها آغاز ميشود. دلاويز گفت: اين جشنواره از يکم بهمن آغاز ميشود و دانش آموزان ميتوانند با مراجعه به سايت www.ifco.ir آثار خود را که شامل کاريکاتور، نقاشي، داستاننويسي، عکس و شعر با موضوع مصرف صحيح انرژي است ارسال کنند. مهلت ارسال آثار نيز تا ۲۲ بهمن خواهد بود و داوران در اوايل اسفند پنج نفر را به عنوان برگزيده انتخاب خواهند کرد. * بخاريهاي سنتي معادل سه فاز پارس جنوبي گاز مصرف ميکنند مديرعامل شرکت بهينهسازي مصرف سوخت در ادامه به تحريمها اشاره کرد و گفت: با توجه به تحريمها کنترل مصرف بيش از پيش نياز است. سرمايهگذاري در بهينه سازي مصرف کمتر از توسعه است. وي با بيان اينکه يکي از مباحث پرمصرف در کشور ما استفاده از بخاريهاي سنتي است اظهار داشت: اين بخاريها ۱۱.۵ ميليون متر مکعب در روز سوخت مصرف ميکنند که در ۱۱۰ روز فصل سرما معادل سه فاز پارس جنوبي خواهد بود اگر بتوانيم بخاريهاي هوشمند را جايگزين بخاريهاي سنتي کنيم و ۱۴ ميليون بخاري نوسازي شود با صرف هزينهاي برابر سه ميليارد دلار براي بهينه سازي به اندازه شش ميليارد دلار هر فاز پارس جنوبي ذخيره انرژي خواهيم داشت. دلاويز تاکيد کرد: حال که توسعه کشور با چالش مواجه شده ميتوانيم با همگرايي ملي و آموزش جلوي مصرف انرژي کشور را گرفته و در مسير توسعه قرار گيريم. * مسابقه مصرف بنزين در کشور راه افتاده است وي با بيان اينکه توزيع پول و يارانه راهکار موفقي نيست و هميشه ما را با چالش مواجه کرده است اظهار داشت: آنچه در دنيا مرسوم است ماليات بر مصرف سوخت است؛ ممکن است نگراني به وجود آيد که افزايش قيمت سوخت نتواند ما را در اجراي عدالت اجتماعي ياري برساند اما سوال اين است که آيا کشورهايي مثل نروژ به عدالت اجتماعي نزديکتر بودند يا ايران، سودان و ونزوئلا که يارانه پرداخت ميکنند. وي با بيان اينکه طي سالهاي اخير افزايش توليد بنزين کار بزرگ مديريتي در کشور ما بوده است، افزود: اما با اين ميزان توليد، مسابقه مصرف در کشور راه افتاده است. وي همچنين به بحث قاچاق سوخت در کشور اشاره کرد و افزود: عدالت اجتماعي اين است که سريعتر جلوي قاچاق گرفته شودکه اين روزها امار متفاوت از قاچاق سوخت روزانه ۱۰ تا ۲۰ ميليون ليتر مطرح مي شود و همچنين بايد روي برخي مفاهيم که نياز به گفتمان مشترک داريم تفاهم کنيم تا در مسير توسعه قرار گيريم. وي با بيان اينکه چالش صد سال اخير کشور ما توسعه است خاطرنشان کرد: بايد روي اين مفاهيم به اجماع رسيده و همگرايي داشته باشيم.