تیتان؛ خودروی میدانی بدون سرنشین
عصر ايران/ شود اين وسيله نقليه نقش مهمي در نجات جان سربازان با انجام وظايف خطرناک در مناطق جنگي بر عهده دارد. اين در حالي است که احتمال آسيب ديدن راننده و نيروهاي نظامي با توجه به طراحي بدون سرنشين آن، به طور کلي حذف شده است. تيتان يک خودروي ميداني مدولار، هيبريدي و بدون سرنشين است که پروژه مشترک دو کمپاني Milrem (دفتر مرکزي آن در کشور استوني قرار دارد) و QinetiQ North America (شرکت تکنولوژي دفاعي چند مليتي بريتانيايي که در نقاط مختلف از جمله انگلستان، آمريکاي شمالي و همچنين استراليا شعبه دارد) محسوب مي شود. از اين خودروي ميداني بدون سرنشين در مجمع ساليانه انجمن ارتش آمريکا که به اختصار AUSA ناميده مي شود، در سال 2016 رونمايي شده و بر اساس محصولي ديگر از کمپاني Milrem به نامTHeMIS (سيستم پياده نظام مدولار هيبريدي) توسعه يافته است. جالب است بدانيد که تيتان توسط ارتش آمريکا براي مشارکت در فاز نخست برنامه اي تحت عنوان "مانور حمل و نقل تجهيزات جوخه"، برگزيده شد. گفته مي شود اين وسيله نقليه نقش مهمي در نجات جان سربازان با انجام وظايف خطرناک در مناطق جنگي بر عهده دارد. اين در حالي است که احتمال آسيب ديدن راننده و نيروهاي نظامي با توجه به طراحي بدون سرنشين آن، به طور کلي حذف شده است. طراحي خودروي ميداني بدون سرنشين تيتان تيتان يک خودروي ميداني بدون سرنشين و چند منظوره است که مي توان آن را به منظور افزايش کارايي و ارتقاي عملکرد، تنظيم مجدد کرد. لازم به ذکر است که در طراحي اين محصول نظامي، از يک سيستم رباتيک آزمايش شده در محيط هاي جنگي نيز استفاده شده است. اين پلت فرم به طور کلي متشکل از دو ماژول زنجيردار است که به وسيله يک محفظه مخصوص حمل بار به يکديگر متصل مي شوند. اين طراحي باز فرصتي ويژه در راستاي افزودن تجهيزات و سيستم هاي نظامي مختلف براي حضور در طيف متنوعي از ماموريت هاي جنگي را مهيا ساخته است. تيتان 200.6 سانتي متر طول، 210.8 سانتي متر عرض و 101.6 سانتي متر ارتفاع دارد. فضاي بارگيري نيز ابعادي معادل 182.8 در 121.9 سانتي متر را در اختيار اپراتور قرار مي دهد که قادر به حمل 907 کيلوگرم محموله است. از جمله ديگر نقش هاي تعريف شده براي اين خودرو مي توان به ايستگاه تسليحات کنترل شونده از راه دور، مشارکت در عمليات هاي شناسايي و پاک سازي مسير اشاره کرد. همانطور که گفته شد انعطاف پذيري تيتان براي نصب و استفاده از سيستم هاي باربري چند منظوره ضمن افزايش کارايي مجموعه و کاهش هزينه هاي مربوطه، حجم کاري سربازان را نيز کاهش داده است. استفاده از اين خودرو بر اساس نوع ماموريت مورد نظر مي تواند به صورت بدون سرنشين و يا همراه اپراتور صورت گيرد. امکان به کار گيري دوربين هاي مختلف، سيستم هاي تصويربرداري مادون قرمز و ديد در شب هم انجام موفقيت آميز عمليات هاي متفاوت طي روز و يا شب را تسهيل کرده است. از طرف ديگر ارسال فرمان هاي مورد نظر و کنترل تيتان، به واسطه يک کنترل گر رباتيک تاکتيکي ساخت کمپاني QinetiQ North America صورت مي پذيرد. اين کنترل گر رباتيک در قالب يک سيستم جيبي مجهز به مانيتوري 6.5 اينچي، در اختيار اپراتور قرار مي گيرد. از نظر نيروي محرکه، تيتان با استفاده از يک جفت ماژول هيبريد ديزلي- الکتريکي تغذيه مي شود که خود مجهز به يک ژنراتور 10kW JP8 و باتري هاي اسيد- سربي يا ليتيم- يون هستند. اين مجموعه همچنين قدرت کافي براي شارژ دستگاه هاي جانبي را نيز در اختيار دارد. در صورت استفاده از حالت تمام الکتريکي، حداکثر برد بيش از 20 کيلومتر و استقامت دو ساعته را مي توان براي تيتان متصور شد. اين در حالي است که هيبريد ديزلي- الکتريکي، حداکثر برد 100 کيلومتري و استقامت 72 ساعته را تضمين خواهد کرد. موارد مذکور در مجموع سرعتي معادل 24 کيلومتر در ساعت را براي اين خودرو فراهم کرده اند. از جمله ديگر ويژگي هاي مهم تيتان مي توان به قابليت آفرود فوق العاده آن اشاره کرد. امکان جا به جايي اين مجموعه از طريق بالگردهاي نظامي نيز وجود خواهد داشت.