باشگاه خبرنگاران/ جلوبندی به قسمت زیرین جلوی خودرو گفته می‌شود که وظیفه تعلیق یا خوش‌دستی (هندلینگ) خودرو در چاله‌ها، دست‌انداز‌ها و پیچ‌های جاده را دارد.
اتومبیلی که هر روز سوار آن می شوید و کم کم به عضوی از خانواده شما تبدیل شده است قطعات مختلفی را در دل خود جای داده است که شاید از آن بی خبر باشید. قطعاتی مهم و حیاتی که در صورت نبودشان به مشکل برمی خورید!

در همین راستا امروز قصد داریم تا شما را با اجزای مختلف جلوبندی یک خودرو آشنا کنیم تا از اتومبیلتان بیشتر بدانید، پس با ما همراه باشید.

جلوبندی خودرو یعنی چه؟!
جلوبندی به قسمت زیرین جلوی خودرو گفته می‌شود که وظیفه تعلیق یا خوش‌دستی (هندلینگ) خودرو در چاله‌ها، دست‌انداز‌ها و پیچ‌های جاده را برعهده دارد. تعمیر و نگهداری این قسمت از خودرو به عهده جلوبندی ساز است.
در مبحث خودرو، بحثی است به نام خوش‌دستی (هندلینگ) که البته بخش عمده‌ای از آن مربوط به مسائل فنی و طراحی ماشین می‌شود و بخشی از آن هم ناشی از میزان بودن تنظیم‌های خودروست. ماشینی که به خوبی تنظیم باشد رانندگی راحت‌تری دارد.

قطعات تشکیل دهنده جلوبندی خودرو
میل موجگیر
میل تعادل
طبق
سگ دست
شغال دست
کمک فنر
فنر
سیبک‌ها
سیستم فرمان
دستگاه تعلیق
اکسل

معرفی برخی قطعات جلوبندی خودرو
میل موجگیر یا میل تعادل
در موتور رفت و برگشتی میل‌تعادل (به انگلیسی: Balance shaft)، میله‌ای چرخان با توزیع نامتقارن جرمی بوده که به خاطر نیروی گریز از مرکز و غیر بالانس بودن باعث ارتعاش خود خواسته با اختلاف فاز نسبت به ارتعاش میل لنگ می شود که این امر باعث میرایی ارتعاشات موتور‌هایی می شود که در آن‌ها سامانه لرزه‌گیر موتور وجود ندارد.

میل تعادل موتور، نیروی دوران خود را از طریق چرخ دنده درگیر با چرخ دنده سر میل لنگ می گیرد هنگام تعمیرات این گونه موتور‌ها باید دقت لازم در تایمینگ چرخ دنده سر میل تعادل صورت گیرد در غیر اینصورت نه تنها مفید نخواهد شد بلکه باعث تشدید و ارتعاش زیاد بدنه موتور خواهد شد.
این سامانه توسط یک سازنده بریتانیایی به نام (به انگلیسی: Frederick W. Lanchester) در سال ۱۹۰۴ ساخته شد.

سینی
سینی، طبق و تشت (طشت) ظرفی مسطح با لبه کوتاه و عمق کم است؛ که برای حمل و پذیرایی غذا، آشامیدنی و سایر ظروف به کار می‌رود.
به همین دلیل معمولاً مسطح بوده، و لبه کوتاه آن‌ها برای جلوگیری از لغزش و افتادن اشیایی است که بر روی آن‌ها حمل می‌شود.

سینی‌ها در اشکال گوناگونی ساخته می‌شوند، ولی کاربرد نوع مستطیل و بیضی آن‌ها بیشتر است. جنس سینی ممکن است از فلزات گوناگون، پلاستیک، چوب، ملامین و سایر مواد باشد.

سگ دست و شغال دست
سگ دست در واقع لولایی است برای چرخیدن چرخ روی محور فرمان که محورش یا سیبک است یا در ماشین های قدیمی با اکسل غیر مستقل (مثل کامیون‌ها و یا شاسی بلند‌ها) روی میل سگ دست می چرخد.
سگ دست وظیفه‌ نگهداری چرخ‌ها را نیز بر عهده دارد.

دیسک‌های ترمز و فرمان اتومبیل و اتصالات چرخ‌ها و توپی چرخ به سگدست بسته می شود و در اتومبیل با تعلیق مک فرسون میل کمک نیز به آن متصل می‌شود.

جالب است بدانید که در اتومبیل، شغال دست نیز وجود دارد که سیبک فرمان خودرو به آن متصل می‌شود و همچنین میل کمک نیز با دو پیچ و میل فرمان هم به شغال دست متصل شده است.

کمک‌فنر
کمک‌فنر، وسیله‌ای مکانیکی در خودروست که در نزدیکی هر چرخ نصب می‌شود تا نوسانات فنر‌ها را کنترل یا میرا کند.
یک سر کمک‌فنر به اتاق یا شاسی خودرو متصل می‌شود و سر دیگر آن به قطعه‌ای متحرک از سیستم تعلیق، مانند پوسته اکسل یا طبق متصل است.
در این وضعیت حرکت فنر سبب افزایش و کاهش طول کمک‌فنر می‌شود.

هدف از بکارگیری کمک فنر میرا کردن نوسانات فنر است. کمک‌فنر زیر بار وزن خودرو نیست و بر ارتقاء خودرو هم اثر نمی‌گذارد بعضی از کمک‌فنر‌ها می‌توانند این کارکرد‌ها را نیز داشته باشند.

انواع کمک‌فنر
کمک‌فنر هیدرولیکی یا روغنی
کمک‌فنر گازی یا بادی
کمک‌فنر تلسکوپی
کمک‌فنر هیدرواستاتیکی
کمک‌فنر اهرمی
فَنَر

در یک تعریف کلی هر جسمی که دارای خاصیت ارتجاعی یا کشسان باشد فنر نامیده می‌شود. یعنی اگر جسمی چه در فاز جامد یا مایع یا گاز پس از بارگذاری تغییر شکل دهد و پس از برداشتن بار به حالت اولیه بازگردد فنر نام دارد؛ بنابراین هر فنر دارای سه کمیت فیزیکی شامل نیرو یا بار وارده بر آن F، مقدار تغییر شکل x، و سختی فنر k (که خاصیت ارتجاعی فنر را نشان می‌دهد) است.

انواع فنر بر اساس حالت ماده
فنر‌های مکانیکی
فنر‌های هوایی یا پنوماتیک
فنر‌های روغنی یا هیدرولیک
انواع فنر بر اساس مقدار تغییر شکل
فنر‌های خطی (F=k.x)
فنر‌های سخت شونده (به انگلیسی:Progressive): فنری که با افزایش نیرو مقدار تغییر شکل آن کاهش می‌یابد.
فنر‌های نرم شونده (به انگلیسی: Degressive): فنری که با افزایش نیرو مقدار تغییر شکل آن بصورت غیر خطی افزایش می‌یابد.
سیبک
سیبک فرمان قطعات کروی شکلی در سیستم فرمان و هدایت خودرو هستند که حرکت بین دو قطعه را بدون کم‌ترین اصطکاک فراهم می‌کنند.

سیبک‌ها در معرض نیرو‌های کششی و فشاری قرار می‌گیرند وقتی سیبکی در بالای طبق پایینی و زیر محور چرخ قرار می‌گیرد تحت تأثیر نیروی کششی است، زیرا محور چرخ متمایل به بالا و طبق متمایل به پایین است و در نتیجه سیبک کشیده می‌شود وقتی سیبکی در زیر طبق بالایی و روی محور چرخ قرار گیرد تحت تأثیر نیروی فشاری است، زیرا محور چرخ به وسیله چرخ متمایل به بالا و طبق نیز با کشش فنر متمایل به پایین می‌شود در نتیجه سیبک کشیده می‌شود. یکی از دلایل لرزش فرمان، می‌تواند خرابی سیبک فرمان باشد.

سیستم تعلیق
سیستم تعلیق یا فنربندی قسمتی از خودروست که باعث می‌شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود.
سیستم تعلیق از جِرم فنربندی‌شده، فنر، کمک‌فنر و جِرم فنربندی‌نشده تشکیل شده‌است.

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفهٔ مهم را برعهده دارد که یکی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ‌ها بر اثر ناهمواری‌های جاده و دیگری تماس مؤثر لاستیک چرخ‌ها با سطح جاده است.
در سیستم تعلیق خودرو همیشه دو مقوله مورد بحث بوده است؛ یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل، که این دو مرتباً در تضاد با یکدیگرند. به عبارت دیگر، بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری می‌شود.

اکسل
اکسل محور مرکزی یک چرخ یا دنده است. در بعضی موارد، اکسل شاید با یک یاتاقان یا بوش مکانیکی در سطح داخلی سوراخ چرخ یا دنده در جایش ثابت نگه داشته شود تا به چرخ یا دنده اجازه دهد که آزادانه به دور اکسل بچرخد.




ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید