فرمان بازار خودرو در دست دلالان
دنياي اقتصاد/ بازار خودرو با نزديکي به آخرين ماه سال، به واسطه حضور گسترده دلالان و واسطهگران قيمتهاي شگفت انگيزي به خود ميبيند. در اين بين اگر چه هفته جاري با توجه به تعطيلات دو روزه تصور ميشد که تقاضايي در بازار نباشد و قيمتها لااقل در اين هفته ثبات خود را حفظ کند، اما برخي از دست اندرکاران بازار اعلام کردند که در هفته جاري قيمت بسياري از محصولات با رشد فزايندهاي مواجه بودند. اين موج افزايش قيمت در شرايطي اتفاق افتاده که دستاندرکاران بازار سه دليل براي اين مساله عنوان ميکنند. محدوديت در عرضه خودرو از سوي شرکتهاي خودروساز عمدهترين دليلي است که از سوي فعالان بازار در ارتباط با افزايش قيمتها عنوان ميشود. با افت توليد شرکتهاي خودروساز از خرداد ماه سالجاري، روند عرضه اين شرکتها به بازار دچار اختلال شد. ناتواني خودروسازان در تامين نياز بازار سبب شد تا قيمتها روند صعودي به خود بگيرد. اين مساله خود عاملي شد تا واسطهها و دلالان حضور پررنگي در بازار داشته باشند. بازگشت دلالان به بازار با توجه به ناتواني ادامهدار خودروسازان در عرضه خودرو دومين دليلي است که فعالان به آن اشاره ميکنند و حضور پررنگ واسطهها را در چند روز اخير عامل بيثباتي بازار ميدانند. سومين نکتهاي که دستاندرکاران بازار به آن اشاره ميکنند، نبود نظارت از سوي دستگاههاي نظارتي است. آنها ميگويند در نبود نهادهاي نظارتي، واسطهها و دلالان، بازار را به دست گرفته و قيمتهاي بيثباتي براي بسياري از خودروها بهخصوص پرتيراژها اعلام ميکنند. بنابراين شاهد هستيم که سه راس يک مثلث، يعني ناتواني شرکتهاي خودروساز در عرضه، بازگشت دلالان و عدم نظارت بر بازار سبب شده طي هفتهاي که گذشت بازار از حالت عادي خارج و در جاده بيثباتي حرکت کند. در اين زمينه رئيس اتحاديه نمايشگاهداران خودرو تهران وقوع اين نابساماني را قابل پيشبيني ميخواند و تاکيد دارد که ريشه اين مساله را بايد در چراغ سبز وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرکتهاي خودروساز مبني بر عرضه محصولاتشان با قيمت ۵ درصد زير حاشيه بازار جستوجو کرد. سعيد موتمني، آزادسازي قيمت خودرو را در شرايطي که عرضه از مبدا دچار اشکال است، آفتي ميداند که اين روزها به جان بازار خودرو افتاده است. اين فعال بازار ميگويد: وزارت صمت بايد ابتدا به وضعيت عرضه خودروسازان سروساماني ميداد و بعد مجوز افزايش قيمتها را صادر ميکرد. در حالي موتمني معتقد است وزارت صنعت در ابتدا بايد موانع موجود از سر راه توليد خودرو را برمي داشت بعد اقدام به افزايش قيمت محصولات از مبدا ميکرد که رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت پيش از آزادسازي قيمت خودرو وعده افزايش توليد و به همراه آن کاهش قيمتها را داده بود. حال آنکه با کاهش عرضه نه تنها قيمتها در بازار روند نزولي نداشته بلکه پيش بيني ميشود که قيمت کارخانهاي خودروها نيز با قيمتگذاري حاشيه بازار باز افزايش يابد. به اين ترتيب به نظر ميرسد هر چه به پايان سال نزديک تر ميشويم با توجه به رشد هميشگي تقاضا در اين بازه زماني، قيمتها همچنان روند صعودي خود را حفظ کنند. بنابراين ميتوان گفت که آژير قرمز در بازار شنيده ميشود. براي برونرفت از اين وضعيت بايد هر چه سريعتر وزارتخانه و نهادهاي نظارتي در بازار دخالت کرده و ثبات را به بازار بازگردانند. تابلوي قيمت داخليها قرمز شد حالا سراغ قيمت محصولات داخلي طي هفته جاري ميرويم. طبق اظهارات فعالان بازار، پرايد ۱۱۱ در حالحاضر با قيمت ۴۲ ميليون تومان در بازار موجود است. اين در شرايطي است که ديگر محصول خانواده پرايد يعني مدل ۱۳۱ با قيمت ۴۰ ميليون تومان در بازار قيمت خورد. به نظر ميرسد بايد اين واقعيت را پذيرفت که قيمت پرايد از بازه ۳۰ تا ۴۰ ميليون توماني خارج شده و در بازه ۴۰ تا ۵۰ ميليون توماني تثبيت ميشود. از بازار تيباي صندوقدار و تيبا ۲ هم خبر ميرسد اين خودروها به ترتيب با قيمت ۴۵ و ۴۹ از سوي فروشندگان عرضه ميشود. ساينا نيز در هفتهاي که گذشت به قيمت ۵۰ ميليون تومان رسيد. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات در حالحاضر با قيمت ۱۱۷ ميليون تومان در بازار موجود است. همين خودرو با گيربکس معمولي با قيمت ۸۹ ميليون تومان در اختيار خريداران قرار دارد. پژو ۲۰۶ تيپ ۲ و تيپ ۵ طي هفتهاي که گذشت به ترتيب با قيمت ۷۱ ميليون تومان و ۸۰ ميليون تومان در بازار حضور دارند. مدل صندوقدار اين خودرو نيز در بازار، ۸۱ ميليون تومان قيمت دارد. پژو ۴۰۵ هم با قيمت ۶۰ ميليون تومان قابلخريداري است. حال سراغ محصولات رنو در بازار ميرويم. ساندرو استپوي اتومات که در ميان محصولات رنو پر طرفدار است، در حال حاضر با قيمت ۱۳۶ ميليون تومان از سوي فروشندگان در اختيار خريداران قرار ميگيرد. بعد از آن ساندرو اتومات با قيمت ۱۲۵ ميليون در بازار موجود است. ساندرو اتومات بعد از مدل استپوي اين خودرو در جايگاه دوم به لحاظ قيمتي قرار دارد. ساندرو استپوي و ساندرو با گيربکس معمولي، در حال حاضر با قيمت ۱۱۲ و ۱۰۷ ميليون تومان قابل خريداري هستند. تندر اتومات در حال حاضر ۱۱۸ ميليون تومان در بازار قيمت دارد. تندر E۲ هم ۹۸ ميليون تومان قيمت خورده است. پارستندر با قيمت ۱۰۰ ميليون تومان در بازار خريد و فروش ميشود. سمند EF۷ طي هفتهاي که گذشت، قيمت ۶۵ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان را در بازار تجربه کرد. پژو پارس اتومات در هفتهاي که گذشت با قيمت ۹۵ ميليون تومان در بازار حضور داشت. در شرايطي که دنا معمولي در بازار ناياب است. دنا پلاس و دنا پلاس توربو به ترتيب با قيمت ۱۱۲ و ۱۳۱ ميليون تومان در بازار داد و ستد ميشود. رانا هم طي هفتهاي که گذشت ۶۵ ميليون تومان قيمت خورد. خودرو چيني دانگفنگ H۳۰ که توسط ايران خودرو مونتاژ ميشود، در حال حاضر با قيمت ۹۹ ميليون تومان از سوي فروشندگان به خريداران عرضه ميشود. همچنين کيا سراتو و پژو ۲۰۰۸، دو محصول مونتاژي ايران خودرو و سايپا، در حال حاضر به ترتيب با قيمت ۲۱۱ ميليون و ۲۳۸ ميليون تومان قابل خريداري هستند. تبعيت وارداتيها از تنش داخليها سري هم به بازار خودروهاي وارداتي بزنيم. طي هفته گذشته بازار خودروهاي وارداتي نيز با تبعيت از بازار خودروهاي داخلي روند صعودي قيمتي را تجربه کرد. در حالي که اين اميد ايجاد شده بود با ترخيص خودروهاي معطل مانده در گمرک، روند صعودي قيمتها کنترل شود، شاهد هستيم که همچنان خبري از ترخيص اين خودروها نيست و در شرايطي که امکان واردات خودرو نيز وجود ندارد، خودروهاي وارداتي در جاده افزايش قيمت حرکت ميکنند. با اين شرايط سوناتا هيبريد، ۵۸۵ ميليون تومان از سوي فروشندگان عرضه شده است. سانتافه طي هفتهاي که گذشت، رشد قيمتي را تجربه کرد. اين خودرو با قيمت ۵۸۰ ميليون تومان در بازار خريد و فروش ميشود. توسان هم رشد اندک قيمتي داشت، اين خودرو با قيمت ۴۹۵ ميليون تومان در بازار موجود است. النترا افزايش قيمت ۳۵ ميليون توماني را تجربه کرد. اين محصول کرهاي با قيمت ۳۸۰ ميليون تومان در بازار حضور دارد. در خانواده کيا هم سورنتو به نسبت هفته گذشته تغيير قيمتي نداشته است. اين خودرو در حال حاضر با قيمت ۶۱۰ ميليون تومان در دسترس خريداران قرار دارد. فروشندگان، اسپورتيج و سراتو را به ترتيب با قيمتهاي ۵۴۰ ميليون و ۴۰۰ ميليون تومان عرضه ميکنند. اپتيما هماکنون ۵۵۰ ميليون تومان از سوي فروشندگان قيمت خورده است. فروشندگان براي تويوتا RAV۴ مدل ۲۰۱۸، در حال حاضر ۶۸۰ ميليون تومان قيمت تعيين کردهاند. لکسوس NX به نسبت هفته پيش افزايش قيمتي نداشت. اين خودرو در حال حاضر با قيمت يک ميليارد و ۲۰ ميليون تومان قابل خريداري است. ميتسوبيشي ASX طي هفتهاي که گذشته ثبات قيمتي را تجربه کرد. در حال حاضر با ۴۲۰ ميليون تومان در بازار حضور دارد. تاليسمان در حال حاضر با قيمت ۵۹۰ ميليون تومان قابل خريداري است. نيسان جوک نيز در اين هفته رشد قيمتي را تجربه نکرد و در حال حاضر با قيمت ۳۵۰ ميليون تومان در بازار موجود است. خريداران ميتوانند کمري هيبريد را هم با پرداخت ۵۴۰ ميليون تومان در اختيار بگيرند.