زومیت/ پیشرانه خودروهای درگستر، بیش از ۱۱۰۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. این ویدئو روند بازسازی این موتورها را نمایش می‌دهد.

. پیشرانه ای که به نمایش در خواهد آمد، متعلق به خودروی تونی شوماخر، قهرمان مسابقات درگ NHRA است. شوماخر رکورددار سریع‌ترین سرعت ثبت‌شده در مسابقه درگ، با ۵۴۳.۱۳ کیلومتربرساعت است. شاید باورش سخت باشد اما خودروهای کلاس تاپ‌فیول در مسابقات درگ، مسیر ۳۰۵ متری را در زمانی کمتر از ۳.۵ ثانیه و سرعتی بیش از ۵۴۰ کیلومتربرساعت طی می‌کنند.

مسابقات کلاس تاپ‌فیول به‌دلیل سرعت بالای خودروها، به‌جای مسیر ۴۰۰ متری در مسیر ۳۰۵ متری برگزار می‌شود.این خودروها در هنگام شتاب‌گیری، نیروی گرانشی معادل ۶ جی را به راننده وارد می‌کنند. اما موتور درگسترهای کلاس تاپ‌فیول (Top Fuel)، برعکس تصور از طراحی ساده‌ای برخوردار هستند. تاریخچه این موتورها به دهه ۶۰ میلادی باز می‌گردد. در آن زمان این موتورهای ۸ سیلندر سوپرشارژ، حجمی معادل ۷.۴ لیتر داشتند.

امروزه بلوک موتورهای تاپ‌فیول بر پایه همان موتورهای قدیمی ساخته می‌شوند با این تفاوت که پروسه ساخت آن‌ها با ماشین‌کاری پیشرفته انجام می‌شود و حجمشان ۸ لیتر است. سوخت مورد استفاده در این موتورها نیترومتان نام دارد که تا ۲.۳ برابر بنزین قدرت تولید می‌کند.

موتور از طراحی ساده میل‌سوپاپ در داخل بلوک بهره می‌برد و سوپاپ‌ها با چینش OHV کار می‌کنند. سوپرشارژر استفاده‌شده در این موتورها، حجیم‌ترین و بزرگ‌ترین سوپرشارژر‌های ساخته‌شده برای یک خودرو هستند. از آنجایی که هیچ دستگاه داینو در جهان توانایی تحمل قدرت یک درگستر را ندارد، قدرت این خودروها به‌طور تقریبی سنجیده می‌شود.

ازاین‌رو، قدرت این موتور چیزی نزدیک به ۱۱۰۰۰ اسب‌بخار تخمین زده شده است. با وجود اینکه بلوک از جنس آلومینیوم ساخته شده، اما وزن نهایی موتور با درنظرگرفتن تمامی قطعات چیزی نزدیک به ۲۲۵ کیلوگرم است. پروسه بازسازی کامل موتور یک خودرو درگستر نزدیک به یک ساعت زمان می‌برد.

span id="footercontent">
ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید