بازوی اسپرت «مرسدسبنز» را بشناسید
دنده/ آامگ يا AMG يکي از نامهاي معتبر در دنياي تيونينگ خودرو است که ميتواند تجربه رانندگي و لذت آن را در يک خودرو چندين برابر افزايش دهيد. داستان شکلگيري اين برند، همکاري اساسي آن با مرسدسبنز و ساير خودروسازان جالب است. گسترشنيوز: آوفرشت و ملچر دو مهندس علاقهمند به خودروهاي اسپرت بودند که توانستند با تقويت مدل ۳۰۰ SEL به موفقيت بزرگي در مسابقات دست يابند اما مدتي پسازآن، مرسدسبنز فعاليتش را بر روي خودروهاي اسپرت متوقف کرد. اين دو مهندس که عاشق تقويت و تيونينگ خودرو بودند تصميم گرفتند فعاليت خود را در کارگاهي آغاز کنند و نام آن کارگاه را AMG گذاشتند. A و M به ترتيب ابتداي نام اين دو مهندس بود و G نيز ابتداي نام محل کارگاهشان در گروس اشپاخ بود. از آن به بعد نام AMG بر روي خودروهاي تقويتشده مرسدسبنز حک شد و بهتدريج بر سر زبانها افتاد. وقتي آامگ جسارت به خرج ميدهد! پيش از رونمايي مرسدسبنز از محصول مشترکش با AMG که PROJECT ONE نام داشت و به بررسي آن پرداختيم، اين کمپاني با ساختن ويديويي از يکي از خاصترين محصولاتش به استقبال خودرو جديدش رفت. اين ويديو در مورد يکي از شگفتانگيزترين محصولات اين کمپاني يعني AMG ۳۰۰ SEL ساخته شد، خودرويي که عليرغم فرم بدنه ساده و بيآلايشش داراي عملکرد خارقالعادهاي است و حتي لوئيز هميلتون را نيز به تحسينش وادار کرد. مرسدس بنز ۳۰۰ SEL در حقيقت يک سدان لوکس است که از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ به توليد رسيد و نيروگاه قدرتمندي با ۶.۳ ليتر حجم از ليموزين لوکس ۶۰۰ براي آن در نظر گرفته شد؛ درنتيجه استفاده از اين پيشرانه باعث ايجاد يک سدان با ۲ تن وزن شد. هرچند که وزن اين سدان بسيار بالابود اما عملکردي بينظير همانند بسياري از خودروهاي اسپرت و حتي مدلهاي عضلاني امريکايي در زمان خود داشت. اين محصول خارقالعاده با بهرهگيري از پيشرانه ۶ سيلندر بهسادگي و با حفظ آرامش کامل در کابين ميتوانست به مرز سرعت ۲۰۰ کيلومتر بر ساعت دست يابد و رسيدن بهسرعت صد کيلومتر بر ساعت نيز تنها ۶.۳ ثانيه زمان را ميطلبيد. در ادامه کمپاني AMG باوجوداينکه مرسدسبنز ۳۰۰ SEL خودرويي کامل به نظر ميرسيد جسارتي به خرج داد و با بهرهگيري از پيشرانه حجيمتر ۶.۸ ليتري بهجاي ۶.۳ ليتري توانست عملکرد اين خودرو را براي استفاده در مسابقات بهبود ببخشد بهنحويکه مدل AMG ۳۰۰ SEL توانست در مسابقات ۲۴ ساعته SPA FRANCORCHAMPS که در سال ۱۹۷۱ برگزار شد به مقام دوم دست يابد و اين اتفاق باعث ايجاد نقطه عطفي در پرونده کاري AMG شد. آامگ و دوستانش برند آامگ که از توابع مرسدسبنز محسوب ميشود علاوه بر همکاري با اين برند تاکنون با دو کمپاني ديگر نيز همکاريهايي داشته است. آامگ باوجود متخصصان باتجربه درزمينهٔ ساخت و توليد و بهبود عملکرد خودروهاي اسپرت با برند مشهور پاگاني همکاري دارد و پيشرانههاي استفادهشده در مدلهاي زوندا و هوآيرا توسط اين برند تأمينشده است. پيشرانهاي که پاگاني از آن بهره گرفته است يک پيشرانه ۷.۳ ليتري ۱۲ سيلندر است که بهصورت رسمي بر روي مدل AMG SL۷۳ نيز استفادهشده است. اين پيشرانه ۱۲ سيلندر که با کد M۱۲۰ شناخته ميشود براي نسخههاي اوليه پاگاني زوندا در نظر گرفته شد و جايگزين نمونه ۶ ليتري مورداستفاده در آنها شد همچنين پيشرانهاي با کد M۱۵۸ بهصورت سفارشي براي پاگاني هوآيرا در نظر گرفته شد که توسط مرسدسبنز بهمنظور کاهش لگ توربو و افزايش پاسخگويي بازطراحي شده است. کمپاني استونمارتين يکي ديگر از خودروسازاني است که مرسدس-آامگ در سال ۲۰۱۳ با امضاي قراردادي جهت کمک به اين برند در ساخت خودروها و استفاده از پيشرانههاي ساخته شده توسط مرسدسبنز همکاري با آن را کليد زد. با امضاي اين قرارداد ۵ درصد از سهام برند استونمارتين به دايملر که شرکت مادر مرسدسبنز است واگذار شد همچنين اين برند وظيفه تأمين سيستمهاي الکترونيکي استونمارتين را نيز بر عهده گرفت. استونمارتين DB۱۱ نيز نخستين فرزند حاصل همکاري اين دو برند است که در سال ۲۰۱۶ در نمايشگاه خودرو ژنو از آن رونمايي شد؛ خودرويي که در داخلش بهوضوح شاهد همکاري اين دو برند هستيم هرچند که استونمارتين راضي به استفاده از پيشرانه ۸ سيلندر بهکاررفته در AMGGT براي محصولش نشد و اقدام به طراحي يک پيشرانه ۵.۲ ليتري ۱۲ سيلندر براي محصولش کرد.