تلاش «فولکس واگن تیگوان» برای ده رقمی شدن در بازار آزاد
خودرو بانک/ دي ماه سال گذشته بود که پس از مدتها، فولکس واگن با ماموت خودرو به ايران بازگشت. فولکس واگن به عنوان يکي از بزرگترين و پر فروش ترين برندهاي خودروسازي در جهان، غيبت طولاني مدتي در بازار ايران داشته و بازگشت آن، يک اتفاق خوشايند براي بسياري از خودرودوستان محسوب ميشد. با اين حال، اين حضور بسيار کوتاه مدت بود و پس از مشکلات ايجاد شده براي واردات خودرو، افزايش تعرفه ها و سپس بازگشت تحريم هاي خودروسازي، داشتن يک فولکس واگن تيگوان يا پاسات براي بسياري از افراد به يک روياي برباد رفته تبديل شد. ممنوعيت واردات خودرو و بسته بودن سايت ثبت سفارش، افزايش قيمت ارز و نبود نظارت در بازار، ارکان ايجاد آشوب در بازار خودروهاي وارداتي هستند. مطابق اصول هر بازاري، هر وقت تعادل بين عرضه و تقاضا برهم بخورد، شاهد ايجاد يک روند غير منطقي در قيمت گذاري محصولات خواهيم بود. اين مورد هم اکنون در مورد فولکس واگن تيگوان رخ داده و نبود واردات، در کنار افزايش تعرفه ها و افزايش قابل توجه نرخ ارزهاي بين المللي، باعث شده تا قيمت اين خودرو در بازار آزاد به 900 ميليون تومان برسد، رقمي که قطعا براي خريد يک کراس اوور سايز متوسط نه چندان لوکس، امري غير منطقي به نظر مي رسد. موضوعي که در مورد تيگوان وجود دارد، بهره بردن اين خودرو از پيشرانه مجهز به توربوشارژر و بهره مند از استاندارد آلايندگي يورو 6 است، امري که مالک را مجبور مي کند همواره از سوخت با اکتان بالا و مکمل هاي سوخت استفاده کند تا دچار دردسرهاي ناشي از خرابي موتور نشود. فولکس واگن تيگوان در بازار ايران با خودروهايي همچون تويوتا راو4، نيسان ايکس تريل، هيونداي سانتافه و کيا سورنتو رقابت مي کند. محدوديت واردات تيگوان را بيش از حد گران کرده است. در حاليکه اين خودرو مي تواند هم براي علاقمندان به سواري اسپرت و هم براي علاقمندان به سواري نرم و راحت، گزينه اي مناسب باشد. کيفيت ساخت بالا و بهره مندي از ايربگ براي صندلي هاي عقب، مي تواند خيال خريداراني که نگران ايمني هستند را راحت کند، در صورتي که عدم بهره مندي از سنسور پوشش نقاط کور، تيگوان را در مقابل رقبايش در موضع ضعف قرار مي دهد.