فروش خودرو در چین کاهش یافت
تسنيم/ فروش خودرو در چين در ژانويه ۱۷.۷ درصد کاهش يافت و به ۲.۲ ميليون دستگاه رسيد. فروش خودرو در چين در ژانويه باز هم کاهش يافت و به فشار بر خودرو سازان افزود. خودروسازان در بحبوحه کاهش تقاضا براي خودرو از آمريکا تا اروپا، بيشتر روي بازار داخلي حساب مي کردند. عمده فروشي خودرو هاي سواري 17.7 درصد کاهش يافت که بيشترين کاهش از زمان آغاز رکود بازار در سال گذشته است. خرده فروشي هم در هشتمين ماه پياپي کاهش يافت . گو ياتاٱ، يک تحليلگر خودرو در پکن گفت:« فشار هنوز هم وجود دارد. دولت سياست هاي انگيزشي براي شوک وارد کردن به بازار اتخاذ نکرده است». اين کاهش ادامه دار، فرصتهاي کمي به خودروسازان براي بالابردن فروش ميدهد. بازارها در اروپا و آمريکاي شمالي راکد هستند چون در دسترس بودن حمل و نقل عمومي و خدمات اجاره اتومبيل، لزوم مالکيت خودرو را از بين برده است. ژاپن هم در اين زمينه مشکل دارد. در حالي که فروش بازار هاي کوچک تر براي جبران کاهش مناطق بزرگ فروش کافي نيستند . فروش در چين همچنان کاهش پيدا ميکند. چون رشد اين دومين اقتصاد بزرگ جهان کند شده و مذاکرات با آمريکا در مورد آتش بس جنگ تجاري طول کشيده است. مجمع خودروسازان چين اعلام کرد عمده فروشي خودرو در ژانويه به 2.2 ميليون واحد کاهش يافته است. در کل، کاهش فروش در سال گذشته 4.1 درصد بود که اولين کاهش از اوايل دهه 1990 تا حالا است . خرده فروشي 4 درصد کاهش يافت و به 2.18 ميليون واحد رسيد . نيمه اول 2019 هم شاهد اين فشار رو به پايين خواهد بود، چون کاهش ماليات خريد در 2016 و 2017 بسياري مصرفکنندگان را تشويق کرد زودتر اتومبيل بخرند و حالا نيازي به خريد ندارند . خودروسازاني که ميلياردها دلار براي ساخت کارخانه و خط توليد در چين در دهههاي گذشته هزينه کرده بودند ،حالا از بازگشت رشد در فروششان اطمينان ندارند. موانع اقتصادي و ژئوپليتيکي باعث شده شرکتها در مورد اهداف سالانه فروششان محتاط تر باشند . مشکلات شرکت خودروسازي جگوار لندرور در چين باعث شد اين شرکت 3.9 ميليارد دلار ارزش موجودي خود را کاهش دهد و ديملر و BMW هم پيش بيني خود را در بحبوحه فشار جنگ تجاري چين و آمريکا و ضربه خوردن تقاضا کاهش دادند . در اروپا، فروش خودرو براي پنجمين ماه پياپي در ژانويه کاهش يافت. در آمريکا هم 4 برند خودروسازي برتر کاهش فروش را در ماه گذشته گزارش دادند. ترامپ تهديد کرده 25 درصد ديگر بر خودروهاي وارداتي عوارض وضع ميکند. اين کار ضربه ديگري به تقاضاي خودرو خواهد زد . بازار خودروي چين در 2019 احتمالا تغييري نخواهد داشت. دولت ماه گذشته اقداماتي براي بالا بردن تقاضا انجام داد ولي چندان موفقيت آميز نبود. اقداماتي مانند اعطاي سوبسيد به روستاييان براي خريد انواع کاميون و اتومبيل. خودروسازان در حال حاضر بيشتر بر روي خودروهاي الکتريکي حساب مي کنند که در بحبوحه سياست هاي محيط زيستي روز به روز محبوب تر مي شوند .