عذرخواهی از مشتریان
دنياي اقتصاد/ وزير صنعت، معدن و تجارت در گفتوگويي که طي هفته گذشته با روزنامه ايران داشت از خودروسازان خواسته که از مردم عذرخواهي کنند و قول دهند که کاستيهاي موجود را جبران ميکنند. رضا رحماني اما در پاسخ به سوال خبرنگار اين روزنامه در مورد کاهش قيمت خودروهاي ثبتنام قطعي گفت: «خودروسازان بايد از مردم عذرخواهي ميکردند و بايد توضيح ميدادند که تحريمها با اين صنعت چه کرده و قول ميدادند که جبران کنند.» اينکه تحريمها صنعت خودرو را به وضعيت کنوني کشانده جاي هيچ شک و شبههاي نيست، اما اينکه وزير از خودروسازان ميخواهد در حالي که چالش تحريمها و تاثير آن بر خودروسازي کشور را توضيح ميدهند، بلافاصله از مشتريان هم بابت بلايي که تحريمها بر صنعت خودرو آورده عذرخواهي کنند، جاي شگفتي دارد. آنچه مشخص است خودروسازان مانند ديگر بنگاههاي اقتصادي کشور به دست خود در گردونه تحريم نيفتادهاند و به نوعي تابع تحولات سياسي اقتصادي کشور هستند. اينطور از اظهارات رحماني بر ميآيد که خودروسازان بايد با پيشبيني زمان تحريمها، برنامهريزي صحيحي براي توليد و تعهدات خود ميکردند و حالا که پيشبيني در اين زمينه صورت نگرفته بايد از مردم عذرخواهي کنند. قصد دفاع از عملکرد خودروسازان را نداريم، اما بهنظر ميرسد پيشبيني تحريمها و تاثيرپذيري صنايع از اين دست محدوديتهاي بينالمللي بايد در سطحي کلانتر از يک بنگاه اقتصادي صورت ميگرفت و تمهيداتي نيز قبل از اعمال تحريمها انديشيده ميشد. ازسوي ديگر اگرچه خودروسازان بابت پيشفروشهايي که پشتوانهاي نداشت، بايد به گفته وزير از مشتريان عذرخواهي کنند، اما ظاهرا مشتريان اول بايد شاهد عذرخواهي مجموعه وزارت صنعت باشند که بدون هيچ تمهيدي مجوز پيشفروشها را به خودروسازان داده است.