قیمتها در بازار خودرو ساعت به ساعت میریزد
خبرآنلاين/ کسي در اين بازار ضرر نکرده، زيان از سودهايي است که قرار بود به دست بيايد. اين نکته را بسياري از فعالان بازار خودرو گوشزد ميکنند. «در حالي که تفاوت شديد قيمتها در بازار و قيمت تحويل کارخانه هر دستگاه خودرو طي ماههاي گذشته بسياري را به اين نتيجه رسانده بود که بازار خودرو محلي امن براي سرمايهگذاري است، امروز با افزايش تحويل خودروها از يک سو و تداوم فروش فوري خودرو از سوي دو خودروساز بزرگ از سوي ديگر، قيمتها در بازار خودرو رو به کاهش ميگذارد. يکي از فعالان بازار خودرو در خصوص وضعيت کنوني گفت: خودروها قيمتهاي کاغذي دارند. وقتي فاصله قيمت کاغذي با قيمت واقعي زياد ميشود، خريد و فروش قفل شده و ديگر کسي در اين بازار سرمايهگذاري نميکند، اصلاً فقط خودروي صفر کيلومتر محل سرمايهگذاري است؛ آن هم وقتي از کمپاني تحويل بگيري نه خودرويي که در دست کسي براي فروش است. وي گفت: همين حالا پرايد تا ۵۲ ميليون تومان هم قيمت خورد اما خريد و فروش چنداني صورت نگرفت؛ چرا که بازار پرايد ۵۲ ميليوني را به رسميت نشناخت. همين حالا هم که قيمتش کاهش داشته است، باز هم کسي نمي خرد. وي گفت: آنها که پرايد براي عرضه دارند، پرايدهاي صفر کيلومتر را با قيمتهاي ۳۶ ميليون و … گرفته و حالا تمايل دارند با قيمت ۵۰ ميليون و ۵۲ ميليون بفروشند اما مشتري نيست. اين فعال بازار توضيح داد: خودرو چه استفاده بشود و چه نشود، به خاطر اين که مدل دارد، با گذشت يک سال از تاريخ مدلش با افت قيمت روبهرو ميشود. حالا هم با افزايش عرضه و فروش فوريها يا کساني که به پول نياز دارند بايد تن به افت قيمت بدهند يا خودرويشان را نگه دارند و بعد از سال، با افت يک ساله قيمت خودرو را به فروش برسانند. از اين منظر بازار خودرو بازار چندان خوبي براي سرمايهگذاري نيست چرا که رکود بازار قابليت نقد شوندگي را کاهش ميدهد. بازار راکد است سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاهداران نيز در اين خصوص ميگويد بازار شب عيد راکد است و قيمتها نيز به دليل تحويل خودروها ميريزد اما نکته اينجاست که با تحويل خودروهايي که از نيمه اسفند ثبت نام شده است، در فرودين ماه و اوايل ارديبهشت، حتماً با تکانه تازه قيمتي روبرو خواهيم بود. او تاکيد کرد هيجانات بازار فروکش کرده و به نظر ميرسد سرمايهگذاران با شرايط تازهاي روبرو شوند. سرمايهها قفل شد حالا برخي از فعالان بازار به قفل شدن سرمايهها در بازار خودرو اشاره ميکنند و ميگويند با رکود شديد حاکم بر بازار خريد و فروش خودروهاي صفر کيلومتر وضعيت، پيچيده شده است. خودروهاي صفر کيلومتر که با انگيزه کسب سود از کمپانيها خريداري شده، روي دست افراد مانده است. برخي از قفل شدن سرمايهها در اين بازار به عنوان وضعيتي پيچيده ياد ميکنند و ميگويند اين اتفاق سبب ميشود به زودي فروشندگان بازار تغيير رفتار بدهند و اين تغيير رفتار ميتواند به تعديل بازار خودرو کمک کند. بررسيها نشان ميدهد قيمت انواع سمند، تنها در يک روز کاهشي در حدود يک تا دو ميليون تومان را تجربه کرده است. قيمت سمند EF دوگانه سوز از ۸۴ ميليون تومان به ۸۲ ميليون تومان رسيده و سمند سورن توربو که پيشتر ۱۰۵ ميليون تومان معامله ميشد، ۱۰۳ ميليون خريد و فروش ميشود. بي واي دي S۶ کاهش ۱۰ ميليوني قيمت را تجربه کرده و قيمت آن از ۲۵۰ ميليون تومان به ۲۴۰ ميليون تومان رسيده است. در عين حال قيمت انواع پژو کاهشي بين يک تا دو ميليون تومان را تجربه کرده است.