بررسی خودروی «رنو کپچر کراس اوور»
خبرآنلاين/ کپچر کراساور محصول شرکت رنو است؛ نسخه تجاري اين خودرو در سال 2013 رونمايي و فروش آن در فرانسه در همان سال آغاز شد. کپچر روي پلتفرم رنو کليو ساخته شده است و از اولين محصولات رنو ميباشد. رنو کپچر طراحي بسيار خوبي دارد: ظاهر زيبا، جمع و جور و ارتفاع مناسب دارد و به همين دليل براي استفاده شهري مناسب است. اين خودرو در تمام بازارها به صورت ديفرانسيل جلو عرضه ميشود اما در روسيه مدل اختصاصي چهار چرخ محرک عرضه شده است و با K نوشته ميشود. سرنشينان عقب کپچر فضاي زيادي در اختيار ندارند؛ اما فضاي صندوق کپچر کمي از تيوولي بزرگتر است و عمق بيشتري دارد اما اگر صندليهاي عقب هر دو خودرو را کامل جلو ببريم حدود ۴۵۵ ليتر فضا براي چيدن بار خواهيم داشت. اينطور به ذهن ميآيد که خودرو۱۲۰۰ سي سي با اين قيمت کارايي ندارد اما اين درست نيست زيرا موتور کوچک اما توربو کپچر در کنار گيربکس ۶ دنده دبل کلاچ کشش و شتاب خوبي به اين خودرو داده است. دو وضعيت محسوس موتور کم حجم کپچر نسبت به تيوولي اين است که: اول کپچر موتور ۱۶۰۰ تنفس طبيعي دارد و مصرف سوخت کمتري نسبت به ديگري دارد؛ ديگر اينکه به صورت کاملاً محسوس صداي موتور نسبت به تيوولي کمتر داخل کابين شنيده ميشود؛ به طوريکه حتي وقتي موتور را تخته گاز ميکنيم صداي زياد داخل کابين نميشنويم. طراحي داخلي داشبورد کپچر هارموني خاصي با طراحي بيروني آن دارد و از طرفي ذات اکونومي اين ماشين را بيشتر نشان ميدهد. در مورد گيربکس کپچرکراس اور، اين خودرو ۲ نوع نرمال و اکو دارد؛ در حالت اکو گيربکس دندهها را سبک ميکند و در مقابل معکوس کشيدن خيلي مقاومت نشان ميدهد اما در مورد نرمال بهتر و باهوشتر عمل ميکند با اينکه گيربکس خوبي ندارد و هيدروليک آن خيلي سريعتر عمل ميکند و بلافاصله بعد از فرمان دادن گيربکس دنده ميگيرد. نکته منفي گيربکس دبل کلاچ اين است که در اول حرکت هنگام استارت خودرو خيلي لخت عمل ميکند مثل اين است که دير کامل درگير ميشود که باعث شده است در شتاب گيريهاي ناگهاني از حالت سکون، تاخير واضحي داشته باشيم. از امکانات رفاهي اين خودرو ميتوان به: کيلس (ورود بدون کليد به اضافه استارت دکمهاي) ، روکش چرمي صندليها، گرمکن صندليهاي جلو، مانيتور لمسي و دوربين عقب، کروز کنترل، سيستم کنترل پايداري EPS، سيستم کنترل فشار باد تايرها TPMS، سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک، چراغهاي روشنايي در روز، آينههاي جانبي برقي تاشو مجهز به گرمکن، سيستم کمکي حرکت در سربالايي HSE، سنسور نور و باران، حالت رانندگي اکو، محدود کننده سرعت، چراغ روشنايي نقطه کور، سيستم فرمان صوتي و شيشههاي تيره عقب اشاره کرد. بخش ايمني رنوکپچر موفق به دريافت ۵ ستاره از شرکت يورو ان کپ در سال ۲۰۱۳ شده است. مشکلات کپچر بيرون زدن سپر جلو در اثر گرما و سرما و همين طور ضعيف بودن رنگ قسمتهاي پلاستيکي بدنه به طوري که ميتواند با ضربات کوچکي بريزد. خودرو کپچر مناسب براي سواري در شهر ميباشد نه خيلي ميکوبد و نه خيلي نرم هست که در سرعتهاي بالاتر دچار مشکل شويم نکتهاي که در مورد هندلينگ و پايداري اين خودرو ميتوان گفت در سطح يکساني قرار دارد به طوري که در سرعتهاي بالا کمي بي تعادل ميشود و در فرمانهاي ناگهاني عقب خودرو تمايل دارد که منحرف شود و سيستم EPSکنترل ميکند که البته EPS در کپچر خاموش نميشود. اين خودرو از اکسل نيمه مستقل استفاده ميکند که در اين رنج قيمتي نرمال ميباشد. در مورد سيستم ترمز گيري: کپچر چرخهاي جلو ديسکي خنک شونده و چرخهاي عقب کاسهاي هستند. قدرت ترمز گيري در کپچر کاملاً قابل قبول است و اينطور نيست که بتوان گفت چون عقب آن کاسهاي است به آن ميتوان اعتماد کرد ولي ذات خودروهايي که چرخ عقب آنها کاسهاي است در طولاني مدت با وارد آمدن فشار به آنها کيفيت ترمز گيري افت ميکند اما ميتوان به آنها کاملاً اعتماد کرد.