نگاهی عمیق به آئودی E-Tron
زوميت/ آئودي E-Tron اولين خودروي برقي توليد انبوه آئودي است که وارد بازار اروپا ميشود. اين خودرو يک کراساور کاربردي و در عين حال دوستدار محيط زيست است. آئودي فروش مدل E-Tron در بازار انگلستان را شروع کرده است و اين حرکت را بايد يک تحول بزرگ دانست چون اين اولين خودروي برقي توليد انبوه برقي اين شرکت است که وارد اين بازار ميشود.اي ترون رقباي کمي در بازار ندارد و بايد به تسلا مدل ايکس و جگوار I-Pace اشاره کنيم، ضمن اينکه مرسدس بنز EQC نيز بهزودي وارد بازار خواهد شد و بيامو هم براي عرضهي مدل iX3 برنامهريزي کرده است. به اين ترتيب مشاهده ميکنيد که با بازار کم رونقي مواجه نيستيم و اتفاق رقابت فشردهاي در جريان است. به مدل اي ترون که برگرديم با خودرويي با کيفيت و خوب از يک خودروساز قدرتمند و با تجربه مواجه هستيم. آئودي معمولا کمي ديرتر از رقبايش عمل ميکند، اما در مورد اي ترون کار خود را به نحو احسن انجام داده است. اين خودرو کابيني زيبا و با کيفيت دارد و از نظر فناوري نيز کاملا منشان دهندهي خودروهاي آينده است. نگاهي کلي به E-Tron با ورود به کابين اين خودرو در ابتدا نمايشگر رنگي ۱۲.۳ اينچي در پشت آمپرها توجه شما را جلب خواهد کرد. در کنسول نيز دو نمايشگر بزرگ نصب شدهاند و تمامي کنترلهاي خودرو ازطريق همين دو نمايشگر انجام ميشود. در اي ترون ميتوان بهصورت آپشن بهجاي آينههاي جانبي دوربين را سفارش داد. نصب اين دوربينها باتوجهبه اينکه ابعادي بسيار کوچکتر از آينهها دارند ميتواند به بهبود ضريب آيروديناميکي خودرو کمک کند. آئودي همچنين در حال نصب شارژرهاي ۱۵۰ کيلوواتي خود در سرتاسر انگلستان است. اين شارژرها ميتوانند باتري ۹۵ کيلووات ساعتي اين خودرو را در نيم ساعت تا ۸۰ درصد شارژ کنند. تخمين زده ميشود که آئودي اي ترون با هر بار شارژ بتواند تا ۳۸۷ کيلومتر را طي کند. اگر بخواهيم E-Tron را با رقبا مقايسه کنيم در مقايسه با جگوار شعاع حرکتي کمتري دارد چون جگوار ميتواند ۴۷۰ کيلومتر را با هر بار شارژ طي کند. در تست اتوکار، آئودي موفق شد به برد ۲۰۰ کيلومتر دست پيدا کند و در همان زمان نمايشگر مقابل راننده نشان ميداد که همچنان ميشود با همين شارژ ۱۰۴ کيلومتر ديگر را هم طي کرد. اصليترين برگ برندهي آئودي E-Tron سواري راحت آن است، چيزي که در جگوار اصلا وجود ندارد. E-Tron از يک سيستم تعليق فعال از نوع بادي بهصورت استاندارد بهرهمند است. اين سيستم تعليق ضمن اينکه فرمانپذيري خوبي را در پيچها براي اين خودرو فراهم ميکند تاثير منفي روي کيفيت سواري نيز نگذاشته است. ابعاد پنجرههاي جانبي E-Tron نيز از جگوار بزرگتر است و همين باعث دلبازتر ديده شدن فضاي داخلي ميشود. ميزان نفوذ صداهاي جاده در E-Tron بالا نيست ولي نميتوان آن را خيلي هم عالي ارزيابي کرد ولي نمرهي قبولي را دريافت ميکند و متوسط به بالاست. ضريب درگ معادل ۰.۲۸ است و همين عالم سبب شده تا صداي باد بسيار کمي درون خودرو شنيده شود. در کل آئودي E-Tron خودرويي بسيار راحت و مناسب براي سفر است و سرنشينان خود را خسته نخواهد کرد. اي ترون با وزني نزديک به ۲.۵ تن خودرويي سنگين وزن است ولي با اين وجود چسبندگي خوبي دارد و بهراحتي و با اطمينان خاطر ميتوان با آن پيچها را پشت سر گذاشت. دو موتور الکتريکي اين خودرو در حالت نرمال ميتوانند مجموعا ۳۵۵ اسببخار قدرت و ۵۶۱ نيوتونمتر گشتاور توليد کنند. اين اعداد در حالت بوست به ۴۰۲ اسببخار و ۶۶۴ نيوتونمتر افزايش پيدا ميکنند. سرعتگيري صفر تا صد کيلومتر اين خودرو ۵.۷ ثانيه و حداکثر سرعت آن نيز ۲۰۰ کيلومتر بر ساعت است که بهصورت الکترونيکي محدود شده است. با اينکه اي ترون قويترين خودروي کلاس خود نيست ولي خودرويي بسيار سريع است و ميتواند تمامي انتظارات راننده را در زمينهي قابليتهاي حرکتي برآورده کند.
- نتيجهگيري