ايران جيب/ سيتروئن صد سالگي کارخانهاش را با رونمايي از يک کانسپت در نمايشگاه ژنو جشن گرفت. کانسپت امي وان (Ami One) با الهام از مدل کلاسيک 2CV طراحي شده و ايدهاي از خودروهاي شهري آينده را به نمايش ميگذارد.
سيتروئن، 2CV را با توجه به نيازهاي جامعه روستايي فرانسه، ارزان، ساده و بادوام طراحي کرده بود و پس از جنگ جهاني دوم ميليونها فرانسوي با آن صاحب ماشين شدند.
توليد 2CV، که مدلي از آن به نام ژيان در ايران فروخته ميشد، چهار دهه ادامه داشت و بيش از هشت ميليون دستگاه از مدلهاي مختلف آن توليد شد.
سيتروئن معتقد است راه حلي که هفتاد سال پيش باعث موفقيت 2CV شد، ميتواند راهگشاي مشکل حمل و نقل شهري در آينده باشد و امي وان نمايشي از اين راه حل است.
امي وان ماشين الکتريکي دو نفره است که تنها يک و نيم متر طول دارد. وزن ماشين ۴۵۰ کيلوگرم است و حداکثر ميتواند تا ۴۵ کيلومتر در ساعت سرعت بگيرد. باتري ماشين با هر بار شارژ ميتواند تا صد کيلومتر حرکت کند و شارژ کامل باتريها دو ساعت طول ميکشد.
رانندگي با اميوان طبق قوانين برخي کشورهاي اروپايي نيازي به گواهينامه ندارد.
براي کاهش هزينهها از تعداد قطعات ماشين تا حد ممکن کاسته شده است. به جز شيشههاي جلو و عقب، بقيه پنلها در بدنه خودرو مشترک است. مثلا درهاي ماشين با يک قالب ساخته شده و براي همين يکي رو به جلو و ديگري رو به عقب باز ميشود.
اين سادگي در داخل ماشين هم ديده ميشود. به جاي نمايشگر، سيستمي روي فرمان قرار دارد که اطلاعات خودرو را از طريق تلفن همراه به راننده نمايش ميدهد و صندلي سرنشين ثابت است و تنها ميتوان صندلي راننده را تنظيم کرد. سقف پارچهاي ماشين و شيشهها هم مانند مدل 2CV دستي باز و بسته ميشود.
هزينه بالاي توليد ماشينهاي الکتريکي و بيميلي جوانان به خريد ماشين، باعث شده توليد ماشينهاي بسيار کوچک براي خودروسازان سودي نداشته باشد.
سيتروئن ميگويد اميوان ميتواند راهحلي براي اين مشکل باشد؛ ماشين بادوامي که ساخت آن ارزان تمام ميشود و به جاي فروش به شيوه عادي، ميتوان آن را در شهرها به مشتريان کرايه داد.
بازار