باشگاه خبرنگاران/ جلوبندي به قسمت زيرين جلوي خودرو گفته ميشود که وظيفه تعليق يا خوشدستي (هندلينگ) خودرو در چالهها، دستاندازها و پيچهاي جاده را دارد.
اتومبيلي که هر روز سوار آن مي شويد و کم کم به عضوي از خانواده شما تبديل شده است قطعات مختلفي را در دل خود جاي داده است که شايد از آن بي خبر باشيد. قطعاتي مهم و حياتي که در صورت نبودشان به مشکل برمي خوريد!
در همين راستا امروز قصد داريم تا شما را با اجزاي مختلف جلوبندي يک خودرو آشنا کنيم تا از اتومبيلتان بيشتر بدانيد، پس با ما همراه باشيد.
جلوبندي خودرو يعني چه؟!
جلوبندي به قسمت زيرين جلوي خودرو گفته ميشود که وظيفه تعليق يا خوشدستي (هندلينگ) خودرو در چالهها، دستاندازها و پيچهاي جاده را برعهده دارد. تعمير و نگهداري اين قسمت از خودرو به عهده جلوبندي ساز است.
در مبحث خودرو، بحثي است به نام خوشدستي (هندلينگ) که البته بخش عمدهاي از آن مربوط به مسائل فني و طراحي ماشين ميشود و بخشي از آن هم ناشي از ميزان بودن تنظيمهاي خودروست. ماشيني که به خوبي تنظيم باشد رانندگي راحتتري دارد.
قطعات تشکيل دهنده جلوبندي خودرو
ميل موجگير
ميل تعادل
طبق
سگ دست
شغال دست
کمک فنر
فنر
سيبکها
سيستم فرمان
دستگاه تعليق
اکسل
معرفي برخي قطعات جلوبندي خودرو
ميل موجگير يا ميل تعادل
در موتور رفت و برگشتي ميلتعادل (به انگليسي: Balance shaft)، ميلهاي چرخان با توزيع نامتقارن جرمي بوده که به خاطر نيروي گريز از مرکز و غير بالانس بودن باعث ارتعاش خود خواسته با اختلاف فاز نسبت به ارتعاش ميل لنگ مي شود که اين امر باعث ميرايي ارتعاشات موتورهايي مي شود که در آنها سامانه لرزهگير موتور وجود ندارد.
ميل تعادل موتور، نيروي دوران خود را از طريق چرخ دنده درگير با چرخ دنده سر ميل لنگ مي گيرد هنگام تعميرات اين گونه موتورها بايد دقت لازم در تايمينگ چرخ دنده سر ميل تعادل صورت گيرد در غير اينصورت نه تنها مفيد نخواهد شد بلکه باعث تشديد و ارتعاش زياد بدنه موتور خواهد شد.
اين سامانه توسط يک سازنده بريتانيايي به نام (به انگليسي: Frederick W. Lanchester) در سال ۱۹۰۴ ساخته شد.
سيني
سيني، طبق و تشت (طشت) ظرفي مسطح با لبه کوتاه و عمق کم است؛ که براي حمل و پذيرايي غذا، آشاميدني و ساير ظروف به کار ميرود.
به همين دليل معمولاً مسطح بوده، و لبه کوتاه آنها براي جلوگيري از لغزش و افتادن اشيايي است که بر روي آنها حمل ميشود.
سينيها در اشکال گوناگوني ساخته ميشوند، ولي کاربرد نوع مستطيل و بيضي آنها بيشتر است. جنس سيني ممکن است از فلزات گوناگون، پلاستيک، چوب، ملامين و ساير مواد باشد.
سگ دست و شغال دست
سگ دست در واقع لولايي است براي چرخيدن چرخ روي محور فرمان که محورش يا سيبک است يا در ماشين هاي قديمي با اکسل غير مستقل (مثل کاميونها و يا شاسي بلندها) روي ميل سگ دست مي چرخد.
سگ دست وظيفه نگهداري چرخها را نيز بر عهده دارد.
ديسکهاي ترمز و فرمان اتومبيل و اتصالات چرخها و توپي چرخ به سگدست بسته مي شود و در اتومبيل با تعليق مک فرسون ميل کمک نيز به آن متصل ميشود.
جالب است بدانيد که در اتومبيل، شغال دست نيز وجود دارد که سيبک فرمان خودرو به آن متصل ميشود و همچنين ميل کمک نيز با دو پيچ و ميل فرمان هم به شغال دست متصل شده است.
کمکفنر
کمکفنر، وسيلهاي مکانيکي در خودروست که در نزديکي هر چرخ نصب ميشود تا نوسانات فنرها را کنترل يا ميرا کند.
يک سر کمکفنر به اتاق يا شاسي خودرو متصل ميشود و سر ديگر آن به قطعهاي متحرک از سيستم تعليق، مانند پوسته اکسل يا طبق متصل است.
در اين وضعيت حرکت فنر سبب افزايش و کاهش طول کمکفنر ميشود.
هدف از بکارگيري کمک فنر ميرا کردن نوسانات فنر است. کمکفنر زير بار وزن خودرو نيست و بر ارتقاء خودرو هم اثر نميگذارد بعضي از کمکفنرها ميتوانند اين کارکردها را نيز داشته باشند.
انواع کمکفنر
کمکفنر هيدروليکي يا روغني
کمکفنر گازي يا بادي
کمکفنر تلسکوپي
کمکفنر هيدرواستاتيکي
کمکفنر اهرمي
فَنَر
در يک تعريف کلي هر جسمي که داراي خاصيت ارتجاعي يا کشسان باشد فنر ناميده ميشود. يعني اگر جسمي چه در فاز جامد يا مايع يا گاز پس از بارگذاري تغيير شکل دهد و پس از برداشتن بار به حالت اوليه بازگردد فنر نام دارد؛ بنابراين هر فنر داراي سه کميت فيزيکي شامل نيرو يا بار وارده بر آن F، مقدار تغيير شکل x، و سختي فنر k (که خاصيت ارتجاعي فنر را نشان ميدهد) است.
انواع فنر بر اساس حالت ماده
فنرهاي مکانيکي
فنرهاي هوايي يا پنوماتيک
فنرهاي روغني يا هيدروليک
انواع فنر بر اساس مقدار تغيير شکل
فنرهاي خطي (F=k.x)
فنرهاي سخت شونده (به انگليسي:Progressive): فنري که با افزايش نيرو مقدار تغيير شکل آن کاهش مييابد.
فنرهاي نرم شونده (به انگليسي: Degressive): فنري که با افزايش نيرو مقدار تغيير شکل آن بصورت غير خطي افزايش مييابد.
سيبک
سيبک فرمان قطعات کروي شکلي در سيستم فرمان و هدايت خودرو هستند که حرکت بين دو قطعه را بدون کمترين اصطکاک فراهم ميکنند.
سيبکها در معرض نيروهاي کششي و فشاري قرار ميگيرند وقتي سيبکي در بالاي طبق پاييني و زير محور چرخ قرار ميگيرد تحت تأثير نيروي کششي است، زيرا محور چرخ متمايل به بالا و طبق متمايل به پايين است و در نتيجه سيبک کشيده ميشود وقتي سيبکي در زير طبق بالايي و روي محور چرخ قرار گيرد تحت تأثير نيروي فشاري است، زيرا محور چرخ به وسيله چرخ متمايل به بالا و طبق نيز با کشش فنر متمايل به پايين ميشود در نتيجه سيبک کشيده ميشود. يکي از دلايل لرزش فرمان، ميتواند خرابي سيبک فرمان باشد.
سيستم تعليق
سيستم تعليق يا فنربندي قسمتي از خودروست که باعث ميشود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روي سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسي، متعلقات و سرنشينان وارد نشود.
سيستم تعليق از جِرم فنربنديشده، فنر، کمکفنر و جِرم فنربندينشده تشکيل شدهاست.
سيستم تعليق خودرو دو وظيفهٔ مهم را برعهده دارد که يکي جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخها بر اثر ناهمواريهاي جاده و ديگري تماس مؤثر لاستيک چرخها با سطح جاده است.
در سيستم تعليق خودرو هميشه دو مقوله مورد بحث بوده است؛ يکي کيفيت سواري دادن و ديگري قابليت هدايت و کنترل، که اين دو مرتباً در تضاد با يکديگرند. به عبارت ديگر، بهبود يکي باعث بروز اشکال در ديگري ميشود.
اکسل
اکسل محور مرکزي يک چرخ يا دنده است. در بعضي موارد، اکسل شايد با يک ياتاقان يا بوش مکانيکي در سطح داخلي سوراخ چرخ يا دنده در جايش ثابت نگه داشته شود تا به چرخ يا دنده اجازه دهد که آزادانه به دور اکسل بچرخد.
بازار