خودروسازان از جیب مردم هزینه میکنند
مهر/ عضو کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه بخشي از آشفتگي بازار ناشي از سوءمديريت است، گفت: هزينه سربار در خودروسازي ها بالاست و اين هزينه از جيب مردم پرداخت مي شود. محمد عزيزي در تبيين چرايي وضعيت کنوني بازار خودرو گفت: بخشي از آشفتگي بازار به علت سوء مديريت خودروسازان است. وي با بيان اينکه هزينه سربار يکي از عوامل تعيين کننده هزينه تمام شده خودرو است، خاطر نشان کرد: اين هزينه را در حال حاضر مردم ميدهند. متاسفانه به علت تورم نيرو، منابع انساني، هيئت مديره ها، شرکت هاي زيان ده، هزينه سربار خودروسازان بالاست. عزيزي گفت: در حال حاضر شرکتهاي در زيرمجموعه دو خودروساز وجود دارد که هيچ کاري نميکنند ولي اعضاي هيئت مديره دارند. عضو کميسيون صنايع مجلس با اشاره به دخالت وزارت صنعت در صنعت خودروسازي تصريح کرد: دخالت دولت در صنعت خودرو و حمايت از آنها موجب شده تا کار خراب شود. وي ضمن انتقاد از رفتار دوگانه وزارت صنعت در برخورد با دو خودروساز گفت: چرا اين وزارت خانه به خود اجازه ميدهد که در يک سال چندين بار مديرعامل يک خودروسازي را تغيير دهد، درحالي که ديگر مديرعامل خودروساز بزرگ کشور چندين سال است که بدون تغيير مانده است. عزيزي با بيان اينکه مديران خودروسازي براي ماندن در قدرت از جيب مردم هزينه ميکنند، گفت: ساختار و نحوه مديريت خودروسازي کشور دچار ايراد است که بايستي تغيير کند. نماينده مردم ابهر در مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: تحريم ها به خوبي نشان داد که خودروسازي کشور به شدت به خارج از کشور و قطعات وارداتي وابسته است. اين به معناي آن است که ما مونتاژکار هستيم و هنوز قادر به توليد خودرو ملي براساس توان داخل نيستيم. وي لغو ممنوعيت واردات خودرو را يکي ديگر از راه حل ها دانست و گفت: خودروساز به هر قيمتي که دلشان ميخواهد قيمت خودرو را افزايش ميدهند، مگر اينکه واردات خودرو به کشور با تعرفه منطقي باز شود. عزيزي با طرح اين سوال که چرا فقط خودروسازان داخلي زيان ده عمل ميکنند در حالي که خودروسازان بخش خصوصي اين شرايط را ندارند، گفت: چرا بايد منابع عظيم بانکي صرف اين دو خودروساز بزرگ شود که کيفيت توليداتشان به نسبت ديگر خودروهاي جهاني بسيار پايين تر است.