تسنیم/ خودروی جک اس ۳ محصول شهری و جمع وجوری است که در خیابانها زیاد دیده می‌شود.
جک S3 خودروی جدیدی نیست چرا که تاریخ عرضه این خودرو به بازارهای چین به اگوست سال 2014 باز می گردد. این خودرو بر روی پلت فرم جک J4 بسط و توسعه داده شده است.جک اس 3 در جهت سیاست های کلان این خودروساز دولتی چین در جهت گسترش محصولات خود در بخش کراس اور تولید شده است چرا که قبل از این خودرو محصولاتی دیگر از این خودروساز نظیر S2 وS1 و همین s5 هم که در ایران حضور داشت.
کرمان موتور هم که همچنان از موفقیت روزافزون جک اس 5 مسرور بود در اقدامی
دوباره به سراغ شریک چینی خود رفته و اینبار برادر کوچکتر s5 را برای عرضه در ایران انتخاب کرد.
باید این نکته را عنوان کرد که کرمان موتور با محصولات جک در رده کراس اورهای ارزان قیمت شهری تا کنون محصولی را ارائه نکرده است، از این رو بازار پرتقاضا عملا بی نصیب مانده بود.

البته قابل ذکر است کمپانی جک نسخه فیس لیفت شده جک s3 را به تازگی در نمایشگاه چنگدو رونمایی کرده است که متاسفانه ظاهرا کرمان موتور همان نسل قبلی این خودرو را برای تولید در ایران در نظر گرفته است.

مشخصات فنی :
جک اس 3 برای به حرکت در آمدن به یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی با بیشنه توان 107اسب بخار مجهز شده است. قدرت این موتور توسط جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخهای جلو منتقل می شود. نیاز به گفتن نیست که قدرت خروجی این موتور به هیچ وجه برای کراس اور در این قد و قامت مناسب نیست. جک اس 3 با کمک این موتور قادر است سرعت خود را تا حداکثر 175 کیلومتر در ساعت برساند.

ایمنی جک اس 3
6 عدد کیسه هوای ایمنی (تیپ‌های فول، سفارشی) – 2 عدد به‌صورت استاندارد
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم کنترل کشش TCS
سیستم کمکی شروع حرکت از روی تپه HSA
سیستم‌های کمکی ترمز BOS

تجهیزات جک اس 3
جک اس 3 در بازار چین در تیپ‌های گوناگونی عرضه می‌گردد که در اینجا دو نمونه پایه (COMFORT) و فول (SMART) آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
مدل پایه (COMFORT): آینه‌های برقی به همراه راهنمای LED بر روی آن – فرمان برقی – چراغ‌های جلو LED به همراه سیستم روشنایی در روز (DAYLIGHT) – کامپیوتر سفر – قابلیت مات شدن آینه عقب داخل خودرو به‌صورت دستی – یخ‌زدایی شیشه عقب – رینگ‌های 15 اینچی – شیشه‌های برقی به همراه ریموت – سیستم صوتی + رادیو + پورت USB و AUX – 4 عدد بلندگو – دو عدد ایربگ – میله‌های درون درب‌ها – قفل ایمنی کودک – ستون فرمان جاذب انرژی – سامانه‌های ایمنی ABS و EBD و BOS – سیستم ضد سرقت الکتریکی و… از جملع مشخصات این خودرو است.

مدل فول (SMART): این مدل علاوه بر تجهیزات موجود در مدل پایه از اقلام اضافی ذیل نیز بهره‌مند است:
سیستم تثبیت‌کننده سرعت (کروز کنترل) – رینگ‌های آلومینیمی 16 اینچی – آینه‌های برقی گرم شونده – سنسور عقب – باربند سقفی – فرمان چندکاره + MP5 + GPS + اتصالات بلوتوث + صفحه نمایشگر 7 اینچی- تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه فیلتر گرده – 6 عدد بلندگو – آلارم ترمزدستی – پوشش چرمی فرمان – سیستم کنترل فشار باد تایرها ((TPMS – صندلی‌های چرمی – سامانه‌های ایمنی ESP، BA، TCS و HSA – سانروف برقی (گزینه اختیاری) و….

تست جک اس ٣ :
اولین نکته ای که بدو ورود به این خودرو جلب توجه میکند صندلی های راحت ولی با تنظیمات دستی است.فاصله شیشه جلو با راننده خیلی زیاد است. (که به دلیل نوع طراحی اتاق ماشین است)
طراحی جلو داشبورد ساده به نظر میرسدو از متریال ضعیفی استفاده شده، ولی مانیتور آن جلب توجه میکند. کیفیت مانیتور معمولی و گزینه های تنظیمات و منوها خیلی ساده و بدون جذابیت طراحی شده است.
سیستم کیلس هم در این ماشین دیده نمی شود، باید همان با سوییچ خودرو را روشن کنیم.
فرمان برقی ماشین بسیار عملکرد نرم و خوبی دارد. به خصوص در ترافیک های شهری و جاده های پر پیچ خم و پارک کردن خودرو در جاهای تنگ خیلی کارآمد نشان میدهد. نکته عجیب دیگر کنسول وسط خودروست که خیلی عقب تر از آرنج و کوچک طراحی شده و دست به راحتی روی آن قرار نمی گیرد.
شروع حرکت با کندی همراه است که به دلیل موتور ضعیف 1600 سی سی و استفاده از گیربوکس CVT عادی به نظر میرسد. با فشار بیشتر روی پدال دور موتور بالاتر میرود و میزان نفوذ صدای موتور به اتاق کمی آزار دهنده می شود. دید راننده به اطراف خوب است و این امر به خاطر ارتفاع بالاتر ماشین محقق شده است.

عملکرد ترمزها بد نیست ولی با چند ترمز شدید بوی لنتها در می آید که به دلیل استفاده از لنتهای نامرغوب یا دیسکهای ضعیف چرخ میتواند باشد.
نکته منفی دیگر این ماشین ناایمن بودن خودرو در سر پیچهای تند است. به صورتی که اگر با سرعت بالا بخواهید از پیچی معمولی هم عبور کنید، خودرو تمایل به چپ شدن دارد علی رغم سیستم (کنترل پایداری)ESP ولی راننده احساس خوبی نمی کند. یکی از مواردی که این مشکل را ایجاد کرده است، می توان به استفاده از رینگ و لاستیک های کوچک که 15 و16 اینچی هستند اشاره کرد. باید کمپانی با توجه به ارتفاع بالای خودرو از سطح زمین از رینگها بزرگتری(17یا 18 اینچی) استفاده می کرد .
مورد بعدی نیز می توان به سیستم فنر بندی خیلی نرم خودرو نوع شاسی و تعلیق عقب خودرو اشاره کرد.
اگر بخواهیم در نگاه کلی بگوییم آیا این خودرو با توجه به قیمت های کاذب که در این روز ها بین 180 تا 220 میلیون تومان است ارزش خرید را دارد یا نه ؟
در مرحله اول باید بگوئیم، اگر فقط دنبال خودروی صفر کیلومتر می گردید و نمی خواهید خودروی دست دومی خریداری کنید، با توجه به رقبایی که می توان به ام وی ام ایکس 22، چانگان سی اس 35، بریلیانس کراس، ام وی ام ایکس 33وچری تیگو 5 اشاره کرد باید دقت زیادی داشته باشید.

در مجموع اگر دنبال خودرویی برای مسافرت و جاده های کوهستانی با خانواده هستید باید چری تیگو 7 یا ام وی ام ایکس 33 رو انتخاب کنید که موتورهایی با توان بیشتر و اتاقی جادارتر از جک دارند .
اما اگر دنبال خودرویی برای مسافرت بین شهری و روزمره هستید میتوان گفت جک اس 3 گزینه بدی نیست و در شهر های شلوغی مثل تهران انتظار شما را بر آورده کند.
اگر هم می خواهیم سراغ خودروهای دست دوم و چند سال کارکرده هم بروید می توان گزینه های بهتری از لحاظ توان موتور و قابلیت های حرکتی انتخاب کنید که می توان به جک اس 5 توربو مدلهای 95و 96، هایما اس 7 توربو مدلهای 95، هاوال اچ6 مدل های 94، رنو داستر2015، سوزوکی گرند ویتارا مدل سال های 90 و هیوندای توسان 2008 اشاره کرد.




ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید