عصر خودرو/ محمدعلي کروني دبير کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران اظهار داشت: زماني طرح محدوده کاهش يا همان اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد موفقيت آميز خواهد بود که ميل به استفاده از وسيله نقليه عمومي مانند مترو و بيآرتي افزايش پيدا کند.
حال در شريطي که معاونت حمل و نقل شهرداري توجهاي به توسعه مترو و بيآرتي ندارد، اين طرح تاثير چنداني در کاهش سفرهاي شخصي در شهر نخواهد داشت و فقط در مورد معاينه فني و معاينه فني برتر نقش مثبتي ايفا ميکند. البته اگر هدف اين طرح کاهش آلودگي باشد، دو عامل مهم در اين طرح ناديده گرفته شده، عواملي مانند آلودگي ناشي از موتورسيکلتها و آلودگي گوگردي ناشي از سوخت خودروهاي ديزلي.
وي ادامه داد: درمورد درآمد حاصل از اخذ عوارض از محدوده کاهش آلودگي، با توجه به اينکه در اين طرح تخفيفات مختلفي در قالب خودروهاي ساکنين و يا خودروهاي داراي مجوز لحاظ شده، درآمد چشمگيري حاصل نخواهد شد. حتي در صورت اينکه اختلافات پليس و معاونت حمل و نقل شهرداري تهران براي اعمال قانون وسايل نقليه از طريق سرورهاي اختصاصي رفع نشود، همچون سال 97 اين درآمدها بدست نخواهد آمد.
کروني درباره تاثير موقعيت محدوده طرح ترافيک در کاهش آلايندهها بيان داشت: با توجه به اينکه مراکز اصلي اداري تجاري در موقعيت محدوده ترافيک قرار دارد و تردد موتورسيکلتها در منطقه 12 و مناطق مرکزي و تردد خودروهاي ساکنين، باعث بوجود آمدن ترافيک موضعي در ورودي محدوده شده و که باعث بوجود آمدن مراکز جديد توليد آلايندهها خواهد شد.
بازار