نیمی از خودروها نمیتوانند استانداردهای لازم را کسب کنند
ايسنا/ سختگيريها در صدور برچسب انرژي مصرف سوخت خودروها با همکاري شرکت بهينهسازي مصرف سوخت، سازمان ملي استاندارد و مجلس شوراي اسلامي اخيرا تشديد شده و چندي پيش اعلام شد خودروسازها فقط دو سال فرصت دارند استانداردها را رعايت کنند؛ اولتيماتومي که به گفته مديرعامل شرکت بهينهسازي مصرف سوخت، همچنان پيگيري ميشود. مدتهاست آمار مصرف بنزين در ايران، خط قرمز را رد کرده و به مرحله هشدار رسيده است. در اين راستا، وزارت نفت که تنها يکي از دستگاههاي مسئول در کاهش مصرف بنزين است، قدمهايش در اين حوزه را محکمتر از گذشته برداشت تا با چيدن قطعات دستگاههاي مربوطه در کنار هم، پازل بهينهسازي مصرف بنزين را کامل کند. بهطور قطع يکي از قطعههاي اين پازل، وزارت صنعت است. آمارها حاکي است که از ۱۶.۱ ميليون خودروي سبک، ۹۰۰ هزار خودرو و از يک ميليون خودروي سنگين، ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده هستند. علاوه بر آن، اين شرکتها موظف هستند استانداردهاي مربوطه را درمورد مصرف انرژي رعايت کنند. در اين راستا، قرار شد سازمان بهينهسازي مصرف سوخت با همکاري سازمان ملي استاندارد، بر برچسب انرژي سختگيريهاي بيشتري کند و به خودروسازان دو سال فرصت داده شد که استانداردها را رعايت کنند. در اين باره، محسن دلاويز - مديرعامل شرکت بهينهسازي مصرف سوخت - در گفتوگو با ايسنا، از پيگيري برچسب انرژي خودروها خبر داد و افزود: به هر حال کار سختي است، اما اميدوارم خودروسازهاي ما به اين مساله بيشتر توجه کنند. وي به اين سوال که چه جريمهاي در انتظار خودروهايي است که استانداردها را رعايت نکردهاند، پاسخ داد: ما اهل جريمه نيستيم اما اميدوارم سازمان استاندارد به تقاضاي ما توجه کند. هفته گذشته جلسهاي با اين سازمان داشتيم و اميدوارم بتوانند اقداماتي انجام دهند. خودروسازان فرصت دارند تا دو سال آينده برچسب انرژي را روي محصولاتشان نصب کنند و اين اميدواري وجود دارد که خودروسازهاي ما بيشتر به اين موضوع توجه کنند. به گفته مديرعامل شرکت بهينهسازي مصرف سوخت، نيمي از خودروها نميتوانند استانداردهاي لازم را کسب کنند.