بررسی نقاط ضعف و قوت «جک S۵»
تسنيم/ بررسي ها نشان ميدهد، باتوجه به قيمتهاي روز خودروي جک S۵ در بازار که حدود ۲۳۰ ميليون تومان است و در نظر گرفتن بازار دست دوم آن مي توان در کنار ساير گزينه ها به خريداين خودرو فکر کرد. اگر سابق بر اين خودرويي از چين را در کنار رقباي کرهاي و ژاپنياش قرار ميداديم، سبک طراحي و نيز کيفيت مونتاژش اين امر را به ما گوشزد ميکرد که با محصولي پيشپاافتاده مواجهيم؛ فرآوردهاي از يک صنعتگر کمتجربه. اما چند سالي است که اين روند رفتهرفته در حال تحول است و سازندگان اين کشور ياد گرفتهاند که هم کپيکاران خوبي باشند و هم آموختههاي نوين طراحي را در محصولاتشان به کار بندند. چنانچه سير پيشرفت سالهاي اخير خودروسازان اين کشور را رصد کنيم اين نکته را درمي بابيم که خط تمايز ساختههاي نوين اين اقليم با رقباي غربي و آسيايياش بهتدريج در حال محو شدن است، لااقل از جنبههاي ظاهري نشانه اين امر کاملاً هويداست گرچه به لحاظ عملکرد، فاصلهها هنوز بسيار است. ظاهر و طراحي جک S5 : طراحي قسمت جلوي S5شباهت بسياري با هيونداي IX35 دارد و ميتوان گفت که کاملاً از آن الهام گرفته است، در حالي که قسمت پشت آن بسيار شبيه به کراساوورهاي آئودي ميباشد. اين امر در داخل خودرو هم نيز صادق است و موارد تشابه بيشماري در اين بخش با هيونداي IX35 مشاهده ميشود. داشبورد آن نيز به رنگ مشکي پيانو بوده و از مواد نسبتاً باکيفيتي هم در آن استفاده شده است. تريم داخلي اين خودرو هم به رنگ نارنجي و مشکي است. شيک و نيرومند.ابعاد کلي S5عبارت است از 4475*1840*1670mm (طول*عرض*ارتفاع)و فاصله ي بين محور جلو و محور عقب اتومبيل mm2645 است.علاوه بر اين,شاسي خودرو نيز 210mm است.نماي جلوي اين خودرو کاملا شبيه هيونداي IX 35 و نماي پشتي آن کپي شده از کراس اوور آئودي مي باشد حتي چراغهاي عقب اين خودرو هم مانند آئودي در هنگام ترمز کردن از دو مربع کوچک تشکيل شده است. از منظر يک مشتري دربازار S5 چهره کسلکنندهاي ندارد. خطوط دماغه، کاپوت و پيچيدگيهاي سپر براي چند دقيقه هم که شده شما را مشغول بررسي چهره آن خواهند کرد. ورودي بزرگ هوا در پايين سپر، قابهاي کرومي روي هواکش، اطراف مه شکن و جلوپنجره کوچک آن بخشهايي هستند که در تناسب با رنگ مشکي روي بدنه سفيد خودرو خبري ازعدم تناسب نميدهند. مشخصات فني نوع موتور: 4 سيلندر خطي و بنزيني، توربو شارژر (DOHC-16V) حجم موتور: 1997 سيسي توان: 174 اسب بخار در 5200 دور/دقيقه گشتاور: 235 نيوتن متر در 2000 الي 4000 دور/ دقيقه جعبهدنده: 6 سرعته دستي سرعت: 180 کيلومتر مصرف سوخت ترکيبي: 7.7 ليتر استاندارد آلايندگي: يورو 5 سيستم تعليق جلو: مک فرسون استرات با فنر حلقوي سيستم تعليق عقب: مستقل ابعاد طول/عرض/ارتفاع: 4475/1840/1680 ميليمتر فاصله دو محور: 2645 ميليمتر وزن خالص: 1580 کيلوگرم (در وبسايت اصلي شرکت 1505 کيلوگرم ذکر شده است) اندازه تايرهاي جلو و عقب: 225/60 R 17 ايمني دو عدد کيسه هواي ايمني سيستم ترمز ABS سيستم ترمز اضطراري EBA سيستم توزيع الکترونيکي نيروي ترمز EBD سيستم کنترل کشش TCS سيستم کنترل سرعت خودرو در سرپاييني HDC سيستم کنترل ايستايي در سربالاييHAC مجهز به سيستم ISOFIX براي صندلي کودک برخي از تجهيزات اين خودرو تنظيم الکتريکي صندلي راننده در 6 جهت و سرنشين جلو در 4 جهت آينه جانبي برقي همراه با گرمکن روشن شدن اتوماتيک چراغهاي جلو کامپيوتر سفر صندليهاي چرمي پوشش چرمي فرمان کنترل سيستم صوتي بر روي فرمان سيستم صوتي+MP5 + خروجي AUX،USB،IPOD + بلوتوث 6 عدد بلندگو سيستم کنترل فشار باد لاستيکهاي خودرو (TPMS) سيستم ضد سرقت (IMMOBILIZER) خروجي پاور 12 ولت فرمان الکترونيکي + SERVOMOTOR سنسور دنده عقب تهويه مطبوع اتوماتيک چراغهاي مه شکن جلو و عقب آنتن شيشهاي چراغهاي عقب LED تست رانندگي جک اس 5 خودوري مورد تست ما بسيار کم کاکرد بود و مي توان گفت صفر کيلومتر بود. خودرو را تحويل گرفته به همراه 4 سرنشين شروع به حرکت کرديم. اولين چيزي که در حرکت با اين خودرو محسوس است کمي وقفه در شروع حرکت اوليه است که با فشردن پدال گاز با کمي مکث حرکت خودرو آغاز مي شود که به دليل استفاده گيربوکس دو کلاجه در اين خودرو است. شتاب گيري بسيار خوب و بدون ايراد با توجه به ابعاد و وزن خودرو انجام مي پذيرد. تعويض دنده ها از نرمي خوبي برخوردار است. سواري ماشين هم نرم و خوب است ولي کمي ترمز ها نگران کننده به نظر ميرسد و عکس العمل خيلي سريع و خوبي با توجه به شتاب خودرو را ندارد و راننده بايد با دقت بيشتري در مکانهاي شلوغ شتاب گيري کند تا بتواند در مواقع اضطراري به موقع خودرو را متوقف کند. در بحث مصرف با توجه با ابعاد و وزن خودرو مصرف سوخت کمي بالاتر از آنچيزي که فکرش را مي کنيم است. چون خودرو موتور کم حجم 2000 سي سي توربو دارد انتظار ميرفت مصرف سوخت کمتري داشتد که در عمل اينچنين نيست و بخصوص در ترافيک هاي شهري مصرف سوخت بالايي دارد. در بحث فضاي داخل کابين و صندوق وضعيت اين خودرو خوب و قابل قبول است. براي سرنشينان جلو و عقب جاي پاي کافي در نظر گرفته شده. عملکرد فرمان خودرو نيز خيلي خوب و قابل قبول است و از نرمي خوبي برخوداراست. صداي داخل کابين نيز در دورهاي پايين کم است ولي با افزايش دور موتور ميزان صداي نفود کرده به اتاق خيلي بيشتر ميشود مي تواند خسته کننده باشد. در جمع بندي کلي بايد بگوييم باتوجه به قيمت هاي امروزي اين خودرو در بازار که حدود 230 ميليون تومان مي باشد و البته از بازار دست دوم خوبي برخودار ميباشد مي توان روي خريد اين خودرو حساب کرد.