سه بار تعویض باتری برای یک دستگاه «شورولت بولت»
خودرو بانک/ شورولت بولت يکي از پر فروش ترين خودروهاي الکتريکي ايالات متحده است و تاکنون 43 هزار دستگاه از اين خودرو به فروش رسيده است. تمامي اين خودرو تنها يکبار نياز به تعويض پکيج باتري ها داشته اند و تنها يک خودرو دوبار براي تعويض پکيج باتري ها مراجعه کرده است. در اين مطلب نگاهي به علت تعويض دوباره پکيج باتري هاي اين شورولت بولت خواهيم انداخت. مهندس ارشد بخش خودروهاي الکتريکي جنرال موتورز، تيم گرو اعتقاد دارد اين اتفاق بسيار نادر است و به اشتراک گذاشتن تجربيات مشتري، به ما کمک مي کند تا از وقوع مجدد اين رخداد جلوگيري کنيم. مالک اين خودرو، شورولت بولت خود را در ششم مارس 2017 خريداري کرده و تنها چندماه بعد، يعني در آگوست 2017، خودرو به طور ناگهاني با اتمام شارژ مواجه شده و متوقف شد. کل باتري هاي اين خودرو در همان ماه تعويض شدند، در حاليکه شورولت بولت خريداري شده تنها 1،746 مايل کار کرده بود. در طي ماه هاي آتي، شورولت طي چندين اطلاعيه، بولت هاي فعال را براي بروز رساني سيستم مديريت باتري ها فراخواند. ايرادات و اشکالات زيادي که در باتري هاي اين خودرو وجود داشت و مشتريان را به دردسر انداخته بود، شورولت را مجبور ساخت که در مدل هاي ساخت سپتامبر 2017 به بعد، از باتري هاي ساخت LG استفاده نمايد. جنرال موتورز با استفاده از سيستمي که در شورولت بولت نصب کرد، اقدام به برقراري ارتباط مستقيم با مالکان اين خودروها نمود که به سهم خود تاثير بسياري در کاهش رخدادهاي ناگوار براي مالکان شورولت بولت داشت. با اين حال، مالک خودرو همچنان از بيستم نوامبر 2018، يعني حدودا يکسال پس از تعويض پکيج باتري ها، احساس مي کند که خودروي او با کاهش محدوده مواجه شده است. بررسي هاي او نشان مي دهد که ظرفيت ذخيره سازي باتري ها از 60 کيلووات ساعت به 35 کيلووات ساعت کاهش يافته است. سيستم هوشمند شورولت بولت يعني OnStar در دسامبر 2018 به او در مورد ايجاد يک ايراد در باتري ها هشدار مي دهد، اما مراجعات وي به نمايندگي هاي شورولت تاکنون بي نتيجه بوده و به او گفته شده که خودروي او ايمن است، اما محدوده اي که خودروي او مي تواند پيمايش کند، کاهش يافته است. با اين حال هشدارهاي مکرر کامپيوتر خودرو، نمايندگي شورولت را مجبور به تعويض پکيج باتري ها مي کند. شورولت بولت مذکور، در کارکرد 11,940 مايلي، بسته سوم باتري هاي خود را دريافت مي کند. اما مشکل اين باتري ها چه بود؟ آنطور که تيم گرو مي گويد، هنگامي که مالک اقدام به شارژ 100 درصد باتري ها ميکرد، مي بايست که تمامي سلول ها تا سطح 4.1 شارژ مي شدند که به علت کيفيت پايين باتري ها، معمولا اين اتفاق نمي افتاد و اکثر سلول ها تا سطح 3.8 شارژ مي شدند. اين اتفاق موجب مي شد که ناهماهنگي ايجاد شده در جريان برق باتري، عمر اين وسيله را کاهش دهد. باتري هاي ال جي هم اکنون کيفيت بهتري دارند و اين مشکل تا اين حد، مجددا رخ نداده است.