عصر ايران/ هندلينگ خودرو خوب است و به نرمي از پس دستاندازها برميآيد و فرمان سبک آن مانور در فضاي تنگ را آسان ميسازد.
زماني که به هاچبکها يا خودروهاي کامپکت (جمع و جور) فکر ميکنيد، احتمالا يک مدل کيا سراتو هاچبک – در بازارهاي اروپايي و آمريکايي- اولين گزينه ذهني شما نخواهد بود، اما اين خودرو به عنوان جايگزيني براي فورد فوکوس، تويوتا کرولا يا مزدا 3 بسيار وسوسهانگيز است.
نسل چهارم اين خودرو -که سومين نسل در آمريکا محسوب ميشود- براي اولين بار در اوايل سال 2018 در قالب يک سدان و نام جديد "فورته" در نمايشگاه خودرويي ديترويت به نمايش درآمد. ديگر بازارهاي جهان مانند استراليا نيز در بازارهاي خود از هاچبکهاي 5 در جديد بهره ميبرند.
يک مدل "اسپورت" از کيا سراتو/ فورتههاي جديد حدود 17 هزار و 762 دلار آمريکا ارزش دارد و از يک موتور 2 ليتري 4 سيلندر خطي با توان 152 اسببخار و گشتاور 192 نيوتنمتر بهره ميبرد.
تريمهاي "اسپورت" و "اسپورت پلاس" هاچبکهاي سراتو به گيربکسهاي خودکار 6 سرعته مجهز خواهند شد و مدلهاي پايه S با سامانه انتقال قدرت 6 سرعته دستي عرضه ميشود. در بالاترين تريم خودرو GT نيز شاهد يک گيربکس خودکار DCT 7 سرعته هستيم.
علاوه بر موتور 2 ليتري، مشتريان ميتوانند هاچبکهاي جديد سراتو را با يک موتور 1.6 ليتري توربو خريداري کنند که با گشتاور 265 نيوتنمتر خروجي حدود 201 اسببخار دارد.
از نگاه کارشناسي در حين رانندگي با اين خودرو شکايت يا انتقاد اساسي براي راننده به وجود نخواهد آمد، اما رانندگي با يک سراتوي هاچبک اسپورت نکته تحسينبرانگيز و ويژهاي نيز ندارد و در مجموع ميتوان از لفظ OK براي آن استفاده کرد.
هندلينگ خودرو خوب است و به نرمي از پس دستاندازها برميآيد و فرمان سبک آن مانور در فضاي تنگ را آسان ميسازد.
فضاي اسپورت در فضاي خارجي کاملا محسوس است و کابين نيز براي هماهنگي بيشتر با ظارهر بيروني اسپورت طراحي شده است. ميتوان گفت ظاهر سراتوي هاچبک در فضاي داخلي تا حدي تحت تاثير استينگر قرار دارد. اما مهمترين عناصر اين فضا هماهنگي خودرو با کارپلي اپل و اتو اندرويد است. از مهمترين گزينههاي کمکي اين خودرو نيز ميتوان به سامانه هوشمند ترمز اضطراري هوشمند اشاره کرد.
در مجموع فضاي داخلي خودرو چندان هم نااميدکننده نيست و فضاي محفظه با نيز به 473 ليتر ميرسد که براي خودرويي در اين بخش فوقالعاده است.
بازار