آشنایی با تاثیرات رینگ اسپرت بر عملکرد خودرو
ايران جيب/ رينگ اسپرت يکي از معيارهاي تاثير گذار در زيبايي خودرو است و به همين دليل اکثر جوانان به سراغ يک دست رينگ جذاب براي خودرو خود مي روند و پس از تجهيز آن به رينگ وارد مرحله بعد مي شوند که مرحله بعدي، زدن يک "تيک آف " جلوي فروشگاه است! آشنايي با تاثيرات رينگ اسپرت بر عملکرد خودرو خودرو با شتاب در خيابان به راه مي افتد.اما مساله اصلي زماني خود را نشان مي دهد که پس از مدتي، راننده متوجه استهلاک تاير، سروصداي اتاق و سيستم تعليق و جلوبندي، عدم فرمان پذيري، کاسته شدن از شتاب ماشين و افزايش مصرف سوخت مي شود، در حالي که علاج واقعه را قبل از وقوع بايد کرد. آلياژ مناسب شرط اول رينگ با کيفيت خودروسازان به طور معمول رينگ هايي از جنس فولاد بر روي خودرو نصب مي کنند، البته برخي ديگر از خودروسازان که توليدکننده خودروهايي سوپر اسپرت هستند از رينگ هايي از جنس آلياژ آلومينيوم بهره مي برند. کاربرد فلز آلومينيوم به دليل سبکي، نماي خاص و شکل پذيري، انتخاب نخست هر خودروساز يا تيونر براي رينگ است، اما انواع آلياژي داراي استحکام، دوام و قوام لازم براي مقابله با تنش هاي واردشده به رينگ در سرعت هاي بالا هستند. رينگ آلومينيومي غيرآلياژي مي تواند خطراتي را به ويژه در سوانح به همراه داشته باشد. البته رينگ هايي از جنس الياف کربن و منيزيم نيز در ابرخودروها به کار مي روند که داراي سبکي و استحکام بيشتري هستند و کمي گران قيمت ترند! برخي از تيونرها هم رينگ هاي آلياژي خود را با الياف کربن تقويت مي کنند. رينگ ها در انواع يک تکه و چندتکه طراحي، ريخته گري و ماشين کاري و توليد مي شوند که اگر تحت نشان معروفي ساخته شده باشند تفاوتي بين آنها وجود ندارد. انتخاب رينگ انتخاب درست يک رينگ سبب مي شود تا تاثيري بر روند عملکرد خودروي شما نداشته باشد به همين سبب اندازه استاندارد رينگ بسيار اهميت دارد، گرچه فروشندگان هم معمولا رينگ هايي که مناسب خودرو نباشند را پيشنهاد نمي کنند. انتخاب رينگ آلياژي اسپرت يک سايز بالاتر با تاير پهن متناسب با آن، علاوه بر زيبايي، به دليل سطح اصطکاک وچسبندگي بهتر تاير به زمين، مي تواند سرپيچ ها فرمان پذيري خودرو و تاحدودي شتاب آن و البته مصرف سوختش را افزايش دهدو در ازاي آن خط ترمز را کوتاه تر کند. انتخاب اندازه بالاتر سبب فشارآمدن به همه اجزاي ماشين از جمله سيستم تعليق، تايرها، رينگ و ساير اجزاي خودرو خواهد شد. بطور کلي، اين کار به دليل هزينه هاي زياد و نيزاستهلاک بيش تر فقط براي مسابقات توصيه مي شود و نه براي استفاده درون شهري!